• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9489
+
-

نوروز ترکمنی در صحرا

نگاهی به آیین‌های نوروزی مردم ترکمن در استان گلستان

گردشگری
نوروز ترکمنی در صحرا

آیین باستانی نوروز در میان مردم ترکمن صحرا حال و هوای دیگری دارد. در آستانه نوروز بازارهای محلی و نوروزی در همه شهرهای ترکمن صحرا رونق دو چندان پیدا می‌کند و می توان در آن رنگین کمانی از صنایع دستی و میراث کهن این مردم را جست و جو کرد. 
در خانه ترکمن ها برای شادی روح درگذشته نذری پختهمی‌شود و چند روز قبل از شروع سال‌نو، بوی آش و غذاهای نذری در هر کوچه پس کوچه ای به مشام می‌رسد. این غذاها به همسایه ها و البته نیازمندان داده می‌شود. 
ترکمن ها باور دارند که رفتگان یک بار دیگر به خانه ها برمی‌گردند و بوی خوش بهار و مهربانی خانه را استشمام می‌کنند. سفره نوروزی ترکمن ها همانی است که صدها و شاید هزار سال پیش بوده؛ دعاها و طعم شیرینی ها مانند قدیم ورنگ های سفره  که شاخصه فرهنگ آنهاست یادآور دوران کهن است. لباس های دست دوز و زیورآلات دست ساز نیز نشان از فرهنگ با اصالتشان دارد.‌ اگر فرزندی در روزهای نخست بهار به دنیا بیاید و فرزند ذکور باشد نام هایی همچون «نوروز»،«نوروز گلدی»، «یاز گلدی»، «یاز بردی»، «یاز جان» و اگر دختر باشد نام های «تازه گل»، «گل بهار» ، «ایلکی آی»، «گل جهان»، «یاز گل» و «اوغون یاز» بر روی آنها می گذارند. بازی های محلی هم در روستاها در نوروز حال و هوای خود را دارد، خروس جنگی، کُشتی های محلی و بازی هایی ویژه  کودکان از این دسته بازی های محلی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید