• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 دی 1398
کد مطلب : 92909
+
-

در خیابان مینتولاسا

ویترین
در خیابان مینتولاسا

میر چا الیاده سال 1907 در بخارست متولد شد. پس از پایان تحصیلاتش به هند رفت و در زمینه ادیان به تحصیل پرداخت. سال 1931 به رومانی بازگشت و با شروع جنگ جهانی دوم به لندن رفت. چندسالی بعد به استادی دانشگاه سوربن و شیکاگو و هاروارد رسید. او با اینکه در زمینه تاریخ ادیان، اسطوره‌شناسی و شرق‌شناسی استادی صاحب‌نظر بود اما به گفته خودش (از همان دوران بلوغ) به نوشتن نوول و رمان علاقه‌مند بوده و در این زمینه آثاری به‌جاماندنی از خود به یادگار گذاشته است. کتاب حاضر شامل یک رمان و 2 نوول کوتاه است که از مجموعه‌ای با نام «دوستی با دیونیس» از زبان رومانیایی ترجمه شده است.
میر چا الیاده در رمان «خیابان مینتولاسا» فرم داستان را از هزار و یک شب گرفته، با این تفاوت که در اینجا شهرزاد یکی است و «ملک جوانبخت» چندین بازپرس اداره امنیت. فریما (شهرزاد) گوینده داستان‌های اعجاب‌آور با سلسله حکایات خود نه تنها گرهی نمی‌گشاید، بلکه بر پیچیدگی داستان نیز می‌افزاید. از این نظر می‌توان این رمان را هزار و یک‌شبی کوچک دانست. آنچه در اینجا برای خواننده قابل توجه است، لذت بردن از مطالعه داستان است.
داستان دوم (یک مرد بزرگ) گرچه داستانی شگرف است اما نمادی عرفانی دارد و اعجاب‌ خواننده را برمی‌انگیزاند.
درباره داستان سوم (دوازده هزار رأس گاو) به نظر میر چا الیاده زمان در عالم اسطوره دایره‌وار و دورانی است، نه مستقیم.
«در خیابان مینتولاسا» را محمدعلی صوتی به فارسی برگردانده و نشر نو این کتاب را در 214 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه به بهای 31 هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :