• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 آذر 1398
کد مطلب : 90015
+
-

۴دستور جهانگیری برای نجات هپکو

با وجود خلع ید سهامدار عمده شرکت تولید تجهیزات سنگین اراک (هپکو) و بازگشت بخش عمده سهام این شرکت به سازمان خصوصی‌سازی، هنوز مشکلات این غول صنعتی بحران‌زده برطرف نشده و تلاش‌ها هم برای احیای آن ادامه دارد.
به‌گزارش همشهری، در تازه‌ترین اقدامی که در مسیر حل مشکلات هپکو برداشته شده، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان بازدید از ۳شرکت مشکل‌دار استان مرکزی، به وزیران حاضر در جلسه رسیدگی به مشکلات این شرکت‌ها، ۴دستور برای نجات هپکو ابلاغ کرد. در این جلسه وزیران صنعت، کار و راه، استاندار مرکزی، مدیرعامل بانک ملی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی به همراه معاونان حضور داشتند و فعلا همگی برای اجرای این دستورها قول مساعد داده‌اند.

مهلت 2ماهه برای تعیین تکلیف سهامدار هپکو
۲سال از زمانی که سازمان خصوصی‌سازی با معرفی اعضای هیأت مدیره شرکت هپکو، مدیریت این شرکت را به‌دست گرفت می‌گذرد، اما شکست سنگین هیأت مدیره تشریفاتی هپکو باعث شد پس از ۲سال دوباره آتش زیر خاکستر بحران هپکو زبانه بکشد و دوباره اعتراض‌های کارگری به راه بیفتد. درنهایت، سازمان خصوصی‌سازی که با حکم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مأمور شده بود سرمایه‌گذاران جدیدی برای واگذاری هپکو پیدا کند، مقدمات انتقال سهام عمده این شرکت را به‌ نام خود فراهم آورد و با معرفی ابوالفضل روغنی گلپایگانی به‌عنوان مدیرعامل جدید این شرکت، عملا هیأت مدیره قبلی را کنار گذاشت. اما سابقه مدیریتی روغنی در شرکت‌های کفش بلا، آزمایش، پارس الکتریک، ارج، کارتن‌پلاست و چوب و کاغذ مازندران باعث شد دورنمای حرکت اخیر سازمان خصوصی‌سازی، تیره ‌و تار به‌نظر برسد؛ سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: متعهد است این‌بار به حل ریشه‌ای مشکل بپردازد. در این فرایند، بارها از شرکت مپنا، کنسرسیوم شرکت‌های معدنی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه به کسانی که علاقه‌مند به خرید این شرکت هستند نام برده شده و حتی در یکی از جلسات وزیر صنعت اعلام کرد آمادگی واگذاری شرکت به هرکسی که متقاضی و دارای اهلیت باشد وجود دارد، اما در عمل هیچ اتفاقی در مورد انتخاب سهامدار جدید هپکو رخ نداد. حالا اما، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی مشکلات هپکو، وزیر صنعت و سازمان خصوصی‌سازی را مکلف کرده تا ۲هفته دیگر وضعیت سهامداری هپکو را تعیین تکلیف کنند.

وزیر راه، سرکیسه را شل می‌کند
یکی از مفاد بسته نجات هپکو، فروش محصولات تولیدی این شرکت به دستگاه‌های اجرایی داخلی بود و بر این اساس مقرر شد ۳۶۰دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهسازی برای وزارت راه و شهرسازی تولید شود، اما هپکو برای اجرای تعهدات خود نیازمند تأمین منابع مالی بوده و حالا با دستور جهانگیری، وزیر راه موظف شده تأمین اعتبار برای تولید و ساخت این ۳۶۰دستگاه ماشین‌آلات را پیگیری و به انجام برساند. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این جلسه قول مساعد داده در اسرع وقت این دستور را اجرایی کند.

پرداخت حق بیمه بازنشستگان هپکو
پرداخت تسهیلات بانکی به هپکو یکی از گزینه‌هایی بوده که همواره روی میز رفع مشکلات این شرکت قرار داشته و البته تاکنون گشایشی ایجاد نکرده است. این گزینه، در آخرین بسته نجات هپکو نیز وجود داشته و قرار بود بانک ملی با پرداخت 50میلیارد تومان تسهیلات، کمبود منابع مالی این شرکت را جبران کند. خبرها حاکی از این است که تاکنون 15میلیارد تومان از این مبلغ به‌حساب شرکت واریز شده و حالا معاون اول رئیس‌جمهور دستور داده است به سرعت با رفع موانع موجود، زمینه دریافت تسهیلات 35میلیارد تومانی هپکو از بانک ملی نیز مهیا شود. البته کارشناسان معتقدند، پرداخت پول به یک شرکت بحران‌زده چیزی شبیه خوراندن سم به بیمار است و در نهایت به مرگ او ختم می‌شود، زیرا با این کار شرکت باز هم بدهکارتر خواهد شد؛ مگر اینکه قبل از واریز مبلغ وام به‌حساب شرکت، نقشه راه مصرف این مبالغ در مسیر تولید تدوین شده باشد.
در این میان، اختصاص بودجه لازم برای پرداخت حق بیمه کارکنان بازنشسته شرکت هپکو نیز از دیگر دستورات معاون اول رئیس‌جمهور در نشست حل مشکلات هپکو بود که البته مشخص نیست این بودجه از چه محلی تأمین خواهد شد و آیا ربطی به وام 35میلیارد تومانی هپکو دارد یا نه!

اعلام آمادگی هپکو برای انجام تعهدات
در جلسه بررسی مشکلات صنایع اراک، معاون اول رئیس‌جمهور از شرکت‌های هپکو، واگن پارس و آذرآب به‌عنوان 3 واحد صنعتی مهم کشور یاد کرد که در طول دهه‌های اخیر نقش مؤثری در صنعتی شدن کشور ایفا کرده‌اند و بر همین اساس حل مشکلات این 3 شرکت در شرایط فعلی را الزامی دانست. او با تأکید بر اینکه مسائل کارخانه‌ها و مشکلات کارگری واحدهای تولیدی نباید سیاسی شود، تأکید کرد دستگاه‌های اجرایی و مدیران استانی باید با همراهی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نسبت به حل‌وفصل این مسائل اقدام کنند؛ زیرا اگر این مسائل سیاسی شود، مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد. جهانگیری در این نشست، پس از صدور 4دستور برای حل مشکلات هپکو، خطاب به مدیرعامل هپکو پرسیدند که درصورت تأمین اعتبار مورد نیاز شرکت، آیا هپکو و کارکنان آن، آمادگی و توانایی تولید و انجام تعهدات را دارند؟ ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مدیرعامل جدید هپکو ضمن تشریح توانایی این شرکت در ساخت و انجام پروژه‌های مختلف، به حاضران جلسه اطمینان داد درصورت تحقق وعده‌ها، هپکو در انجام تعهدات خود کوتاهی نخواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی مشکلات صنایع اراک، ۴دستور برای تعیین تکلیف سهامدار، تأمین اعتبار تولید شرکت، پرداخت حق بیمه بازنشستگان و پرداخت وام به هپکو صادرکرد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :