• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68541
+
-

دزفول شهر ملی کپو می‌شود

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی از انجام مراحل نهایی ثبت دزفول به عنوان «شهر ملی کپو» خبر داد و گفت: مراحل اولیه ثبت گویش دزفولی و همچنین ثبت دزفول به عنوان شهر باستانی و آجری هم در دست انجام است.

«عباس پاپی‌زاده» در گفت‌وگو با شبستان اظهار کرد: جلسات ثبت دزفول به عنوان شهر ملی کپو در کارگروه صنایع‌ دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری کشور و همچنین معاونت صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی این سازمان برگزار و مستندات و مدارک کپو به عنوان یکی از صنایع ‌دستی دزفول ارائه شد.

وی گفت: در سال‌های گذشته شاهد فروش کپوبافی که یکی از صنایع‌ دستی و قدیمی مردم دزفول است، به نام دیگر استان‌ها و شهرهای کشور بوده‌ایم. این اتفاق به دلیل عدم شناخت و معرفی درست صنعت کپوبافی بود که با ثبت دزفول به عنوان شهر ملی کپو، شاهد شناخت بهتر این صنعت به نام دزفول خواهیم بود.

نماینده دزفول ادامه داد: صنعت کپوبافی در دزفول قدمت دیرینه‌ای دارد و اخیرا نیز با توسعه آن در شهرستان، شاهد ایجاد اشتغال به‌ویژه برای زنان این شهرستان بوده‌ایم.وی بیان کرد: خوشبختانه، با جلسات برگزار شده، دزفول به عنوان شهر ملی کپو ثبت می‌شود. ما متعهد شده‌ایم که تابلوها و المان‌هایی برای معرفی کپو به منظور جذب گردشگر و همچنین معرفی سوغات دزفول در نقاط مختلف شهرستان نصب کنیم.

این مسئول افزود: با ثبت دزفول به عنوان شهر ملی کپو، صنعتگران و کپوبافان دزفول می‌توانند محصولات خود را با این برند در سطح کشور عرضه کنند و این باعث معرفی این صنعت دستی به نام دزفول در تمام کشور می‌شود. پاپی‌زاده در ادامه به ثبت ملی گویش دزفولی اشاره کرد و گفت: مراحل اولیه این کار انجام گرفته است و پیگیری‌ها برای انجام مراحل نهایی ثبت ادامه دارد.

وی همچنین از موافقت ثبت دزفول به عنوان شهر باستانی و آجری کشور خبر داد و اظهار کرد: به دلیل وجود استفاده از آجر در اکثر منازل بافت قدیم دزفول که این شهرستان را به شهر آجری معروف کرده، ثبت دزفول به عنوان شهر باستانی و آجری کشور نیز مطرح و با آن موافقت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید