• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77774
+
-

دام‌های استان مرکزی هویت‌دار می‌شوند

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طرح ملی هویت‌دار کردن دام‌های سبک و سنگین از ابتدای مهر در استان اجرا خواهد شد.
«جواد فراهانی» در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: عملیات اجرایی طرح هویت‌دار کردن دام سبک و سنگین در استان از اوایل مهر آغاز می‌شود. طبق این طرح همه اطلاعات مربوط به دام در سامانه ثبت می‌شود.

وی افزود: شناسایی دام و جلوگیری از قاچاق دام(ورودی و خروجی از کشور)، سهولت در کنترل بهداشتی و عرضه محصولات سالم با هماهنگی دامپزشکی، هماهنگی با صندوق بیمه بانک کشاورزی برای بیمه دام، شناسایی دام برای اصلاح نژاد دام و سهولت در ارائه خدمات دامپروری و تسهیلات بانکی از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: با هویت‌دار کردن دام‌ها فرایند اصلاح نژاد بهبود می‌یابد و امکان توسعه بیمه دام نیز فراهم می‌شود که نتیجه آن رونق بیشتر این صنعت است.

فراهانی اضافه کرد: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از دام‌ها در واحدهای روستایی بوده و هزینه کار بر عهده دامدار است، در نتیجه متقاعد کردن این افراد برای هویت‌دار کردن دام‌ها کار دشواری است، اما اگر این اقدام صورت گیرد شاهد گام بزرگی در صنعت دام خواهیم بود.

وی ادامه داد: عامل اجرایی این طرح اتحادیه‌ها و تشکل‌ها هستند و هیچگونه اعتبار دولتی نیز برای آن وجود ندارد. در طرح هویت‌دار کردن دام هر دام دارای یک پلاک است که مانند کد ملی عمل می‌کند و این کد مختص به هر دام است و تکرار ندارد.
مدیر امور دام جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: طبق این طرح همه مالکان دام زنده موظف هستند آمار و اطلاعات دام‌های خود را مطابق با زمان‌بندی و ساز و کار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی به صورت مستمر در سامانه‌های مربوط ثبت، پلاک‌گذاری و تغییرات آن را به‌روز کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید