دستورالعمل نظارت بر تاکسیهای اینترنتی ابلاغ شد تا پس از سالها فعالیت خارج از نظارت این تاکسیها، سرانجام بر آنها نظارت شود. براساس قانون، مسئولیت نظارت بر سامانههای حملونقل بار و مسافر برعهده شهرداریهاست اما تاکنون تاکسیهای اینترنتی فارغ از نظارت شهرداریها فعالیت میکردند. این دستورالعمل در اجرای تأکیدات ریاستجمهور، وزیر کشور و دولت در حمایت از استارتاپها و نظاممند کردن روابط شهرداریها با شرکتهای ارائهدهنده خدمات هوشمند مسافر (تاکسیهای اینترنتی) تهیه و ابلاغ شده تا فعالیت تاکسیهای اینترنتی در کشور رسمیت بیشتری یابد.
سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در اینباره گفت: دستورالعمل نظارت بر فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر سرانجام پس از مذاکرات گسترده و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد توسط وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، تاکسیهای آنلاین و شهرداریها تهیه و تدوین شده است.
طبق این دستورالعمل فعالیت تاکسیهای اینترنتی در کشور رسمیت بیشتری خواهد یافت و همچنین در آن ضوابط مشخص و دقیقی برای شرکتها، رانندگان و خودروها تعیین شده است؛ بهنحوی که ۱۰ضابطه برای رانندگان و خودروهای فعال در شرکتهای اینترنتی درنظر گرفته شده است. از این پس شرکتهای فعال در حوزه تاکسیهای اینترنتی و سایر شرکتهایی که قصد ورود به حوزه حملونقل هوشمند را دارند، شاهد رقابت عادلانهتر در این حوزه خواهند بود و مردم هم به تبع این رقابت عادلانه از خدمات باکیفیتتری بهرهمند خواهند شد. براساس مکانیسمی که در این دستورالعمل پیشبینی شده وزارت کشور نظارت عالیه بر این نوع فعالیتها خواهد داشت. دیروز محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسیهای اینترنتی خبر داد. به گفته او، این دستورالعمل، دستاورد مذاکرات طولانی و مفصل بین همه طرفهای مختلف ذینفع بود که با اجماع همه طرفها به سرانجام رسید. معاون شهردار تهران، ادامه داد: امیدوارم این گام مهم بتواند زمینهساز رقابت عادلانهتر، محیطزیست شهری سالمتر و امنیت اجتماعی بیشتر باشد.
براساس ابلاغیه جدید، شرکتهای تاکسیهای اینترنتی ۲ درصد از هر کرایه را به شهرداریها میدهند تا صرف برنامههای کاهش آلودگی هوا و توسعه حملونقل عمومی در شهرها شود. علی پیرحسینلو، مشاور معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره دستورالعمل فعالیت تاکسیهای اینترنتی به همشهری گفت: در این دستورالعمل، فعالیت شرکتهای حملونقل مسافر مبتنی بر اینترنت و استقلال آنها به رسمیت شناخته شده و در عین حال ضابطههای قانونی این فعالیت و نحوه نظارت مشخص شده است. این شرکتها زیرمجموعه شهرداری و نهاد دیگری نخواهند بود اما وزارت کشور و شهرداریها بر آنها نظارت خواهند کرد. شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شرکت، باید ۲ درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حملونقل عمومی کند. در عوض، این شرکتها از پرداخت مالیات بر ارزشافزوده معاف میشوند.
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب :
81377
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/Zl6R
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved