• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74015
+
-

خیابان غذا در شیراز ایجاد می‌شود

خیابان مشکین فام به دلیل مجاورت با پارک بزرگ آزادی و سابقه آن در تولید غذاهای خیابانی یکی از گزینه‌های مدیریت شهری برای اجرای طرح خیابان غذاست

شهری
خیابان غذا در شیراز ایجاد می‌شود

یکی از راهکارهایی که بسیاری از شهرها برای ارتقای کیفیت فضاها و افزایش تعاملات اجتماعی از آن بهره می‌گیرند، ایجاد خیابان خوراکی‌هاست که این موضوع در شیراز نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

به گزارش تسنیم، یکی از مفاهیمی که امروزه در توسعه شهرها مد نظر است و شهرسازان جوان از آن یاد می‌کنند، انسان‌محور بودن یک شهر است. در این نگاه خیابان‌های یک شهر فقط محل عبور و مرور نیست بلکه مکانی است که شهروندان در آن یک تجربه اجتماعی و گاه تاریخی دارند. 

فراهم کردن ایجاد فضای گفت‌وگو، خرید و توجه به کیفیت زندگی در شهر از جمله ویژگی‌هایی است که برای شهر انسان‌محور مطرح می‌شود. برای تقویت انسان‌محوری در یک شهر می‌توان از ایجاد ارتباط فیزیکی و بصری، ایجاد کف‌ســازی، مبلمان شهری و هنرهای عمومی، نورپردازی‌های خاص در سطح خیابان یا معبر پیــاده و همچنین ایجــاد معماری‌های منظر در مسیر استفاده کرد. 
از ســویی باید خیابان‌های پیــاده‌رو در شهرها افزایش یابند، مســیرهای دوچرخه ایجاد شــوند و قابلیــت دسترســی همگانی به امکانــات پیاده‌روی و دوچرخه‌ســواری به صورت عادلانه در همه سراسر شهر توزیع شــود. از ســویی چیدمان فضایی شهر باید واضح و خوانا باشد، زیبایی و تناسب داشته باشد و به حقوق بصری شهروند احترام بگذارد. 


پروژه‌های شهرداری رنگ انسان‌محوری می‌گیرد 

شهردار شیراز نیز در بهمن 97 با بیان این‌که انسان‌محوری رویکرد اصلی در مدیریت شهری شیراز است، از انجام پروژه‌های شاخص انسان‌محورانه در سال 98 خبر داده بود. «حیدر اسکندرپور»، شهردار شیراز، معتقد است باید فرهنگ زندگی پیاده در شهر دوباره احیا شود و تعامل شهروندان با یکدیگر افزایش یابد.

 «پروژه پیاده‌راه دروازه قرآن - دروازه اصفهان»، «پروژه پیاده‌راه کوچه‌باغ‌های قصردشت» و «پروژه چمران جنوبی» از جمله پروژه‌هایی است که وی در بهمن 97 از آنان به عنوان پروژه‌های انسان‌محور یاد کرده است.  به گفته شهردار شیراز هدف از اجرای این پروژه‌ها این است که شهروندان در فضاهای شهر آرامش و حضور اجتماعی بیشتری داشته باشند. 


توزیع عادلانه خدمات

 «سولماز دهقانی»، عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز معتقد است که شهرداری و شورای پنجم به دنبال توزیع متوازن فضاهای خدماتی هستند و به همین دلیل رویکرد انسان‌محوری را مد نظر دارند تا رفاه و رضایت بیشتری برای شهروندان فراهم شود. 

یکی از شاخص‌های توسعه شهری، وجود محدوده‌ها و خیابان‌های ویژه عابر پیاده است، یکی از راهکارهایی که در سطح تاکتیکی مطرح است و بسیاری از شهرها برای ارتقای کیفیت فضاها و افزایش تعاملات اجتماعی از آن بهره می‌گیرند، ایجاد خیابان خوراکی‌هاست. این محدوده‌ها اغلب به صورت دائمی و گاه به طور موقت و فصلی عمل می‌کنند. 


گزینه‌ای به نام مشکین‌فام 

«جواد بهادری»، معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز، از راه‌اندازی خیابان غذا در شهر شیراز خبر داده و خیابان مشکین‌فام شیراز از گزینه‌های ایجاد خیابان غذاست. به گفته وی خیابان مشکین‌فام با توجه به پتانسیل‌های محیطی از جمله مجاورت با پارک بزرگ آزادی، وجود بازار انقلاب و سابقه آن در تولید غذاهای خیابانی و نداشتن نقش عمده جابه‌جایی ترافیکی یکی از گزینه‌های مدیریت شهری برای اجرای طرح خیابان غذاست. 

بهادری معتقد است چنانچه این فضا محقق شود، کیفیت‌های فضایی نظیر سرزندگی، ماندگاری و حیات شبانه در این محل تقویت می‌شود و تعاملات اجتماعی که کلید اصلی ایجاد فضای شهری است، ارتقا پیدا می‌کند. 
خیابان خوراکی‌ها یا خیابان غذا به خیابان‌هایی گفته می‌شود که عمدتاً برای غذا خوردن با اولویت حداکثری عابرپیاده مورد استفاده قرار می‌گیرند و سابق بر این در شهرهای تهران و مشهد نیز تجربه شده است. 

به گفته معاون شهردار شیراز شهرداری کلانشهر شیراز با درک اهمیت این موضوع و با هدف ارتقای کیفیت‌های فضای شهری، اقدام به تهیه برنامه راهبردی زندگی پیاده در شیراز کرده است که این برنامه به دنبال ایجاد و ارتقای کیفیت‌های مذکور در شهر شیراز است. 

محدوده‌های پیاده، بسته به نوع ظرفیت و پتانسیل‌های محلی می‌توانند نقش‌های گوناگونی به خود بگیرند که عمده‌ هدف از ایجاد آن‌ها ارتقای کیفیت‌های فضای شهری است که در سرزندگی، افزایش ماندگاری در فضاها حیات شبانه و ارتقای زیست شهری نقش مهمی به عهده دارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید