• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77750
+
-

سوگواران حسینی

مردم قم، سمنان و مرکزی  در تاسوعا و عاشورای حسینی به سوگ نشستند

محرم
سوگواران حسینی

قم، سمنان و مرکزی درشب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به سوگ نشستند. به گزارش ایرنا، شهر مقدس قم در روز تاسوعا و عاشورای حسینی یکپارچه بیت‌الاحزان عاشقان سپهسالار کربلا شد و ندای یا ابالفضل یا حسین علیهم السلام عزاداران دراین شهر طنین انداز شد. 

شهر مقدس قم درروز عاشورای حسینی سوگوار بود و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با برپایی آیین‌های عزاداری ارادت خود را به سید و سالار شهیدان(ع) و یاران باوفایش نشان دادند. در این شب‌های حزن‌انگیز هیأت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری، سینه زنان در حرم مطهر کریمه اهل بیت اهل بیت(س) اجتماع کردند و این مصیبت بزرگ را به حضرت فاطمه معصومه (س) تسلیت گفتند. 

شهر قم مملو از عاشقان و عزاداران حسینی از سراسر ایران و خارج از کشور بود که خود را به این شهر مقدس رسانده بودند تا درکنار مضجع شریف بانوی کرامت سوگواری کنند و بر سر و سینه بزنند.   شهر مقدس قم دراین شب سراسر غم و غوغا بود و سوگواران حسینی درقالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن درحالی که ندای یا حسین(ع) سرداده بودند به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند.  

علاوه بر بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س)، درمسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، مساجد و تکایا و دیگر اماکن مذهبی نیز آیین‌های مختلف نوحه‌خوانی و سینه‌زنی برپا بود.


سمنان رختِ عزا بر تن کرد

آیین معنوی عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی همزمان با ایران اسلامی در شهرها و روستاهای استان سمنان نیز برگزار شد و مردم متدین و عاشق اهل‌بیت(ع) در این مراسم حاضر شدند.

استان سمنان همزمان با عاشورای حسینی غرق در ماتم و اشک و آه شد و جلوه‌ای از حضور خالصانه مردم استان سمنان از گرمسار تا میامی و از کلاته خیج تا آرادان را به منصه ظهور رساند، حضوری که خود یادآور عشق به اباعبدالله(ع) بود و سیل اشک و آه را می‌شد در سراسر استان سمنان دید. بر این اساس، آیین افروختن شمع و چراغ و ذکر مصیبت برای امام حسین(ع) و یارانش به‌خصوص حضرت عباس(ع) در اقصی نقاط استان برگزار شد.

8 شهرستان، ۲۱ نقطه شهری و ده‌ها و صدها روستای استان سمنان صحنه عزاداری مردمی بود که دلداده شهدای دشت کربلا هستند، شهدایی که به یادشان شمع‌ها از شامگاه تاسوعا تا ظهر عاشورا اشک می‌ریختند.


اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در اراک 

تجمع بزرگ عزاداران حسینی نیز در اراک همزمان با نهمین روز از ماه محرم(تاسوعا) در اراک برگزار شد.

در این آیین عزاداری که با حضور خانواده معظم شهدا، ایثارگران، اصناف و بازاریان، روحانیان و اقشار مختلف مردم در اراک برگزار شد، هیأت‌های عزاداری و دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن در معابر عمومی حاضر شدند و بر مظلومیت شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.

در آغاز این آیین، هیأت‌های مذهبی مختلف کلان‌شهر اراک با مرثیه‌خوانی و زنجیرزنی از 4 نقطه پل خیبر و خیابان محسنی، خیابان امیرکبیر، میدان هفتم تیر و خیابان شهیدرجایی وارد میدان شهدا شدند و پس از زنجیرزنی، طبالی و دهل‌زنی، همنوایی سینه‌زنان اجرا شد.

مداحان اهل بیت(ع) در این آیین معنوی مرثیه‌سرایی کردند و شاعران دوستدار اهل بیت(ع) نیز در حضور مردم ولایتمدار اراک به قرائت شعر پرداختند.
هزاران نفر از مردم اراک در این تجمع با سینه‌زنی، مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به نمایش گذاشتند. نظیر این آیین در شهرستان‌های ساوه، خمین، دلیجان، محلات، شازند، تفرش، آشتیان، زرندیه، کمیجان، خنداب و فراهان در روزهای مختلف دهه اول محرم برگزار شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید