• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71308
+
-

از مهارت‌آموزی تا رونق اشتغال

مراکز فنی‌وحرفه‌ای زنجان تلاش می‌کنند مشکل نبود مهارت را که یکی از عوامل اصلی بیکاری است، برطرف کنند

اشتغال
از مهارت‌آموزی تا رونق اشتغال

امروزه بیکاری یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. در این بین مهارت‌آموزی با رویکرد کارآفرینی در مراکز فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند در کنار آموزش‌های تئوری دانشگاه‌ها به نوعی هدایت‌کننده نیروی جوان و باانگیزه به طرف چرخه تولید و در نهایت پویایی اقتصاد کشور باشد. 

به گزارش ایرنا، یکی از ارکان توسعه هر کشور تربیت نیروی متخصص و ماهر است و ترویج آموزش‌های مهارتی در رشد اقتصادی نقش مهمی خواهد داشت. رونق تولید و اقتصاد کشور جز با توسعه سرمایه انسانی، تربیت نیروی کار، مولد و خلاق مقدور نخواهد بود. 

آبان‌ماه ۹۶ قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی با عنوان طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و با تصویب در جلسه علنی به تایید شورای نگهبان نیز رسید. با وجود بسیاری از زیرساخت‌ها و قوانین مورد نیاز برای استقرار نظام آموزش‌های مهارتی در کشور، در این سال‌ها موضوع آموزش‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای آن‌طور که باید با استقبال جوانان بیکار به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روبه‌رو نشده است. 


کارگاه‌های فعال

رئیس مرکز فنی‌وحرفه‌ای شهرستان طارم گفت: یکی از چالش‌های امروزی جامعه مشکل اشتغال و نبود مهارت کافی برای فارغ‌التحصیلان است و مهارت‌آموزی در بحث کارآفرینی یکی از موضوعات بسیار مهم امر اشتغال به شمار می‌رود. 

علی اصانلو اظهار کرد: مرکز فنی‌وحرفه‌ای شهرستان طارم به تبع سیاست‌های دولت در خصوص اشتغال، بستر مهارت‌آموزی را با ۷ کارگاه فعال در زمینه‌های طراحی دوخت و خیاطی، صنایع ‌دستی و قالیبافی، اتومکانیک، صنایع غذایی، کشاورزی، تاسیسات و کامپیوتر فراهم کرده است. 

وی شهرستان طارم را یکی از قطب‌های کشاورزی استان زنجان عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی موجود در این شهرستان و ضرورت توسعه صنایع تبدیلی، دستگاه خشک‌کن میوه و سبزی در این مرکز شبیه‌سازی و ساخته شد. با راه‌اندازی این دستگاه و برگزاری دوره‌های مربوط به آن در شهرستان به‌تدریج از خام‌فروشی محصولات کشاورزی که سود آنچنانی برای کشاورزان ندارد جلوگیری خواهد شد. 

این مسئول با بیان این‌که جلوگیری از خام‌فروشی یکی از سیاست‌های کلی دولت است، توضیح داد: با فراگیری و اجرای این حرفه ارزش افزوده محصولات کشاورزی بالا می‌رود و قیمت محصول به نفع کشاورزان شهرستان خواهد بود. 


تعداد کارآموزان

رئیس مرکز فنی‌وحرفه‌ای شهرستان طارم شمار مهارت‌آموزان این مرکز را از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۲۰۲ نفر عنوان کرد و گفت: ۱۲۶ نفر از مهارت‌آموزان این مرکز را بانوان و ۷۶ نفر مابقی را مردان تشکیل می‌دهند. در این میان ۸ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز به عنوان کارورز در حال مهارت‌آموزی در این مرکز هستند. 

وی خاطرنشان کرد: طبق پیگیری‌ها و استعلام این مرکز ۳۰ نفر از مهارت‌آموزان این مرکز در سال ۹۷ با ایجاد شغل کارآفرینی کرده‌اند و ۲۰۰ نفر نیز تاکنون در قالب اصناف و صنایع ساختمان در حال فعالیتند. اصانلو ادامه داد: طبق سال‌های گذشته این مرکز در فصل تابستان کلا‌س‌های اوقات فراغت خود را با محوریت مهارت‌آموزی در دستور کار قرار داده است و از مهارت‌آموزان شهرستان ثبت‌نام می‌کند. 


مرکز آموزش شهید چمران

مرکز آموزش شهید چمران ابهر و خرمدره از مراکز موفق در زمینه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارت‌آموزی، با توجه به نیازهای صنعت، کشاورزی و خدمات به تربیت نیروی کار ماهر مبادرت دارد. 

رئیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای شهید چمران در پاسخ به این سوال که نبود مهارت تا چه حد در میزان بیکاری استان زنجان تاثیر گذاشته است، گفت: امروزه رشد فزاینده نیروی کار در شهرستان‌های ابهر و خرمدره، نبود ارتباط کافی و ناهماهنگی بین نظام آموزش و بازار کار، نامتناسب بودن رشد اقتصادی و ظرفیت‌های اشتغال‌زایی جامعه با رشد دانش‌آموختگان، افزایش میزان مشارکت نیروی کار در جامعه به‌ ویژه بین زنان، نداشتن مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و نبود اطلاعات مورد نیاز بازار کار موجب شده است موضوع اشتغال از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه به شمار آید. 

مجید معینی تصریح کرد: یکی از شاخص‌های موفقیت شهرستان‌های ابهر و خرمدره توسعه آنها در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات است. این 3 بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در زمینه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است که با توجه به موارد بالا می‌توان گفت که نبود مهارت یکی از عوامل اصلی بیکاری استان است. 

وی توضیح داد: با توجه به تقاضامحور بودن آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای که مبتنی بر اصل نیازسنجی دوره‌های آموزشی است و توجه به گروه‌های هدف که در 4 بخش شامل کارجویان روستایی، کارجویان شهری، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند، این مرکز با تشکیل واحد مشاوره، رهگیری و همکاری با دستگاه‌ها و کاریابی‌های بخش خصوصی با هدف پاسخگویی به تقاضای افراد بیکار بدون مهارت در قالب طرح پژوهشی بانک اطلاعاتی تشکیل داده است. 


مشکلات مهارت‌یافتگان

رئیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای شهید چمران با اشاره به مشکلات مهارت‌یافتگان فنی‌وحرفه‌ای در حوزه اشتغال گفت: مقررات پیچیده در استفاده از تسهیلات اعتباری، نگرش سنتی برخی افراد جامعه به ‌ویژه بنگاه‌های اقتصادی به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، نبود آیین‌نامه اجرای التزام همه دستگاه‌ها و موسسه‌ها در به‌کارگیری نیروی کار مهارت‌آموخته، نداشتن تجربه عملی و تبعیض جنسیتی در بازار کار از مهم‌ترین مشکلات پیش روی مهارت‌آموختگان فنی‌وحرفه‌ای است. 

معینی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با نیازهای روز مطابقت داده می‌شود، توضیح داد: با توجه به تقاضامحور بودن آموزش‌های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای به‌منظور به‌روزرسانی و منطبق کردن آموزش‌ها با نیازهای بازار کار، بازنگری استانداردهای شغل، نیازسنجی دوره‌های آموزشی و برنامه‌ریزی اجرای دوره‌های مصوب براساس اصل تقاضامحوری در بازه‌های سه‌ماهه اجرا شده است. 

وی تأکید کرد: وظیفه اصلی و قانونی آموزش فنی‌وحرفه‌ای تأمین نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر مورد نیاز بازار کار است. این امر در صورت حمایت دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی از مهارت‌آموختگان و نخبگان مهارتی، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این افراد و حمایت از خوشه‌های تولید در آموزش‌های بازارمحور از طریق کارآفرینان و پشتیبانان میسر خواهد بود. 

مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای شهید چمران ابهر و خرمدره در رشته‌های برق صنعتی، تاسیسات حرارتی و برودتی، تراشکاری، جوشکاری و بازرسی جوش، صنایع خودرو، صنایع ساختمان و کنترل ابزار دقیق با توجه به نیاز بازار کار به صورت رایگان به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید