• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68294
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ox7j
+
-

1600میلیارد تومان به طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت

تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرونشست زمین و   کاهش تخریب سیلاب ازجمله تأثیرات طرح‌های آبخیزداری است که همچنان نیازمند اختصاص بودجه است.

در سال‌جاری به دستور مقام معظم رهبری 1600میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح کشور تخصیص یافت. سال گذشته نیز 700میلیارد تومان از همین صندوق به دستور رهبری به اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت و قرار شد این طرح‌ها در حوزه‌های مکانیکی و بیومکانیکی در 341شهرستان و در وسعت 800هزار هکتار اجرا شود. اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش بسیار مؤثری بر کاهش سیل‌خیزی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست زمین، حفظ جنگل‌ها، ‌افزایش علوفه و... دارد. مسئولان سازمان منابع طبیعی اما معتقدند با وجود تأثیر بسیار مثبت این منابع در اجرای طرح‌ها، آبخیزداری کشور همچنان نیازمند اعتبارات بیشتر است.

اعتبار پاسخگوی 5/1میلیون هکتار آبخیزداری است 
پروژه‌هایی که سال گذشته و با اعتبار 700میلیون دلار آغاز شدند، همگی به سرانجام رسیدند. هرچند که همچنان 25درصد این اعتبار هنوز تخصیص نیافته است. با این حال استان‌های کشور علاوه بر طرح‌های ابلاغی کار را پیش برده‌اند و در مدت زمان کوتاه، تأثیرات برخی اقدامات نمایان شد.

به گفته هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها اگر این اقدامات در سال گذشته و سال‌های قبل‌تر انجام نمی‌شد، حجم تخریب سیلاب در استان‌های شمالی و غربی بیش از آن چیزی بود که اتفاق افتاد.
او به همشهری می‌گوید:«با اعتبار 1600میلیارد تومان سال‌جاری، تقریبا یک میلیون و 300هزار تا یک‌میلیون و 500هزار هکتار از اراضی حوضه‌های آبخیز، ‌تحت اجرای عملیات آبخیزداری قرار می‌گیرند.» 
جزی تأکید کرد: در اولویت‌بندی طرح‌های جدید آبخیزداری ‌به موضوع سیلاب نیز توجه ویژه شده است تا درصورت وقوع بارندگی‌ در استان‌های سیل‌خیز، نه‌تنها اثرات مخرب سیل کاهش یابد که منابع آب حاصل از بارندگی‌ها نیز هدر نرود و در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شود.
طرح‌های آبخیزداری همچنان نیازمند بودجه و اعتبار است. حدود 14میلیون هکتار مطالعات تفصیلی و اجرایی در این حوزه انجام شده که هنوز اعتبار کافی برای اجرای آن وجود ندارد.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل‌ها به تکلیف برنامه ششم توسعه درحوزه آبخیزداری اشاره کرد و گفت: «تا پایان برنامه ششم باید 10میلیون هکتار تحت انجام عملیات آبخیزداری قرار گرفته باشد؛ یعنی سالانه 2میلیون هکتار که اجرای سالانه این عملیات نیازمند 2هزار میلیارد تومان اعتبار است. به‌عبارت دیگر با اعتبار تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی هم نمی‌توان، سطح درنظر گرفته شده برای آبخیزداری کشور در برنامه ششم را محقق کرد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید