• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74565
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Kgvx
+
-

تسهیلات ارزان در خدمت توسعه کشاورزی

امسال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات ارزان‌قیمت برای افزایش تولید گوشت قرمز در استان اختصاص یافته است

کشاورزی
تسهیلات ارزان در خدمت توسعه کشاورزی

تدبیرهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای توسعه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد از جمله توجه به زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های اقتصادی باعث رشد چشمگیر تولید و کاهش بیکاری در این خطه شده است.

 به گزارش ایرنا، توجه به شیوه‌های جدید کشت مانند آبیاری نوین، افزایش تولید ماهیان سردابی، اجرا شدن طرح‌های بزرگ انتقال آب و افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از جمله دستاوردهای مهم حوزه کشاورزی به عنوان مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی این استان در دولت تدبیر و امید بوده است. هم‌اکنون سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود. 


افزایش میزان تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در استان باعث افزایش تولید محصول استراتژیک گندم، گل رز و پرورش ماهی شده است. «الیاس تاج‌الدینی» افزود: میزان تولید گل رز در کهگیلویه و بویراحمد که سال ۱۳۹۲، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه بود، سال ۱۳۹۷ به حدود ۲۰میلیون شاخه رسید. 

تاج‌الدینی با اشاره به این‌که مساحت گلخانه‌های گل رز کهگیلویه و بویراحمد نسبت به ابتدای دولت یازدهم افزایش چشمگیر یافته است تصریح کرد: ۴۰ گلخانه تولید گل رز به مساحت 2/16هکتار در کهگیلویه و بویراحمد در حال تولید است. وی گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهم‌ترین ارقام گل رز تولیدشده در این استان است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هم‌اکنون ۱۹۶ نفر به طور مستقیم در گلخانه‌های گل رز استان مشغول به کار هستند. تاج‌الدینی ابراز کرد: ۲ گلخانه گل رز به مساحت 2/1 هکتار در استان در دست ساخت است. 

وی بیان کرد: ۳۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای احداث این گلخانه‌ها به متقاضیان پرداخت شده است. تاج‌الدینی آموزش‌های تخصصی رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت برای افزایش تولید گل رز در این استان ذکر کرد. وی با اشاره به این‌که امسال ۷۵ هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد خرید تضمینی شد گفت: این رکورد در استان کم‌سابقه بوده است. 


پرورش ماهیان سردابی

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید ماهی در استان از ۱۱ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. «کورش یزدان‌پناه» اضافه کرد: افزایش تعداد مزارع پرورش ماهی، ترویج پرورش ماهیان زینتی و ماهی خاویاری از دلایل رونق پرورش ماهی در استان است. 

وی بیان کرد: هم‌اکنون 5 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند و ۳۱ طرح در حوزه شیلات با پیشرفت ۲۵ تا ۹۰ درصد در مناطق مختلف استان در دست اجراست. 
یزدان‌پناه اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها افزون بر ایجاد ۱۹۲ فرصت شغلی جدید، 1۳۳۵ تن به ظرفیت تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد افزوده خواهد شد. وی میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را ۳۳۰ میلیارد ریال برآورد کرد. 

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح‌ها با هدف پرورش انواع ماهی گرمابی و سردابی شامل قزل‌آلا، خاویاری و کپور ایجاد خواهد شد. یزدان‌پناه ادامه داد: از این تعداد طرح پرورش ماهی در استان 7 مورد با ظرفیت ۱۴۵ تن در نیمه نخست امسال بهره‌برداری خواهد شد. وی توضیح داد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد. 

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این 7 طرح پرورش ماهی با ۳۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مراحل پایانی احداث هستند. 

یزدان‌پناه افزود: تولید ماهیان خاویاری به عنوان یک محصول پردرآمد سال ۱۳۹۵ در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد. وی همچنین از تولید ۱۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی در سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. یزدان‌پناه تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۴۶ مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 2۴۲۸ نفر در آنها مشغول به کار هستند.

 کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل‌آلا در کشور است، به ‌طوری که حدود 1/6 درصد تولید ماهیان سردابی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردابی کشور را تامین می‌کند. این در حالی است که در آبیاری به روش سنتی حتی با همه روش‌های صرفه‌جویی بازده آبیاری حداکثر ۵۰ درصد است. 


توسعه آبیاری نوین 

مدیر آب ‌و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی در ۱۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون اجرا شده است. 

«عبدالعلی بهاءالدینی» افزود: هم‌اکنون ۳۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است. وی با اشاره به این‌که ۸۵هزار هکتار زمین آبی در استان وجود دارد افزود: نسبت اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار به زمین‌های آبی در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشور است. 

مدیر آب ‌و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال تاکنون طرح‌های آبیاری نوین در ۷۰۰ هکتار از زمین‌های آبی استان اجرا شده است. وی عنوان کرد: هم‌اکنون تجهیز هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم‌های آبیاری نوین در دست اجراست. 


گوشت قرمز 

 مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات ارزان‌قیمت برای اشتغال و افزایش تولید گوشت قرمز در استان اختصاص یافته است. «مجید علی‌پور» افزود: به هر یک از عشایر بر اساس تعداد دام بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود. 

وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در دولت تدبیر و امید ۷۰۰ شغل برای عشایر استان ایجاد کرده است. علی‌پور بیان کرد: برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت به عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.  سالیانه 7۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود. 


تسهیلات روستایی و عشایری

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از بهمن‌ماه ۹۶ تاکنون بر اساس آخرین آمار با پرداخت 2۱۹۴ میلیارد ریال به طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی و عشایری در این استان، زمینه اشتغال 6۸۴۹ نفر فراهم شده است. 

«پروانه نیک‌مرام» اظهار کرد: این میزان تسهیلات به 2۷۱۳ طرح اشتغال‌زایی روستایی و عشایری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، خدمات و صنعت کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است. 
وی تصریح کرد: میزان طرح‌های پرداخت‌شده از این تسهیلات روستایی در استان به ترتیب در شهرستان بویراحمد بیشترین مقدار و در شهرستان چرام کمترین مقدار (۱۰۹ طرح) پرداخت شده است. 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آمار طرح‌های قرارداد منعقدشده متقاضیان در بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد 2۸۸۲ طرح بوده که میزان اشتغال جدید آنها 7۲۲۱ نفر است. نیک‌مرام فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق را سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست. 

وی تصریح کرد: همچنین از بهمن ۹۶ تاکنون، ۱۰۸ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات اشتغال فراگیر به متقاضیان این تسهیلات در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است. استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران و 8 درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد و جمعیت آن از ۷۲۰ هزار نفر گذشته است. کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ هزار هکتار آن آبی است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید