• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68653
+
-

واگذاری اجرای کنسرت ها به مردم

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان: واگذاری کارها به انجمن‌ها و سمن‌ها محور برنامه‌های من است

گفت‌وگو
واگذاری اجرای کنسرت ها به مردم

ناهید زندی‌صادق | همدان - خبرنگار :


بالاخره 8 ماه پس از استعفای علیرضا درویش‌نژاد، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، هفته گذشته احمدرضا احسانی به عنوان سکاندار مدیریت این اداره معرفی شد.

احسانی در شرایطی روی صندلی مدیریت فرهنگ و ارشاد استان نشست که اقدامات درخور درویش‌نژاد در این حوزه توقعات هنرمندان و اهالی فرهنگ را بالا برد و او در نهایت با سنگ‌اندازی‌های متعدد برخی مجبور به استعفا شد و فرهنگ و ارشاد همدان را به مدت 8 ماه بدون مدیر گذاشت. احسانی در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود با روزنامه همشهری به گفت‌و‌گو نشست و از برنامه‌های خود برای رسانه‌هایی گفت که با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

 به عنوان مدیری که اهل همدان است، حوزه رفته، علوم سیاسی خوانده، مدیر هنرستان هنرهای زیبا بوده و با احزاب هم ارتباطات دارد، رویکرد و چشم‌انداز شما نسبت به فرهنگ و هنر چیست؟

در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 14 یا 15 وظیفه ذاتی داریم که انجام آنها در استان‌ها برعهده ادارات کل است. در زمینه کتاب، فیلم، هنرهای تجسمی در شاخه‌های گوناگون، در زمینه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از جمله قرآن و عترت، در حوزه نمایش و مطبوعات وظایفی ذاتی برعهده داریم و هریک از آنها را باید جدی بگیریم و به‌درستی اجرا کنیم.

همدان به دلیل سابقه فرهنگی و هنری غنی‌ و این‌که پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است در مقایسه با بسیاری از استان‌ها توانمندی‌ها و ظرفیت‌‌های بیشتری دارد. رویکرد و چشم‌انداز ما باید رو به جلو باشد، ما باید برنامه داشته باشیم و بدانیم می‌خواهیم در چه زمانی به کجا برسیم. خیلی هم آرمانی فکر نمی‌کنیم و با توجه به وضعیت خودمان یعنی با حدود 150 کارمند که شاید 30 تا 40 درصد آنها کارشناس هستند و بقیه حالت پشتیبانی دارند امکانات و اعتبارات بسیار محدودی داریم. با این‌ حال تا آنجا که امکان دارد باید در کنار هم برای پیشبرد اهداف کلی تلاش کنیم تا بتوانیم ادعا کنیم در مسیر رشد و توسعه قرار داریم. 

نگاه شما به برگزاری کنسرت‌ها که شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات ایجادشده برای آقای درویش‌نژاد بود، چگونه است؟ آیا قرار است روند زمان دکتر درویش‎‌نژاد ادامه پیدا کند یا اصلاحاتی دارید؟ 

اگر بخواهیم فقط یک بخش را مهم تلقی کنیم و فقط بر آن تمرکز کنیم، بخش‌های دیگر ضعیف می‌شوند. این نگاه تک‌بعدی در دوره‌های مختلف معایب خود را داشته و به این حوزه آسیب‌های جدی وارد کرده است. یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل در استان‌ها حمایت از موسیقی است. انجمن‌های موسیقی داریم و در زمینه آموزش و تولید محصول موسیقی وظیفه داریم. در میان جامعه جوان هم که مصرف‌کننده به اندازه کافی وجود دارد به‌ ویژه در استان همدان که جزو استان‌های جوان به شمار می‌رود این مساله را بیشتر می‌توان حس کرد. بنابراین وظیفه داریم در زمینه موسیقی کارهایی انجام دهیم، تنها نوع انجام کارها فرق دارد. اگر تک‌بعدی عمل کنیم و تمام توانمان را روی برگزاری کنسرت‌ها بگذاریم از سایر بخش‌ها غافل می‌شویم.

از سوی دیگر تلاش می‌کنیم این کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم. یعنی به جای این‌که ما برگزارکننده‌ کنسرت باشیم، بخش خصوصی این کار را انجام دهد و ما وظایف حاکمیتی خود را انجام دهیم و به سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت بپردازیم. هرچه ما از اجرا دور شویم فرصت برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت بیشتری می‌یابیم و به وظایف خود بهتر عمل می‌کنیم. در زمینه اجرا انجمن‌های توانمندی داریم. شاید یکی دو سال چنان که باید و شاید نتوانند کارها را به نحو احسن انجام دهند اما بالاخره این طرح موفق خواهد شد مثلا می‌توانیم جشنواره‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. کنسرت‌ها برگزار خواهد شد، اما نوع برگزاری نباید مانند گذشته یک‌بعدی و شتاب‌زده باشد.

در برنامه‌های ما هست و با دوستان انجمن موسیقی هم صحبت‌ کرده‌ایم که ما باید از توان موسیقی و کنسرت پاپ برای ارتقای موسیقی کلاسیک و اصیل ایرانی بهره بگیریم چون موسیقی اصیل درآمدزا نیست. بخشی از درآمدی که از موسیقی پاپ عاید شهر خواهد شد مثل اجاره سالن یا 10 ‌درصدی که دولت مقرر کرده و موارد دیگر به اداره ارشاد بازخواهد گشت. اگر ما بتوانیم گروه‌های پاپی که درآمدزایی بیشتری دارند، ملزم کنیم که از موسیقی فاخر و اصیل حمایت کنند، کارهای خوبی صورت خواهد گرفت. متاسفانه این موضوع کمی کمرنگ شده است و دوستانی که در حوزه موسیقی سنتی کار می‌کنند نمی‌توانند کنسرت برگزار کنند، چراکه قیمت بلیت آنها تقریبا یک‌سوم موسیقی پاپ است و مخاطب کمتری دارند بنابراین ما باید از آنها حمایت کنیم. 

برخی از گروه‌ها در همدان به برگزاری کنسرت دید مثبتی ندارند. در این باره چه نظری دارید.

به نظر من کسی با اصل موسیقی مشکلی ندارد و در گذشته نوع برگزاری به این حوزه آسیب زده است. موسیقی هنری است که سبب می‌شود نشاط در جامعه بیشتر شود و حداقل به صورت مقطعی می‌تواند آسیب‌ها را کم کند. اما در بحث شیوه برگزاری ما باید دغدغه‌ها و حساسیت‌های بیرونی را نیز در نظر بگیریم، زیرا همه می‌توانند حرف خود را بزنند و برنامه خود را اجرا کنند به ‌ویژه در حیطه هنر تمام گروه‌ها زیر چتر وزارت ارشاد هستند. ما نمی‌توانیم جزیره‌ای عمل کنیم. با حفظ تمام حساسیت‌ها و دغدغه‌ها تلاش خواهد شد هنرمندان بتوانند کار خود را در حیطه قانون و ضوابط انجام دهند. 

برای برون‌سپاری برخی از فعالیت‌ها به انجمن‎‌های تخصصی یا سازمان‌های مردم‌نهاد برنامه‌ای دارید؟

قطعا تمام تلاش خود را برای این کار خواهیم کرد تا بتوانیم از اجرا فاصله بگیریم و فراغ بال پیدا کنیم که روی بحث برنامه‌ریزی و سیاستگذاری تمرکز کنیم. ما در حوزه موسیقی، نمایش، سینما، ادبیات و... انجمن‌های قوی داریم. اگر کارها را واگذار کنیم، عملکرد خودمان هم بهتر خواهد شد. این نکته از برنامه‌های اصلی و اولویت‌های بنده است و تمام تلاش خود را خواهم کرد که تا پایان زمانی که این اداره را تحویل می‌دهیم بتوانیم در چندین بخش این سیاست را عملی کنیم. از جمله در بخش کنسرت‌ها هم به دنبال واگذاری این کار به انجمن موسیقی هستیم تا خودمان نقش نظارتی و حمایتی را برعهده داشته باشیم. 

دولت امسال از نظر مالی قطعا شرایط سختی خواهد داشت. وضعیت مالی اداره شما چطور است؟ 

ما به آینده امیدواریم و ان‌شاءالله وضعیت بسیار بهتر خواهد شد و گشایش‌های بیشتری اتفاق خواهد افتاد. اولویت اول ما این است که بدهکاری‌های دوره‌های قبل را کاهش دهیم یا در حد امکان به صفر برسانیم تا بتوانیم زودتر برنامه‌های اصلی خود را شروع کنیم. از سوی دیگر شاید بتوانیم مشارکت سازمان‌هایی را که از نظر مالی در وضعیت بهتری هستند جلب کنیم و برنامه‌های مشترکی با آنها داشته باشیم. شاید حتی نیاز نباشد اسم اداره ما به میان بیاید مهم این است که کار به بهترین نحو ممکن انجام شود. از تمام ظرفیت استان از جمله شهرداری‌ها و مراکزی که پول در اختیار دارند، استفاده خواهیم کرد تا برنامه‌ها پیش برود. از نظر اعتبارات خودمان هم باید بگویم ما به آینده امیدواریم هم از نظر صفر کردن بدهکاری‌ها و هم برای جذب اعتبار جدید که بتوانیم کارها و برنامه‌های آتی را آغاز کنیم. 

با توجه به گرانی کاغذ، رسانه‌های کاغذی در حال کشیدن نفس‌های آخر خود هستند. برای حل این مشکل برنامه‌ای دارید؟

این مشکل یک مساله سراسری و کلی است و در میان تمام رسانه‌های کشور به چشم می‌خورد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی در پی ارائه یک سری تسهیلات است و درصدد است با واردات کاغذ این نقیصه تا حدی تعدیل شود. قطعا در استان همدان هم ما پیگیری می‌کنیم با توجه به تصمیماتی که در مرکز گرفته می‌شود ما جزو استان‌های اولی باشیم که برای حل این مشکل بتوانیم گامی برداریم و مقداری از حجم فشار را کم کنیم. 


برنامه روز خبرنگار

احمدرضا احسانی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان درباره برنامه‌های این اداره برای روز خبرنگار می‌گوید: ظاهرا هفته گذشته در استانداری جلسه‌ای بود که نمایندگان خانه مطبوعات هم حضور داشتند. استاندار اعتباری را برای روز خبرنگار در نظر گرفت و قرار شد دوستان خانه مطبوعات در جلسه مشترکی با ما ریز برنامه‌ها را مشخص کنند. اما تا آنجا که به من اطلاع دادند هم اعتبار برنامه تقدیر از خبرنگاران تامین شده هم جای آن‌ که در سالن شهدای استانداری است. ما هم کمک می‌کنیم مراسم آبرومندانه برگزار شود، چراکه سالی یک بار است و قدردانی از خبرنگاران برای ما بسیار مهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید