• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85399
+
-

وسوسه‌های ترک برای ایرانی‌های پولدار

درباره مهاجرت از فضای مجازی به کشور دوست و همسایه

وسوسه‌های ترک برای ایرانی‌های پولدار

آنها که مخاطب دائمی و پر و پا قرص اینستاگرام هستند، می‌دانند که در 2‌ماه اخیر چند اینفلوئنسر مطرح ایرانی ناگهان و بدون پیش‌زمینه قبلی به ترکیه مهاجرت و زندگی جدیدی را در استانبول آغاز کرده‌اند. در نگاه اول همه‌‌چیز یک مهاجرت ساده و طبیعی به‌نظر می‌رسد، افرادی که به‌علت تشدید تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور، ترک وطن می‌کنند تا زندگی راحت‌تری را در کشورهای دیگر تجربه کنند اما وقتی با دقت بیشتری استوری‌ها و پست‌های اینستاگرامی این افراد و سایر اینفلوئنسرهای ایرانی مهاجر به ترکیه را دنبال کنید، متوجه می‌شوید که موضوع اصلا به این سادگی‌ها نیست و پای یک سرمایه‌گذاری میلیاردی در میان است. حالا ببینیم ماجرا چیست؟
آقای «پ» و همسرش خانم «ش» هر دو از اینفلوئنسرهای مطرح اینستاگرام هستند که با انتشار عکس و فیلم از زندگی شخصی خود، خانه لوکس‌شان، ماشین گران‌قیمت، باشگاه ورزشی، رستوران معروف در بلوار اندرزگو و 2 فرزند خردسال خود توانستند هر کدام تا 700هزار مخاطب در این فضا جذب کنند. آنها دوم مهر‌ماه بعد از یک‌ماه انتشار پست‌های مبهم و کلی که قصد داشتند نشان دهند مشکلی در زندگی شخصی‌شان به‌وجود آمده، به استانبول رفته و در آنجا عنوان کردند که می‌خواهند برای همیشه به آلمان که آقای «پ» خیلی سال قبل‌تر مدتی در آنجا ساکن بوده، برگردند.
بعد از کمتر از 2 روز آقای «پ» خیلی ناگهانی عنوان کرد که تصمیم‌شان عوض شده و می‌خواهند در استانبول برای همیشه بمانند و شروع به اجاره خانه و خرید لوازم منزل کردند. در همین خلال هم دائم از نحوه باز کردن حساب بانکی در ترکیه، گرفتن کد مالیاتی، اجاره یا خرید خانه و  تهیه لوازم منزل از فروشگاه‌های بزرگ استوری و پست می‌گذاشتند و در آن دائم قیمت‌ها را با جزئیات فراوان  با ایران مقایسه کرده و خیلی هوشمندانه مخاطبان را به مهاجرت به ترکیه دعوت می‌کردند.
البته این خانم و آقای اینفلوئنسر تنها مبلغان مهاجرت به ترکیه نیستند. خانم «ن» با 257هزار دنبال‌کننده و همسرش آقای «س» با 103هزار دنبال‌کننده نیز اخیرا با همین ترفند و درست با همین شکل تبلیغات ساکن استانبول شده و از زندگی روزمره و میزان هزینه‌ها در ترکیه گزارش روزانه می‌دهند، در این حد که از قیمت میوه و گوشت هم استوری می‌گذارند. همزمان چندین گروه دیگر تبلیغات گسترده‌ای را در این زمینه شروع کرده‌اند که اگر آنها را دقیق رصد کنید می‌بینید که هر کدام آنها دانه یک زنجیره منسجم هستند.
جز این شیوه تبلیغات که مشخص نیست دولت ترکیه با چه هدفی آن را آغاز کرده، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان خارج از ایران هم تبلیغات پرحجم و مستقیم خود را دنبال می‌کنند.
همچنین برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص ایرانی می‌گویند که اخیرا تماس‌های تلفنی‌ای از داخل خود ترکیه برای ادامه کار و زندگی در آن کشور داشته‌اند. دکتر علی اکبر جعفریان، فوق تخصص بیهوشی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در این‌باره به همشهری گفت: «اول مهر‌ماه تماسی با پیش‌شماره ترکیه با من گرفته شد که عنوان کردند یک شرکت ایرانی هستند. آنها اصرار داشتند که رزومه کاری‌ام را ارسال کنم تا آنها متناسب با آن کار جدید در ترکیه را به من پیشنهاد دهند. همچنین چند دقیقه‌ای درباره شرایط زندگی در ترکیه صحبت کردند. من مکالمه را ادامه ندادم ولی برایم این سؤال پیش آمد که این تماس با چه تعداد پزشک ایرانی دیگر که دولت میلیون‌ها تومان صرف تربیت آنها کرده، گرفته می‌شود و آنها را اغوا می‌کند؟»
برخی کارشناسان معتقدند که دولت ترکیه، موج جدید مهاجرت از ایران و درهای بسته آمریکا و اروپا پس از تشدید تحریم‌ها را به‌درستی درک کرده‌ و حالا به‌دنبال جذب سرمایه از این راه است. این چند روایت، گوشه کوچکی از تلاش‌های دولت ترکیه بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید