• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 30 بهمن 1398
کد مطلب : 95532
+
-

گفت‌وگو با مسعود اطیابی، کارگردان سومین فیلم پرفروش سال98

نیتم شادکردن مردم بود

ذخیره سینما از کمدی خالی است

نیتم شادکردن مردم بود

زهرا رستگارمقدم- روزنامه‌نگار

 
فیلم «تگزاس2» مسعود اطیابی سال98 در رتبه سوم جدول فروش سینما قرار داشت. با این حال در تماسی که با او گرفتیم نسبت به جدول اکران گلایه‌مند بود. به اعتقاد اطیابی نوبت اکران می‌تواند فیلمی را با شکست یا پیروزی در فروش مواجه کند. از این‌رو فیلم «انفرادی» را که تازه‌ترین ساخته او است، مستحق اکران نوروزی دانسته و درباره سال گذشته سینما و امیدواری به سال آینده آن با ما صحبت کرده است. اطیابی معتقد است فیلمش از هر نظر مناسب نوروز بوده و اگر اکران مناسبی داشته باشد، در سال آتی نیز در جدول جای خوبی خواهد نشست. این کارگردان با انتقاد از جشنواره می‌گوید متر و معیار ما در اکران نباید بر اساس جشنواره معین شود و این درست نیست که با نام انقلاب و جشنواره آن بخواهیم امتیازها را نصیب گروه خاصی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان کنیم. با او درباره سال سینمایی گذشته و پیش‌رو گفت‌وگو کرده‌ایم.

 به‌نظر شما وضعیت اکران در سال98 و استقبال مخاطبان از فیلم‌ها چگونه بود؟
80درصد آثار اکران شده در فروش ناموفق بودند و این عدد نگران‌کننده‌ای است، چون سینما حداقل باید 40درصد آثار اکران‌شده‌اش به فروش خوبی دست پیدا کرده باشند. بعضی فیلم‌های سینمایی در طول مدت اکران حتی به مخاطب هزار نفری هم دست نیافتند، درحالی‌که توقع می‌رود با وجود جمعیت 80میلیونی در کشور، کف مخاطبان هر فیلمی یک‌میلیون‌نفر باشد. این نوع فروش نشان از رخوتی در مردم دارد، درحالی‌که سینما باید باعث نشاط جمعی در جامعه شود. سال98 چندان خوب نبود، زیرا تعداد مخاطب مناسب برای چند فیلم نمی‌تواند نشان از رونق سینما داشته باشد.
 با اینکه فیلم شما در اکران با استقبال و فروش خوبی روبه‌رو شد، باز هم از نحوه اکران گلایه‌مند هستید؟
اکثر فیلمسازان از نحوه اکران ناراضی هستند و ما نیز مستثنی نیستیم. چند سالی است که اکران نوروزی در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته و هرکسی را بخواهند حمایت می‌کنند و در این‌باره مناسبات مشخصی وجود ندارد. عجیب است که چند سال با وجود ساخت فیلم‌های پرفروش در جدول اکران نتوانسته‌ایم اکران نوروز را به‌دست بیاوریم درحالی‌که فیلم‌هایمان مناسب این ایام است. زمان ساخت این فیلم‌ها نیت‌ام خدمت به مردم و شادی آنان در ایام تعطیلات نوروز بود، درحالی‌که این هدف ما در جدول نادرست اکران از بین رفت و فیلم آنطور که باید به حداکثر فروش دست پیدا نکرد.
 قرار است سازوکار جدیدی برای اکران امسال اتخاذ شود، آیا با قرعه‌کشی موافقید؟
با آیین‌نامه و قرعه‌کشی مخالفتی ندارم، اما با دخالت دولت در این‌باره مخالفم. حداقل انصاف این است که با درنظر گرفتن حضور تهیه‌کننده یا کارگردان مشخصی در یک دوره اکران نوروزی، او را در نوبت‌های نوروزی سال‌های بعد کنار گذاشته و این فرصت را به دیگران بدهند. پیشاپیش از اینکه فیلم انفرادی در نوروز 99 اکران عید را از دست بدهد، گلایه‌مند خواهم شد.
 به‌نظرتان اگر تگزاس2 در اکران نوروز گنجانده می‌شد، به فروش بهتری دست پیدا می‌کرد؟
اگر تگزاس2 در سال گذشته اکران نوروزی داشت، و در سئانس‌ها و سینماهای مناسبی با اطلاع‌رسانی درستی به نمایش گذاشته می‌شد، این مخاطب 2میلیون‌و500هزار نفره به 3میلیون‌‌و500هزار نفر می‌رسید. اگر در نوروز بودیم با توجه به اینکه فیلم‌ها در این ایام با قیمت بلیت تمام‌بها اکران می‌شود، فروش بهتر بود. مستحضر هستید که اکران تگزاس 2 با روزهای بلیت نیم‌بها، اکران ‌ماه رمضان، تعطیلات و محدودیت اکران ایام خاص روبه‌رو شد.
 چرا اصرار دارید فیلم جدیدتان- انفرادی - در جدول اکران نوروز گنجانده شود؟ 
هم ژانر فیلم، هم زمان تولید، میزان خرج و هزینه، هدف‌گذاری و... مناسب اکران نوروز است. به اضافه اینکه تا امروز اکران نوروز نداشته‌ایم. پیش‌بینی می‌کنم امسال نیز چنین برنامه‌ای دارند که فیلم انفرادی را در نوبتی خارج از جدول اکران نوروز قرار دهند. اکران نوروز اگر قرار است امتیاز محسوب شود، باید نوبتی باشد و کسانی که از آن سهم برده‌اند دیگر در جدول اکران نوروز قرار نگیرند.
 بالاخره برگزیدگان جشنواره سهمی از اکران‌های نوروز دارند؟
مگر انتخاب‌های جشنواره درست بوده که چنین حقی برای آنها قائل شویم. اتفاقا جشنواره فجر چون جشنواره‌ای است به نام انقلاب، باید فداکاری کرده و خود را از اولویت خارج کند.
 اگر قرار باشد امید و آرزویی برای سال آتی سینما داشته باشید، چه آرزویی می‌کنید؟
دولت برای کمک به مردم باید اولویت و حمایت خود را روی اکران فیلم‌های مفرح و شاد قرار دهد. فیلم تلخ به اندازه کافی موجود است و در این سال نیازمند فیلم‌های مفرحیم. انبوه فیلم‌های اجتماعی و تلخ به سینما ضربه خواهد زد، و حضور این فیلم‌ها در کنار ژانرهای دیگر است که می‌تواند تنوع ایجاد کرده و مردم را به فیلم دیدن و سینما رفتن تشویق کند؛ مثلا برای نوروز نیاز به 3فیلم کمدی، خانوادگی و شاد، و 4فیلم غیرکمدی داریم که با توجه به سرمایه‌های سینما پس از نمایش 3فیلم کمدی در نوروز برای باقی سال فیلم کمدی نخواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید