• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68539
+
-

مرمت پل سیل‌زده کشکان کلید خورد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لرستان گفت: مرمت پل تاریخی کشکان که بر اثر سیلاب فروردین امسال آسیب دیده بود، آغاز شد. به گزارش ایسنا «امین قاسمی» اظهار کرد: به منظور تثبیت وضع موجود این پل تاریخی، مرمت آن آغاز شده است. در این بخش از مرمت، به استحکام‌بخشی بستر و پی این پل به منظور تثبیت پایه‌ها و جلوگیری از نشست آنها اقدام می‌شود.

وی اعتبار این فصل از مرمت پل تاریخی کشکان را 3 میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این اعتبار از محل اعتبارات ملی تامین شده است. پل کشکان در شهرستان چگنی روی رودخانه‌ای به همین نام و در مسیر راه باستانی شاپورخواست به طرهان ساخته و در متون تاریخی از آن با نام «گژکی» یاد شده است.

این پل دارای پایه‌هایی به مساحت بیش از 200 متر و همچنین ارتفاع یک ساختمان 12 طبقه است. مساحت پایه‌ها و ارتفاع پل کشکان در هیچ پلی در دنیا وجود ندارد. پل تاریخی کشکان در لرستان به دستور «ابونجم بدر ابن حسنویه» در سال‌های 389 و 399 ساخته ‌شده است و قدمتی هزار ساله دارد.

این پل جزو 3 پل تاریخی ایران به شمار می‌رود که کتیبه‌ای به ابعاد 106 در 92 دارد و به خط کوفی برگدار نوشته‌ شده و مربوط به قرن چهارم هجری است. کتیبه پل کشکان با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» آغاز شده و در 7 سطر نوشته‌ شده است. بر اثر بارش‌ شدید و وقوع سیل ناشی در فروردین امسال، بخشی از پایه طاق الحاقی کشکان تخریب شد و علاوه بر این پل، به دیگر آثار تاریخی استان نیز آسیب‌های جدی وارد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید