• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 17 اسفند 1398
کد مطلب : 96626
+
-

بازار جهانی کتاب تحت‌تأثیر شیوع کرونا

کرونا بازار خرافات را داغ کرد

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

اشاعه ویروس کرونا در جهان که تا‌کنون باعث ابتلای دست‌کم 82هزار نفر شده و بیش از 3هزار نفر در جهان قربانی گرفته، موجی از نگرانی گسترده را  در جهان ایجاد کرده است. نزدیکی اقتصادی بازارهای اروپایی و آمریکایی به چین و واردات بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم این مناطق از چین، نگرانی آنان را از شیوع گسترده کرونا در این مناطق افزایش داده است، این نگرانی که امروز تبدیل به یک موج جهانی شده، علاوه بر تأثیرات منفی بر اقتصاد و بورس‌های جهانی سبب کاهش اقبال مردم در سراسر دنیا به کتابفروشی‌ها شده و اعضای این صنف مشغول ذخیره کردن کتاب‌های خود در انبارها و یا انتشار نسخه‌های چاپی کتاب‌های جدید در زمان کاهش یا از بین رفتن این ویروس در سراسر دنیا هستند. اگر چه آمار مشخصی درباره میزان فروش کتاب‌های چاپی و افزایش کتاب‌های آنلاین تا به امروز انتشار نیافته، اما گزارش‌ها و اخبار حکایت از نگرانی مردم اروپا و آمریکا نسبت به گسترش ویروس کرونا در این مناطق و کاهش حضور آنان در جامعه و محافل عمومی دارد، که این امر موجب کاهش بی‌سابقه فروش نسخه‌های چاپی کتاب‌های جدید شده است. در چنین شرایطی و با کاهش رونق بازار فروش کتاب‌های چاپی در جهان به‌نظر می‌رسد سایت‌های فروش آنلاین کتاب تا زمان کاهش یا از بین رفتن شیوع ویروس کرونا در جهان در عرصه‌ای کاملا بی‌رقیب به فعالیت بپردازند.بدین‌ترتیب نخستین تأثیر ویروس کرونا بر دنیای کتاب و ادبیات، رشد انتشار و فروش کتاب‌هایی است که به عوامل بروز ویروس کرونا و به کار‌گیری شیوه‌های پیشگیری و درمان ابتلا به این ویروس پرداخته و در این میان اما کتاب‌هایی هستند که بدون استناد مستقیم به‌نظر پزشکان و متخصصان به ارائه راهکار در مقابله با کرونا پرداخته‌اند. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، امروز میزان انتشار کتاب‌هایی با موضوع ویروس کرونا در سایت‌ها به‌طور کم‌سابقه‌ای افزایش یافته، بر همین اساس در برخی از شرکت‌های معتبر فروش آنلاین، کتاب‌های دروغین مملو از محتوای کاذب درباره شیوه‌های مقابله با کرونا و پیشگیری از این ویروس عرضه شده است. شرکت آمازون نیز ازجمله این شرکت‌هاست که نسبت به جمع‌آوری کتاب‌های جعلی با موضوع کرونا از سایت خود توجهی نکرده است.

کرونا محصول شیطان یا جنگ بیولوژیک یا ویروسی خطرناک
برخی از افراد در حال کسب درآمد از فروش کتاب‌هایی با موضوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین هستند که البته محتوای این کتاب‌ها می‌تواند گمراه‌کننده باشد. به گزارش سایت بیزنس اینسایدر، پس از اشاعه ویروس کرونا در سراسر جهان کتاب‌هایی با عنوان «مسیح در برابر شیطان: ریشه‌های ویروس کرونا و آخرالزمان» و «ویروس نظامی: جنگ بیولوژیک، سلاح‌های بیولوژیک، ویروس همه‌گیر کرونای چینی» در سایت آمازون در معرض فروش قرار گرفته‌اند.  کتاب‌هایی که امروز از طریق شرکت‌های فروش آنلاین عرضه می‌شوند، در چند دسته رده‌بندی می‌شوند. در یک سری از این کتاب‌ها که با موضوع ویروس کرونا به نگارش درآمده و نویسندگان این کتاب‌ها به‌طور جدی در حال تلقین تئوری توطئه در اشاعه این ویروس هستند، مولفان این کتاب‌ها ضمن توصیف سلاح‌های بیولوژیک، به اطلاعاتی درباره تاریخچه این سلاح‌ها نیز پرداخته‌اند و در برخی دیگر از این کتاب‌ها که به‌اصطلاح در رده کتاب‌های پزشکی قرار می‌گیرند به شیوه‌های طبیعی برای ارتقای سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا پرداخته شده است. درحالی‌که کتاب‌هایی با موضوع جنگ بیولوژیک و سلاح آخرالزمانی درباره ویروس کرونا در حال انتشار یافتن هستند، هنوز شواهد متقنی که بتواند ثابت کند ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیک است که به‌عنوان بخشی از یک تئوری توطئه بزرگ و با هدف ایجاد یک جنگ بیولوژیک ساخته شده، یافت نشده است. البته صرف اینکه منشا ویروس کرونا شهر ووهان چین بوده، برای نویسندگان و مروجان تئوری توطئه دستاویزی شده تا بتوانند کتاب‌هایی در این زمینه بنویسند و آنها را به‌صورت آنلاین در معرض فروش بگذارند.  درحالی‌که اطلاعات درباره ویروس کرونا مدام در حال تغییر است و موارد جدیدی از ابتلا به این ویروس در سراسر دنیا اخبار رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را به‌خود اختصاص داده و دولت‌ها و بخش‌های بهداشت و درمان در حال هماهنگ کردن تلاش‌های خود برای مقابله با این ویروس در سراسر دنیا هستند، انتشار کتاب‌هایی درباره منشا ویروس کرونا یا شیوه‌های مداوای آن همراه با اطلاعات غلط و گمراه‌کننده می‌تواند بر تلاش‌های جهانی در مقابله و از بین بردن این ویروس تأثیرات مخربی بگذارد. 

فروش کتاب‌های غیرعلمی درباره کرونا در مجموعه‌های علمی
کتاب‌هایی با موضوع سلاح‌های بیولوژیک که پس از گسترش ویروس کرونا انتشار و فروش آنها به‌صورت آنلاین رواج یافته، در سایت آمازون به‌عنوان زیرمجموعه کتاب‌های پزشکی عرضه می‌شود. برخی دیگر از این کتاب‌ها که اطلاعات گمراه‌کننده‌ای درباره کرونا و منشا آن ارائه می‌دهند نیز به‌عنوان زیر مجموعه بخش علمی و ریاضی در سایت آمازون به فروش می‌رسد. همچنین کتاب‌هایی با موضوع شیطان و ویروس کرونا در سایت آمازون، زیرمجموعه دین و روحانیت قرار گرفته است. 

از دستورالعمل آمازون تا مردی که می‌تواند کرونا را علاج کند
یکی از سخنگویان شرکت آمازون در گفت‌وگو با بیزنس اینسایدر اعلام کرد که آمازون صرفا در حال فراهم کردن زمینه آشنایی مشتریان خود با دیدگاه‌های متنوع است.  زمانی که از این سخنگو در این‌باره پرسیده شد که آیا آمازون با فروش کتاب‌های حاوی اطلاعات غیرواقعی درباره کرونا در حال زیر پا گذاشتن قوانین شرکت خود است یا خیر؟ وی خبرنگار بیزنس اینسایدر را به دستورالعمل آمازون ارجاع داد که در آن تنها انتشار و فروش کتاب‌هایی با محتوای به‌شدت غیراخلاقی یا نامناسب در سایت آمازون ممنوع شده است. در یکی دیگر از کتاب‌هایی که با عنوان «ویروس کرونا: به مکان‌های خشک بازگردید» انتشار یافته به این مسئله اشاره شده که تنها یک مرد راه علاج ویروس کرونا را می‌داند. در این کتاب البته از این مرد نام برده نشده و به‌نظر می‌رسد نویسنده انتظار داشته که متخصصان پزشکی و دولت‌ها نام این مرد را فاش کنند و وقت خود را به یافتن وی اختصاص دهند تا بتوانند از طریق این مرد ناشناخته راه علاج کرونا را پیدا کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید