• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78554
+
-

خرید پیراهن با مستندات قیمت

خرید پیراهن با مستندات قیمت

کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه تمام‌شده تولید و قیمت پوشاک موجب کاهش سهم این کالا در سبد مصرفی خانوارها شده است. با حسین آقا‌کوچکی -رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت کنونی بازار پیراهن چگونه است؟
وضعیت بازار پوشاک و صنف پیراهن‌دوزان نیز تابع شرایط کلی اقتصاد و واحدهای تولیدی کشور است. در واقع کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا پوشاک جایگاه کوچک‌تری در سبد کالاهای اساسی و ضروری خانوارها داشته باشد و این امر بر تولید و عرضه و بازار پوشاک، به‌خصوص پیراهن نیز تأثیر داشته است.
مردم از عرضه چندنرخی پوشاک گلایه دارند؛ علت چیست؟
گرچه پیراهن یا سایر اقلام پوشاک مشمول قیمت‌گذاری نیست، اما قیمت تمام‌شده تولید پیراهن که پس از نوسان نرخ ارز 50درصد افزایش یافته است، با وجود این، اتحادیه بر نرخ فروش این اقلام نظارت دارد؛ به‌عنوان مثال نرخ پیراهن مشکی تولید داخل از 50تا حداکثر 100هزار تومان است اما ممکن است به‌دلیل تفاوت نوع دوخت، پارچه یا لایی مورد استفاده در تولید پیراهن، قیمت‌ها تا حدودی افزایش یابد. جلب رضایت مشتریان در صنف پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان با تضمین کیفیت و قیمت مناسب از اولویت‌های این صنف است و فروشندگان باید پوشاکی که از نظر نوع پارچه، دوخت و قواره از استانداردهای لازم برخوردار است و دوام لازم را دارد به مردم عرضه کنند.
مبنای کشف قیمت واقعی پیراهن چیست؟
قیمت تمام‌شده انواع پیراهن در اتحادیه مشخص و  تولید‌کننده موظف است پیراهن را با سود مصوب 20درصدی و لحاظ تخفیف 3تا 4درصدی به بنکدار ارائه کند که در نهایت میزان سودی که در مرحله فروش عمده اخذ می‌شود به 16تا 17درصد کاهش می‌یابد. بنکدار نیز ملزم است پیراهن را با سود مصوب 10درصدی و تخفیف 3درصدی در اختیار تک‌فروشان قرار دهد. در نهایت میزان سود خرده‌فروشی انواع پیراهن در بازار حداکثر 20درصد نسبت به قیمت فروش بنکداران است. با این روند اگر مشکلی در زمینه قیمت انواع پیراهن دارند، می‌توانند محترمانه از فروشنده بخواهند تا با ارائه فاکتور خرید معتبر که در آن نرخ نوع و قیمت بنکداری پیراهن نوشته شده، در مورد این قیمت شفاف‌سازی‌ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید