• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70878
+
-

پیت و دی‌کاپریو ناجیان تازه هالیوود

سینما
پیت و دی‌کاپریو ناجیان تازه هالیوود

آرش نهاوندی/مترجم


لئوناردو دی‌کاپریو به باور بسیاری از منتقدان می‌تواند آخرین ستاره واقعی سینما باشد. هالیوود ریپورتر در این‌باره نوشته که او تنها بازیگر امروزی سینما‌ست که وجود نامش در گروه بازیگران هر فیلمی می‌تواند نشان از کیفیت آن فیلم داشته باشد. لئوناردو دی‌کاپریو بازیگری است که کمتر دچار افت شده و حاضر نیست در هر فیلمی بازی کند. او در واقع بازیگر گزیده‌کاری است که نقش‌هایش را با ‌دقت و وسواس خاصی انتخاب می‌کند. از بازی او در 2 فیلم اخیرش با نام‌های «پیش از سیل» (2016) و «بازگشته» (2015) بیش از 3سال گذشت تا اینکه او بالاخره پیشنهاد بازی در فیلم «روزی روزگاری... در هالیوود» را پذیرفت. به نوشته هالیوود ریپورتر، او تنها سوپر‌استار شناخته‌شده در عرصه جهانی است که برخلاف بسیاری از بازیگران هالیوود، همواره مانند فانوسی درخشان در تاریکی، خود را در برابر فیلمسازان قرار نمی‌دهد تا وی را دعوت به بازی در هر نقشی و در هر فیلمی بکنند تا در نهایت درآمدی میلیاردی نصیبش شود. لئوناردو دی‌کاپریو را در این زمینه بیشتر منتقدان با ویل اسمیت، جنیفر لارنس و رابرت داونی جی‌آر مقایسه کرده‌اند.
هیچ بازیگری در هر زمانی از تاریخ هالیوود بی‌رقیب نبوده است، اما اگر بخواهیم رقیبی جدی را برای لئوناردو دی‌کاپریو در زمینه سوپر‌استار‌بودن درنظر بگیریم، او کسی نخواهد بود جز همبازی وی در فیلم روزی روزگاری... در هالیوود، برد پیت. برد پیت گذشته‌ای پر‌نوسان داشته است. او در سال‌های اخیر و به‌ویژه در فیلم‌های «متفقین» (2016) و «ماشین جنگ» (2017) بازی چندان موفقی از خود بروز نداده است، اما او نیز مانند لئوناردو دی‌کاپریو در دهه‌1990 به‌عنوان یکی از ستارگان بسیار جوان سینما ظهور کرد. او پس از سپری‌شدن این دهه و وارد‌شدن به هزاره جدید، مراحل تکامل خود در بازیگری را طی کرده بود و وارد دوره‌ای شد که بسیاری از کارگردانان او را به‌عنوان بازیگری جدی پذیرفته بودند. هم لئوناردو دی‌کاپریو و هم برد پیت طی دوران بازیگری خود با بهترین کارگردانان حال حاضر صنعت سینما کار کرده‌اند؛ با کارگردانانی نظیر مارتین اسکورسیزی، ترنس مالک، دیوید فینچر، استیون اسپیلبرگ، آلخاندور ایناریتو و صد‌البته با کوئنتین تارانتینو. برد پیت در فیلم «حرامزاده‌های لعنتی» تارانتینو و دی‌کاپریو در فیلم «جنگجوی زنجیر‌گسسته» اثر همین کارگردان بازی کرده است. 
روزی روزگاری... در هالیوود به‌نظر می‌رسد آخرین مرحله برای حفظ مفهوم ستاره سینما در هالیوود باشد. اگر به چشم‌انداز خشک تابستانی سینمای سال‌2019 نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در چنین فضایی تنها فیلمی که 2ستاره سینما در آن نقش‌آفرینی می‌کنند و نام آنها بیش از شخصیتی که در نقش آن بازی می‌کنند، مطرح است، فیلم روزی روزگاری... در هالیوود است. در مابقی فیلم‌ها بیشتر نام شخصیت‌های ابر قهرمانی و زرق و برق آنها مطرح است. علاوه بر این به‌نظر می‌رسد فیلم اخیر تارانتینو کاملا در زمان مناسبی ساخته شده است. روزی روزگاری... در هالیوود روایتگر هالیوود پایان دهه‌1960 است؛ دورانی که در آن مانند امروز ستارگان سینما در معرض خطر نابودی قرار دارند. این مسئله فقط به‌دلیل اقدامات دهشت‌بار قاتلان هیپی فرقه چارلز منسون نبود. شاید بیشترین دلیل بروز این تغییر را می‌توان در تغییر ذائقه فرهنگی آن دوران جست‌وجو کرد؛ ذائقه‌ای که در تضاد کامل با ذائقه فرهنگی حاکم در جامعه آن زمان بود. دی‌کاپریو و برد پیت در این فیلم نقش‌های کاملا متضاد از شخصیت واقعی خود را بازی می‌کنند. دی‌کاپریو در نقش بازیگر سابق فیلم‌های وسترن و برد پیت در نقش بدل وی بازی می‌کند، درحالی‌که هر دوی آنها نظاره‌گر افول و نابودی خود به‌عنوان ستارگان سینمای دهه‌1960 هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید