• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78557
+
-

پشتیبانی از جمعیت بیکار

مؤسسه‌های کاریابی چه سهمی از تامین نیروی کار در بازارهای جهانی دارند؟

پشتیبانی از جمعیت بیکار


سمیرا مصطفی‌نژاد ـ روزنامه ‌نگار

کاهش نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین اهداف اقتصادی هر کشوری به شمار می‌رود. به حداقل‌رسیدن نرخ بیکاری می‌تواند یکی از بهترین خبرهای اقتصادی در هر گوشه‌ای از جهان باشد زیرا در این صورت است که اقتصاد رونق می‌گیرد و کیفیت زندگی انسان‌ها بهبود پیدا می‌کند. آژانس‌ها و مؤسسه‌های کاریابی در رسیدن اقتصاد‌ها به این نقطه کلیدی نقشی مهم به‌عهده دارند؛ اگرچه همزمان کاهش نرخ بیکاری می‌تواند این مؤسسه‌ها را در یافتن نیروهای کار ماهر با چالش‌هایی بزرگ مواجه سازد.
تا پایان سال2017، نزدیک به 165هزار مرکز و مؤسسه خصوصی استخدامی در جهان فعالیت داشته‌اند که خدمات متفاوتی را در زمینه تامین نیروی کار شرکت‌ها ارائه داده‌اند. جمعیت این شرکت‌ها تا ابتدای سال 2018نسبت به پایان سال 2016با رشدی 16درصدی مواجه بوده‌است. بیش از نیمی از ارائه‌دهندگان خدمات استخدامی در صنعت استخدام جهان را آژانس‌های کاریابی تشکیل داده‌اند. در سراسر جهان بیش از 77هزار آژانس کاریابی مشغول‌یافتن کارمند و نیروی کار برای شرکت‌های کارفرما بوده‌اند که تعداد این آژانس‌ها نیز نسبت به سال 2016 رشدی 22درصدی داشته‌است. بیش از 52هزار مورد از این مؤسسه‌ها در حوزه استخدام مستقیم و بدون واسطه فعالیت دارند؛ ‌به این شکل که متناسب با نیازهای بازار کار، امکان ارتباط مستقیم میان کارفرما و کارجو را فراهم می‌کنند.
براساس گزارش اقتصادی سال2019 کنفدراسیون استخدام جهانی، ‌در سال2017 صنعت خدمات استخدام خصوصی بیش از 53میلیون نفر را به شکل‌های مختلف، استخدام مستقیم یا غیر‌مستقیم شاغل کرده‌ و یا در مسیر برقراری ارتباطات شغلی قرار داده‌اند و به این شکل تأثیری مثبت بر بازار کار سراسر جهان (36کشور جهان) از خود به جا گذاشته‌اند. در این میان کشورهای آمریکا با 15.5 میلیون استخدام، چین با 8.93 میلیون استخدام، برزیل با 7.80 میلیون استخدام، ژاپن با 4.494 میلیون استخدام و فرانسه با 2.60 میلیون استخدام بیشترین نفع را از خدمات مؤسسه‌های کاریابی برده‌اند. آمریکا به تنهایی از 20هزار شرکت خصوصی و دولتی کاریابی برخوردار است و ارزش بازار این صنعت در آمریکا در سال 2019 رشدی 3درصدی داشته‌‌است. همچنین نرخ بیکاری در این کشور به 3.7 درصد رسیده‌است؛ یعنی پایین‌ترین نرخ در طول 49سال گذشته.
براساس گزارش کنفدراسیون استخدام جهانی، این کشورها اصلی‌ترین بازار برای صنعت خصوصی کاریابی و استخدام جهانی به شمار می‌روند. درآمد این صنعت تنها در کشور آمریکا تا پایان سال 2017 حدود 117میلیارد یورو بوده‌است. پس از آمریکا، ژاپن با بازدهی 53.6 میلیارد یورو، بریتانیا با درآمد 34.9 میلیارد یورو و آلمان با بازدهی 34.5 میلیارد یورو اصلی‌ترین بازارهای صنعت کاریابی جهان به‌شمار می‌روند.
در ادامه، گزارش این کنفدراسیون به بررسی بخش‌های استخدامی پرداخته‌است که براساس آن، بیشتر استخدام‌های جهان در سال2017 در بخش خدمات بوده‌است. براساس داده‌های این گزارش، میزان استخدام در بخش کشاورزی به‌تدریج رو به کاهش گذاشته‌ و در مقابل استخدام در بخش ساخت و تولید در کشورهای درحال‌توسعه افزایش یافته‌است؛ درواقع بخش کشاورزی کمترین میزان استخدام توسط صنعت استخدام جهان را در این سال  و به‌صورت منطقه‌ای بخش تولید و خدمات بیشترین سهم استخدام‌ها را داشته‌اند. پس از کشاورزی بخش ساخت‌وساز و بخش مشاغل دولتی کمترین سهم استخدامی از سوی مؤسسه‌های کاریابی خصوصی را داشته‌اند. سازمان جهانی کار نیز در گزارش سال 2017 خود بیشترین سهم اشتغال‌زایی را به بخش خدمات داده‌است و بخش کشاورزی با سهمی 29درصدی و صنایع با سهمی 21درصدی رتبه‌های بعدی اشتغال‌زایی در جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند.
براساس گزارش سازمان جهانی کار، مؤسسه‌های کاریابی عمومی نیز نقشی کلیدی در افزایش اشتغال در جهان به‌عهده دارند و به‌صورت ویژه به افراد جویای کار در یافتن مشاغل رسمی کمک می‌کنند؛ زیرا مؤسسه‌های عمومی کاریابی معمولا شرکت‌هایی بزرگ با ضریب نفوذ بالاتری نسبت به شرکت‌های کاریابی خصوصی هستند. به گفته این سازمان، مؤسسه‌های کاریابی عمومی یا دولتی با پشتیبانی از جمعیت بیکار برای یافتن مشاغل جدید، قرار‌دادن اطلاعات بازار کار در اختیار جست‌وجوگران کار و کارفرمایان برای انتخاب دقیق شغل یا نیروی کار، اجرای برنامه‌های پویا برای تلفیق بیکاران با بازار کار و توزیع و مدیریتکمک‌های دولتی برای بیکاران می‌توانند میزان مشارکت نیروهای کار در بازار کار را افزایش دهند. این شرایط البته در کشورهای توسعه‌یافته به‌صورت دقیق اجرا می‌شود و در کشورهای درحال توسعه، مؤسسه‌های دولتی کاریابی تکامل کمتری یافته‌اند و با چالشی بزرگ به نام تمرکز نیروی کار بر اقتصاد غیررسمی یا کاذب مواجهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید