• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71363
+
-

اهالی روستای ابر سالن ورزشی و بوستان می‌خواهند

۵۰۴ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند

برخی از اهالی روستای ابر شاهرود از نبود زمین، سالن ورزشی و بوستان در این روستا گله دارند و خواستار رسیدگی به این مشکلات هستند.

به گزارش ایرنا، روستای هدف گردشگری ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان قرار دارد. این روستای پلکانی، جاذبه‌های فراوانی از جمله جنگل ابر و مراتع ییلاقی دارد.


مهاجرت به شهر


یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم این روستا، ساخت زمین، سالن ورزشی و بوستان است. این روستا از امکانات حداقلی رفاهی برای کودکان و جوانان برخوردار نیست و اهالی یکی از عوامل مهاجرت به شهرها را نبود این امکانات می‌دانند.

«علی مراد حسنی» یکی از اهالی این روستا می‌گوید: در سالیان اخیر بسیاری از جوانان این روستا به علت نبود امکانات و سالن ورزشی از این روستا به شهر مهاجرت کردند.
وی با بیان این‌که این روستا پارک بازی کودکان ندارد افزود: کودکان برای بازی و تفریح جایی ندارند و مردم در روزهای بلند و گرم تابستان مجبورند در خانه بمانند.

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: علاقه من به رشته تکواندو موجب شده 3 روز در هفته مسافت ۴۵ کیلومتری تا شهر را برای تمرین طی کنم که این امر مشکلات زیادی به وجود آورده است.
«حسین زمانیان» افزود: نباید امکانات ورزشی مختص به شهرها باشد و مسئولان باید بیشتر به جوانان روستاها توجه کنند.


طی کردن مسافت های طولانی


«فاطمه آشوریان» هم گفت: برای این‌که فرزندانم را به کلاس آموزش شنا ببرم، مجبورم هر هفته مسافت روستا تا شهر را طی و هزینه‌های زیادی پرداخت کنم.

وی همچنین از نبود بوستان در این روستا ابراز گلایه کرد و افزود: برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانمان هیچ برنامه‌ای در این روستا وجود ندارد و همچنین جایی به جز جنگل ابر برای تفریح نیست.


واگذاری ساخت سالن ورزشی به تربیت بدنی

دهیار روستای ابر هم در این زمینه گفت: ساخت زمین و سالن ورزشی از 8 سال قبل به تربیت بدنی واگذار شده است.
«محمدرضا سلامی» افزود: سال گذشته دهیاری به مسئولان اعلام کرده بود که ۴۰ درصد از آورده ساخت زمین و سالن ورزشی را متقبل می‌شود و ۶۰ درصد بقیه را دولت تأمین کند.

اسلامی پیگیری نکردن مسئولان شهرستان و استان را دلیل محقق نشدن این موضوع دانست و گفت: در صورت ساخت سالن ورزشی می‌توان از آن بهره‌برداری چند منظوره‌ای داشت، به طوری که بانوان در صبح و آقایان در بعدازظهر از آن استفاده کنند و در مواقع بروز حادثه هم از این محل به عنوان محل مدیریت بحران نیز استفاده شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این‌که منطقه جنگل ابر یک منطقه وسیع، کوهستانی و با حجم مسافر و گردشگر بالاست، در صورت بروز اتفاق در جنگل و روستا هیچ جایی برای اسکان موقت گردشگران وجود ندارد.

اسلامی ساخت سالن ورزشی را یکی از الزامات منطقه دانست و گفت: با ساخت و تجهیز حداقلی این سالن می‌توان در مواقع بحرانی و اضطراری برای اسکان موقت مسافران و استفاده اورژانس و هلال احمر به کار گرفته شود.

دهیار روستای ابر با بیان این‌که در جمع‌آوری زباله‌ها باید مردم عوارض پسماند پرداخت کنند ادامه داد: پرداخت نکردن این عوارض که یکی از منابع درآمد دهیاری است، موجب شده طرح‌های عمرانی از این قبیل به تأخیر بیفتد.


پرداخت نکردن عوارض پسماند

به گفته وی، ۵۰۴ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند، اما در طول سال مبلغ جمع‌آوری شده از محل پسماند کمتر از ۱۰ میلیون ریال  است.
اسلامی با اشاره به این‌که سرمازدگی‌های چند سال گذشته توان مالی روستاییان را کم کرده، بیان کرد: برخی اهالی از پرداخت هر ماه ۴۰هزار ریال برای جمع‌آوری زباله‌ها امتناع می‌کنند.
وی ادامه داد: برای مدیریت جمع‌آوری زباله در روستا که باید از محل گرفتن پسماند انجام شود، به دلیل پرداخت نکردن اهالی روستا مجبور به استفاده از اعتبارات عمرانی برای جبران هستیم.

دهیار روستای ابر با بیان این‌که این موضوع موجب شده بسیاری از طرح‌های عمرانی انجام نشود افزود: اگر هر خانوار این روستا سالانه حداقل ۵۰۰هزار ریال عوارض پسماند را پرداخت می‌کردند در این مدت 4 ساله مبلغی برابر با یک میلیارد ریال ذخیره می‌شد و با این مبلغ یک زمین برای ایجاد بوستان خریداری می‌شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید