• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 73985
+
-

کرمان صاحب شهرک بازیافت زباله می‌شود

مدیر عامل سازمان پسماندهای کرمان: 400 کارگاه بازیافتی در شهر کرمان داریم که حدود 200 مورد آنها‌ در محدوده خدماتی شهر قرار دارند و  به‌زودی پلمب می‌شوند

گزارش
کرمان صاحب شهرک بازیافت زباله می‌شود

 امروزه مدیریت پسماند در کرمان یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود. با توجه به این‌که تولید انواع پسماند در زندگی انسان‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است، بی‌شک نبود توجه کافی به این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر تخریب محیط‌‌زیست و طبیعت استان داشته باشد. 

به گزارش ایسنا، مدیر عامل سازمان پسماندهای کرمان گفت: در شهر کرمان روزانه حدود 380 تن زباله تولید می‌شود که نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد کاهش داشته است. در سال گذشته بیش از 400 تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری شد. 
 «محمدرضا قربانی» افزود: وضعیت اقتصادی مردم و همچنین افزایش زباله‌گردی‌ها باعث شده حجم زباله‌ها کاهش یابد. 

مدیر عامل سازمان پسماندهای کرمان از طراحی نرم‌افزاری برای تفکیک از مبدأ زباله در شهر کرمان خبر داد و گفت: مجوز تاسیس شهرک بازیافت از سازمان محیط زیست دریافت شده است که بر این اساس همه کارگاه‌های بازیافت به این شهرک منتقل خواهند شد. 

وی با بیان این‌که سال گذشته تقریباً 4 درصد از 400 تن زباله جمع‌آوری‌شده تفکیک از مبدأ بوده و مابقی آن‌ها به کارگاه‌های بازیافتی شهر انتقال داده شده است، افزود: حدود 400 کارگاه بازیافتی در شهر داریم که 200 مورد آن‌ها در محدوده خدماتی شهر قرار دارند که به‌زودی آن‌ها را از طریق دادستانی پلمب خواهیم کرد، اما برخی به عنوان کارگاه اوراقی جواز از صنف آهن‌آلات یا صنف کاغذ و مقوا دریافت می‌کنند و غیرقانونی کار بازیافت زباله را انجام می‌دهند. 

قربانی با تاکید بر آن که در محدوده شهر به هیچ عنوان مجوز راه‌اندازی کارگاه بازیافت داده نمی‌شود و بیشتر کارگاه‌های بازیافت در شهر غیرقانونی هستند و مجوز لازم را ندارند، گفت: این کارگاه‌ها زباله‌های بازیافتی را از مردم می‌خرند و پس از تفکیک به شهرهای شیراز، اصفهان، کرج و مشهد صادر می‌کنند که منبع درآمدی خوبی برای برخی افراد شده است. 


خراب شدن کارخانه بازیافت

مدیر عامل سازمان پسماند کرمان در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری از محل بازیافت زباله درآمد کسب می‌کند؟ افزود: 2 سال تفکیک زباله را به بخش تنظیف واگذار کرده‌ایم و آن‌ها زباله بازیافتی خودشان را می‌فروختند. اما امسال این موضوع را به مناقصه گذاشته‌ایم و چند پیمانکار بومی و غیربومی برای بازیافت زباله کرمان اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال بررسی فرم ارزیابی آن‌ها هستیم. 

وی افزود: کارخانه بازیافت کرمان خراب شده است و با دانشگاه صنعتی اصفهان قراردادی برای راه‌اندازی و ساخت این کارخانه منعقد کرده‌ایم؛ همچنین در بحث صنایع تبدیلی چند طرح ارائه شده است. بررسی کردیم که این طرح‌ها در ارتباط با لاستیک و کود ‌تر بوده است. 

قربانی با اشاره به این‌که حدود 10 درصد 380 تن زباله جمع‌آوری‌شده قابل بازیافت بوده، اما کارخانه بازیافت شهرداری کرمان خراب است، گفت: در زمانی که کارخانه سالم بود از زباله‌های ‌تر کود کمپوست تولید می‌کردیم. 50 درصد کود کمپوست و 50 درصد کود گاوی را با یکدیگر مخلوط می‌کردیم و می‌فروختیم که برای این مهم نیز یک سرمایه‌گذار ورود پیدا کرده است. 


تفکیک از مبدأ

مدیر عامل سازمان پسماند کرمان ادامه داد: 70 درصد زباله‌های جمع‌آوری‌شده تر و 30 درصد خشک هستند. حدود 13 درصد زباله خشک قابل تفکیک است. ضمن آن‌که تا 2 سال قبل شهرداری زباله‌ها را به صورت ناحیه‌ای در مبدأ تفکیک می‌کرد، اما در 2 سال گذشته این امر به شرکت‌های تنظیف واگذار شده است. 

وی با بیان این مطلب که 23 ایستگاه ثابت دریافت پسماند خشک در شهر کرمان مشغول به فعالیت هستند، گفت: طبق قراردادی 2 ساله، شهرداری ماهانه 2 میلیون و 500 هزار تومان به هر ایستگاه ثابت دریافت پسماند خشک پرداخت می‌کند تا در مقابل آن‌ها به مردم آموزش نحوه تفکیک زباله را ارائه دهد که تقریباً 60 درصد مردم این آموزش‌ها را دیده‌اند. 

قربانی افزود: مساحت کل معابر رفت و روب شده در سال 97 بیش از 5 میلیارد و 953 میلیون و 646 هزار متر‌ مربع (روزانه 16 میلیون و 311 هزار و 360 متر مربع) است که برای نظافت این معابر شهرداری حدود 295 میلیارد و 595 میلیون و 430 هزار ریال هزینه کرده است.  این مقام مسئول مطرح کرد: هزینه تنظیف از ابتدای امسال تا 31 تیرماه سال ‌جاری حدود 98 میلیارد و 531 میلیون و 810 هزار ریال و هزینه جمع‌آوری و حمل‌و‌نقل زباله نیز در این بازه زمانی حدود 44 میلیارد و 133 میلیون و 528 هزار ریال بوده است؛ همچنین هزینه جمع‌آوری و حمل زباله در سال گذشته در این بازه زمانی حدود 132 میلیارد و 400 میلیون و 586 هزار ریال بوده است. 


چگونگی جمع‌آوری زباله

قربانی افزود: جمع‌آوری زباله از سطح شهر از ساعت 9 شب تا 6 صبح انجام می‌شود و صبح‌ها در محل معدن (کیلومتر 12 جاده کوهپایه) تخلیه و توسط بولدوزر در زمین ترانشه ایجاد و دفن می‌شوند و به ‌هیچ عنوان زباله سوزانده نمی‌شود؛ زیرا زباله‌سوزی از نظر زیست‌محیطی مشکل دارد. 

این مقام مسئول با بیان این مطلب که در سال گذشته 126 هزار و 629 تن زباله دفن شده است، گفت: کل زباله تولیدشده در سال 97 حدود 116 هزار و 869 تن بوده که 114 هزار و 49 تن آن خانگی بوده است. 

قربانی با بیان این مطلب که حدود 380 تن زباله در کرمان دفن می‌شود، ادامه داد: در روزهای شنبه و یکشنبه توناژ زباله کرمان نسبت به روزهای دیگر بیشتر است؛ البته حجم زباله‌های بازیافتی زیاد نیست. 

وی با بیان این مطلب که جمع‌آوری و دفن زباله برای شهرداری هزینه‌بر است، بر لزوم پرداخت عوارض شهرداری تاکید کرد و ادامه داد: جمع‌آوری هر کیلو زباله حدود 120 تومان و دفن هر کیلو نیز حدود 80 تومان برای شهرداری هزینه در بر دارد. 
مدیرعامل سازمان پسماند کرمان مطرح کرد: سیاست شهرداری در این است که فقط کارهای نظارتی انجام دهد و همه کارها را برون‌سپاری کند؛ لذا به‌دنبال این است که دفن زباله را نیز به بخش خصوصی واگذار کند.


مافیای زباله‌گردها در کرمان 

مدیرعامل سازمان پسماندهای کرمان در پاسخ به این سوال که آیا مافیای زباله در کرمان داریم؟ گفت: هر کاری که سودآور باشد، مافیای آن نیز به وجود می‌آید و اگر زباله سودآور نبود این همه کارگاه بازیافتی در شهر کرمان نداشتیم. اکثر این کارگاه‌ها نیز در دست افاغنه هستند. مافیای زباله در شهر کرمان هست، اما ما آن‌ها را نمی‌شناسیم.

«محمدرضا قربانی»   گفت: نیمه‌های شب اگر در خیابان‌های همتی، بلوار پزشک و سایر نقاط شهر کرمان سری بزنید، مشاهده خواهید کرد افراد با گاری، وانت و پراید زباله‌گردی می‌کنند. 

وی مطرح کرد: بچه‌هایی که در کارگاه‌های بازیافتی کار می‌کنند اکثراً تبعه افغانستان هستند اما در بین زباله‌گردها هم کودک ایرانی و هم افغان هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید