• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93554
+
-

دختر باد جهانی شد

دختر باد جهانی شد


خودمان هم باورمان نمی‌شد که بتوانیم میان سیل خبرهای بد هفته‌های گذشته، یک بسته خبری خوب مهیا کنیم. اما خب، همیشه میان انبوه خبرهای تلخ و بد می‌توان تعداد معدودی خبر خوب هم پیدا کرد. ورزشکاران ایرانی در هفته گذشته حسابی خوش درخشیدند و سهم بیشتری در این بسته خبری داشتند. با توجه به نزدیک‌شدن به جشنواره فیلم فجر، خبرهای خوب این حوزه هم بیشتر بود. دانشمندان و پژوهشگران ایرانی هم مثل همیشه، بی‌خبر نبودند و خبرهای خوبی برای ایرانی‌ها در حوزه دانش و فناوری داشتند.









پیروزی بزرگ در کشتی
هفته گذشته، هفته خوبی برای علاقه‌مندان کشتی بود‌؛ در جریان رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام متئو پولیکونه در رم -پایتخت ایتالیا- محمدحسین محمدیان آزادکار وزن ۹۷‌کیلوگرم ایران پس از ۴ سال دوری از میادین، درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و موفق شد در 5 مبارزه خود بدون اینکه یک امتیاز از دست بدهد، با کسب ۴۹ امتیاز مقتدرانه به مدال طلا برسد. برد محمدیان مقابل کایل اسنایدر، دارنده طلای المپیک و ۲ طلای جهان از آمریکا با ضربه فنی بازتاب زیادی داشت و اتحادیه جهانی کشتی از آن به‌عنوان پیروزی بزرگ نام برد.







موتور فضایی ساختیم
محققان و دانشمندان ایرانی باز هم گل کاشتند و یک شگفتی علمی آفریدند؛ کشورمان به دانش ساخت موتورهای فضایی که پیش از این فقط در اختیار آمریکا بود دست یافت. این خبر مهم را حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفته و افزوده است: به‌دلیل موانع تحریم امکان استفاده از موتورهای فضایی استار آمریکا را نداشتیم. البته چون ماهواره‌های ایرانی در مدار پایین زمین قرار می‌گرفتند نیازی هم نداشتیم اما حالا که قصد انتقال ماهواره به مدار بالای زمین را داریم باید از موتورهای فضایی استفاده کنیم و آن را در کشور ساختیم.








استقبال از جشنواره فجر
به‌رغم اینکه خیلی‌ها تلاش کردند تا مردم را از حضور در جشنواره فیلم فجر و تماشای فیلم‌های این دوره منصرف کنند اما مردم رکوردزنی کردند و 80هزار قطعه بلیت این جشنواره را در 11دقیقه پیش‌خرید کردند. این خبر که توسط مدیر روابط عمومی این فستیوال سینمایی منتشر شد نشان‌دهنده استقبال گسترده مردم از این رویداد سینمایی است. مدیران جشنواره هم بلافاصله تصمیم گرفتند بخشی از بلیت‌های مربوط به ارگان‌ها و سازمان‌ها را هم در اختیار مردم قرار دهند تا به نوعی به این استقبال خوب واکنش مثبت نشان داده باشند.






رکوردشکنی دختر باد
«دختر باد»، لقبی است که واقعا شایسته فرزانه فصیحی است. او چند روز قبل در مسابقات آزاد صربستان با ثبت رکورد 7.29ثانیه علاوه بر بهبود 3صدم ثانیه‌ای رکورد ایران، توانست برای نخستین بار در تاریخ دوومیدانی زنان ایران، رکورد ورودی مسابقات جهانی داخل سالن را هم کسب کند. این رکورددار دوی سرعت ایران که رؤیای حضور در مسابقات جهانی داخل سالن را داشت، بعد از رکوردشکنی چند هفته قبل خود بار دیگر توانست در مسابقات آزاد صربستان رکورد دوی 60متر ایران را جابه‌جا کند.







رونمایی از ماهواره ظفر
هفته گذشته خبرهای خوب علمی کشور وزنه سنگین‌تری نسبت به حوزه‌های دیگر داشت. خبر خوب دیگر این حوزه رونمایی از ماهواره «ظفر» بود که با حضور تیم تخصصی طراح و رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علم و صنعت انجام شد. این ماهواره با تکمیل‌شدن فرایند تحقیق و ساخت، آماده پرتاب است  و در نوبت قرار گرفته. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم در توییتر خود از تحویل ماهواره ظفر به پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد. تست‌های این ماهواره موفق بوده و به‌زودی فرایند قرار گرفتن آن‌ در مدار طی شود.






معافیت برای قهرمانان ملی
یک خبر خوب هم داریم برای کسانی که ورزش را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کنند. دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها خبر داده که ۸۱ قهرمان بازی‌های آسیایی جاکارتا، رقابت‌های جهانی و المپیکی از خدمت سربازی معاف شدند. این معافیت به‌دنبال موافقت رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا با درخواست مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان صورت گرفته است. در ضمن 35نفر از قهرمانان ورزشی کشور نیز در قالب طرح سرباز - قهرمان در ‌فدراسیون‌های ورزشی به‌صورت امریه دوره ضرورت سربازی خود را طی می‌کنند.








کاشت حلزون شنوایی
مگر می‌شود در بسته خبرهای خوب هفته، خبری در حوزه پزشکی نداشته باشیم. خبر رسیده که برای نخستین بار در کشور عمل کاشت حلزون شنوایی با نسل جدید پروتزها در بیمارستان پیوند اعضای شهر صدرا انجام شده است. پزشکان ایرانی عمل جراحی پیشرفته کاشت حلزون شنوایی برای دو بیمار ناشنوا در بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینا را با موفقیت انجام داده‌اند. بد نیست بدانید کاشت حلزون شنوایی، بیشتر برای کودکانی که به‌صورت مادرزادی با ناشنوایی مطلق به دنیا می‌آیند یا پس از تولد ناشنوا می‌شوند، کاربرد دارد.






کمک سینمایی‌ها به سیل‌زدگان
جشنواره فیلم فجر امسال با یک خبر خوش دیگر همراه شده؛ دبیر جشنواره فیلم فجر در روزهای هفته گذشته خبر داده که امسال جشن افتتاحیه جشنواره برگزار نمی‌شود و به جای آن، سینماگران ایرانی در راستای مسئولیت اجتماعی خود، در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان مشارکت خواهند کرد. ابراهیم داروغه‌زاده گفته که مقررشده تا به پیشنهاد اهالی سینما در یکی دو روز قبل از آغاز جشنواره، به همراه هنرمندان برای کمک به آسیب‌دیدگان مناطق سیل‌زده سفری به استان سیستان و بلوچستان انجام شود.






وام ازدواج؛ 50میلیون تومان
کسانی که در آستانه ازدواج هستند یا قصد این امر خیر را دارند، هفته گذشته خبر خوبی به گوش‌شان رسید؛ وام ازدواج برای هر یک از زوجین 50میلیون تومان شد. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفته که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، وام ازدواج در سال 99، 50میلیونی شده است، یعنی جمعاً دو نفر زوج می‌توانند 100میلیون تومان وام بگیرند. بانک مرکزی موظف‌شده تا تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین 96است با اولویت پرداخت کند.







والیبال ایران المپیکی شد
شاید مهم‌ترین خبر خوش ورزشی هفته گذشته همین المپیکی‌شدن والیبال ایران بود. تیم ملی والیبال ایران در فینال رقابت‌های انتخابی المپیک در قاره آسیا به میزبانی جیانگمن به مصاف تیم ملی چین رفت و با نتیجه 3بر صفر پیروز و راهی المپیک شد. ایگور کولاکوویچ برای این مسابقه از ترکیب سعید معروف، شهرام محمودی، سیدمحمد موسوی، علی شفیعی، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی و محمدرضا موذن استفاده کرد. بازیکنان تیم ملی برای ابراز همدردی با بازماندگان سانحه هوایی، با مچ‌بند مشکی وارد زمین بازی شدند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید