• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 اسفند 1398
کد مطلب : 96672
+
-

آزمایش کروناویروس چطور انجام می‌شود؟

پزشک
آزمایش کروناویروس چطور انجام می‌شود؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

سازمان جهانی بهداشت به پزشکان توصیه می‌کند نمونه‌های متعددی ازجمله از بینی و گلو، خون و خلط از مجرای تنفسی تحتانی برای آزمایش بردارند.
برای یافتن ردپای ژنتیک ویروس در آزمایشگاه از روشی به نام «واکنش زنجیره‌ای پلیمراز با آنزیم نسخه‌بردار معکوس» (RT-PCR) استفاده می‌کنند.
آنزیم نسخه‌بردار معکوس ماده ژنتیک این ویروس را که از نوع RNA تک‌رشته‌ای است، نسخه‌برداری می‌کند و بعد از روی آن یک نسخه دورشته‌ای مکمل از نوع DNA ساخته می‌شود.سپس این ماده ژنتیک با استفاده از واکنش زنجیره‌ای پلیمراز تکثیر می‌شود تا حدی برسد که قابل شناسایی با نور فلورسانس باشد که مقدار و نوع ماده ژنتیک را تعیین می‌کند.

آنالیز ماده ژنتیک در 2مرحله انجام می‌شود
توجه داشته باشید که نام رسمی ویروس جدید کرونا «سارس-کروناویروس-۲» (SARS-CoV-2) است. علت این نامگذاری این است که این ویروس شباهت زیادی به کروناویروس دیگری دارد که عامل «نشانگان حاد شدید تنفسی» یا سارس است و در سال‌های2003-2002 شایع شد.
در مرحله اول آزمایش تشخیص داده می‌شود آیا کد ژنتیک ویروس مربوط به خانواده کروناویروس‌های شبیه ‌سارس است یا نه.اگر پاسخ مثبت بود در مرحله دوم آنالیز ژنتیک بیشتری انجام می‌شود تا مشخص شود آیا این ویروس به‌طور خاص ویروس جدید کرونا یا SARS-CoV-2 است یا نه.مدت‌زمان رسیدن به نتیجه آزمایش، بسته به کشورهای گوناگون و نوع کیت مورد استفاده از چند ساعت تا چند روز متفاوت است.
البته مثبت‌شدن این آزمایش بستگی به این دارد که فرد آنقدر بیمار باشد که مقدار زیادی ویروس در نمونه‌هایی که از او به‌دست می‌آید، وجود داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید