معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بررسیها نشان داده پیکهای نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی نداشتند، گفت: داستانخوانی و داستانگویی جایگزین پیکهای نوروزی میشود. همچنین ویژگیهای کتاب مناسب را به استانها ابلاغ خواهیم کرد تا از معرفی کتب نامناسب خودداری شود.به گزارش ایسنا، رضوان حکیمزاده در نشستی خبری با موضوع «تکلیف نوروزی دانشآموزان ابتدایی» افزود: در سالهای گذشته با توجه به فاصله گرفتن کودکان از محیط مدرسه، برای جلوگیری از اختلال در یادگیری، پیک نوروزی تهیه میشد و در اختیارشان قرار میگرفت. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بررسیها نشان داد پیکهای نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی نداشتند، گفت: دانشآموزان در طول تعطیلات درگیر چالشهای تکمیل پیک بودند و معمولا در آخرین ساعات تعطیلات با همراهی خانواده پیک را حل میکردند.
حکیمزاده افزود: در سال تحصیلی ۹3-۹2 دستورالعمل جدیدی تدوین شد که بر کتابخوانی، مطالعه، گفتوگو و مهارتهای اجتماعی تأکید شده و مقرر شد استانها از تولید پیکهای متمرکز خودداری کنند و برنامههایی برای توانمندسازی معلمان داشته باشند اما برخی معلمان توانایی تولید تکالیف نوروزی را نداشتند و بهدلیل ضیقوقت و فشردهبودن زمان، رونویسی و کپی و تکثیر تمارین را جایگزین کنند. وی افزود: تصمیم گرفتیم برای آشتی دادن کودکان با قصه و داستان، قصهخوانی، قصهشنیدن و قصهگویی را بهعنوان تکلیف نوروزی کودکانمان در ایام نوروز درنظر بگیریم. در ارزشهای داستان بهعنوان قالب اساسی شکی نیست و داستان، زبان قرآن است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز بازیهای کامپیوتری با تلفن همراه و یارانه فراوان شده و ما بزرگترها نیز وقت زیادی را به آن اختصاص میدهیم و سرانه مطالعه پایین آمده، گفت: «۷.۵میلیون دانشآموز ۷.۵میلیون کتاب» شعار ماست. حکیمزاده ادامه داد: تقویت مهارتهای خواندنی، شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانشآموزان با هدایت و راهبری معلمان ازجمله اهداف مدنظر این طرح و فعالیت است. وی درباره وظایف و تکلیف دانشآموز در ایام نوروز طبق دستورالعمل جدید اظهار کرد: خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب، نوشتن قصه و روایت داستان خوانده شده در این طرح از دانشآموز خواسته میشود. همچنین خواسته میشود حتما اطلاعات کتاب مثل ناشر را در بالای برگههای خود بنویسند که مقدمهای بر پژوهشگری است. وی ادامه داد: روایت داستانگونه سفرهای نوروزی نیز در این دستورالعمل امکانپذیر است. کودکان میتوانند داستانهایی را از پدرومادر و یا بزرگترها بشنوند و آن را بنویسند. یا کتابی را بخوانند و خانواده آن را ضبط کنند.