• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 30 بهمن 1398
کد مطلب : 95446
+
-

تغییر کاربری 800واحد صنفی عکاسی

تغییر کاربری 800واحد صنفی عکاسی


حال و روز عکاسی‌ها خوب نیست. دوربین‌های ثابت عکاسی به جای آتلیه‌ها، سر از دفاتر نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی درآورده است. با زعفر یاوری بلوک‌آباد- رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مجالس- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار عکاسی‌ها چگونه است؟
به جرأت می‌توان گفت که اکنون عکاسی‌ها تقریبا هیچ درآمدی ندارند. با آمدن موبایل‌های‌دوربین‌دار افت 50درصدی مشتریان عکاسی را شاهد بوده‌ایم اما مشکلات تداخل صنفی که از سوی نهادهای دیگر برای عکاسان ایجاد شده از یک طرف و تحریم‌ها و گرانی مواداولیه از سوی دیگر، به قدری فعالیت در این حرفه را دشوار کرده که از 1800واحد صنفی تحت پوشش اتحادیه عکاسان، نزدیک به 800واحد صنفی از سال گذشته تاکنون تغییر کاربری داده‌اند و تقاضا برای دریافت مجوز نیز کمتر از نصف تقاضاهای لغو مجوز است. نیروی انتظامی، ثبت احوال، آموزش و پرورش و دیگر نهادها در حالی وارد این حیطه شده‌اند که هیچ‌کدام کارشان عکاسی نیست و وظایف دیگری دارند. 

برای مواداولیه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
همه مواداولیه و تجهیزات مورد استفاده این صنف خارجی و وارداتی است و در شرایط تحریم اقتصادی این مواد بسیار گران به‌دست ما می‌رسد. قیمت مواداولیه کار عکاسی نسبت به سال گذشته حداقل دوبرابر شده و هر روز هم با قیمت‌های جدیدی مواجه هستیم. همه اقلام ازجمله کاغذ حساس عکاسی، که نخستین نیاز کار عکاسی است، دو یا چند برابر گران شده و این در شرایطی است که تعرفه خدمات و درآمد عکاسی‌ها تغییری نکرده و فعالان این عرصه برای اینکه اندک درآمدی داشته باشند ناچار هستند خدمات خود را با قیمت‌های پایینی ارائه ‌دهند. .

تأثیر تداخل صنفی با تالارها چگونه بوده است؟
بعضی تالارها آتلیه‌های سیاری در داخل واحدهای صنفی خود ایجاد کرده‌اند و برخی دیگر با عکاس‌هایی که اغلب بدون مجوز هستند برای فیلمبرداری از مجالس قرارداد بسته‌اند. این امر باعث شده عکاسی‌های مجاز از درآمد این بخش محروم شوند. در این زمینه جلساتی با رئیس اتحادیه تالارداران برگزار شده و این اتحادیه با ما همکاری لازم را دارد. بخشنامه‌‌ای مبنی بر ممنوعیت این کار از سوی اتحادیه تالارداران صادر شده و بسیاری از تالارها همکاری می‌کنند. بیشتر تالارهایی که این کار را انجام می‌دهند، در مناطق حاشیه‌ای تهران و همچنین باغ‌ها هستند اما در سطح شهر تهران هم این مشکل همچنان وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید