قطار شهری مشهد در خط چهارم
شورای شهر مشهد اجازه آغاز حفاری مکانیزه تونل خط 4 را صادر کرد
اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به شهرداری اجازه دادند حفاری مکانیزه تونل خط چهارم قطار شهری را آغاز کند. به گزارش ایرنا، لایحه آغاز عملیات حفاری تونل خط چهارم قطار شهری مشهد در جلسه علنی شورای شهر بررسی و تصویب شد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفت: با توجه به پایان عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری مشهد و پیشرفت خوب خط سوم طی بازدیدهای صورتگرفته توسط مسئولان کشوری، مقرر شد با حمایت دولت، حفاری خط چهارم نیز آغاز شود. «بتول گندمی» افزود: پیشنهاد شهرداری برای انتخاب پیمانکار حفاری این خط، واگذاری پروژه به پیمانکار قرارگاه خاتمالانبیا(ص) از طریق ترک تشریفات بود که بررسیهای لازم در این زمینه صورت گرفت. با توجه به اینکه قطر تونل این خط 5/9 متر است، 7 دستگاه حفاری تیبیام در کشور برای حفاری تونل با این قطر وجود دارد که 5 دستگاه از این تعداد متعلق به قرارگاه خاتمالانبیا(ص) هستند.
وی گفت: در حال حاضر ۲ دستگاه حفار تونل تیبیام در خط سوم قطار شهری مشهد فعال است که در سال ۹۹ آزاد میشوند و میتوانند در خط چهارم به کارگیری شوند. همچنین با توجه به وجود ظرفیت نیروی انسانی آموزشدیده بومی در مشهد در شرایط اقتصادی فعلی به این نتیجه رسیدیم که اجرای عملیات حفاری مکانیزه 5/14 کیلومتر تونل خط چهارم مطابق طرحهای مصوب حداکثر به مبلغ ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به صورت ترک تشریفات مناقصه و با انجام مراحل قانونی به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) واگذار شود. گندمی افزود: طبق این مصوبه مدت اجرای این پروژه از تاریخ ابلاغ حداکثر ۴۸ ماه است و حداکثر پیشپرداخت به پیمانکار، ۱۰ درصد مبلغ کل قرارداد است که به صورت مرحلهای با نظر کارفرما و مطابق شرایط عمومی پیمان به صورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد غیرنقدی پرداخت میشود. همچنین شهرداری مشهد مکلف است قبل از انعقاد قرارداد، پیشنویس نهایی را به تایید کمیسیون مشترک برنامه و بودجه، حقوقی و اقتصادی و سرمایهگذاری شورای شهر برساند و گزارش اقدامات و مراحل اجرای قرارداد را به صورت ۶ ماه یکبار به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.
«خلیلالله کاظمی» معاون حملونقل شهردار مشهد نیز در این باره گفت: قیمت تمامشده هر متر از خط سوم قطار شهری مشهد ۶۴۰ میلیون ریال است. تصویب طرح تهیه ۶۰ واگن باقیمانده ناوگان خط یکم قطار شهری مشهد نیز از دیگر مصوبات جلسه علنی شورای شهر بود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی مشهد گفت: برای تامین این تعداد واگن به قیمت روز ۱۲ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است که تامین آن در مدت یک سال میسر نیست، لذا برنامهریزی شد این اقدام در مدت 4 سال انجام شود. گندمی افزود: از این رو طبق این مصوبه شهرداری مشهد مکلف است با توجه به نیاز و ضرورت تکمیل ناوگان خط یکم قطار شهری در مدت 4 سال پس از ابلاغ قانونی این مصوبه، نسبت به تامین ۶۰ دستگاه واگن سبک شهری مطابق یا مشابه واگنهای موجود اقدام کند. نگاه اولیه برای تامین اعتبار مورد نیاز این تعداد واگن به اعتبارات دولتی بود اما این مهم محقق نشد، لذا شهرداری مکلف است اعتبارات لازم برای اجرای این مصوبه را از محل الگوهای تامین مالی غیرنقدی، دولتی و تسهیلات بانکی بلندمدت تامین کند.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جابهجا میشوند. مسیر توسعه 5/4 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهرهبرداری رسید. عملیات حفاری 5/14 کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۹۵ از مرحله نخست این خط به طول 8 کیلومتر بهرهبرداری شد. اواخر اسفند ۹۶ نیز با بهرهبرداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، از ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهرهبرداری و در سفر اردیبهشت سال ۹۷ رئیسجمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی افتتاح شد. عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسمآباد را پوشش میدهد، از نیمه دوم فروردین سال ۹۵ آغاز شده است. مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول 5/14 کیلومتر از انتهای خواجهربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه بهزودی آغاز میشود.