• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65675
+
-

پیگیری برای ایجاد ۲ شهرک صنعتی جدید در قم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قم با اشاره به پیگیری برای ایجاد ۲ شهرک صنعتی خصوصی تا پایان امسال در این استان گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی خصوصی برای جذب سرمایه‌گذار در دستورکار است و تاکنون مجوز ساخت نخستین شهرک خصوصی صادر شده است.
به گزارش ایرنا، «مهرداد غضنفری» در سیزدهمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به آماده‌سازی ۹۶ هکتار زمین در شهرک شکوهیه برای واگذاری به واحدهای تولید کفش ماشینی و دمپایی افزود: وعده ما به واحدهای تولیدی افتتاح فاز اول این طرح در دهه فجر امسال است که باید دستگاه‌های مختلف برای تحقق این موضوع تلاش کنند.

وی ادامه داد: نیاز شهرک‌های صنعتی به زیرساخت‌های آب، برق و گاز باید به صورت کارشناسی و در قالب برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت استخراج شود و برای تأمین این نیاز برنامه‌‌ریزی لازم توسط دستگاه‌های مختلف صورت گیرد.
معاون استاندار قم اظهار کرد: اولویت استفاده از زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی، استفاده از ظرفیت بدون استفاده در این شهرک‌هاست. در صورتی که شبکه موجود جواب‌گوی نیاز شهرک‌های صنعتی نباشد، تأمین و توسعه این شبکه‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه باید در دستور کار باشد.

وی با اشاره به مصوبه شورای برنامه‌‌ریزی استان برای تغییر کاربری شهرک شهاب گفت: شهرک صنعتی شهاب به عنوان شهرک تخصصی چاپ و نشر تعیین شده بود که با اصلاح و تغییر کاربری این شهرک، امکان فعالیت واحدهای توزیعی و خدمات در آن فراهم می‌شود.
غضنفری گفت: به جای توسعه شبکه‌های زیرساختی، باید به دنبال استفاده بهینه از ظرفیت موجود در منطقه بود، چراکه توسعه شبکه آب، برق و گاز شهرک‌های صنعتی بسیار هزینه بر است.

وی با بیان این‌که بانک‌هایی که تکلیف قانونی برای پرداخت تسهیلات رونق تولید به متقاضیان دارند باید به تعهدات خود عمل کنند گفت: باید علاوه بر بانک‌ها، دستگاه‌های مختلف نیز وارد میدان شوند تا با جذب اعتبارات مختلف زمینه رونق تولید در استان فراهم شود.


افزایش سهم قم از منابع صندوق توسعه ملی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم گفت: افزایش سهم قم از منابع تسهیلات صندوق توسعه ملی ضروری است و چون این عرصه یک عرصه رقابتی بین استان‌های کشور است، سازمان صنعت، معدن و تجارت و بانک توسعه صادرات از ‌اکنون تلاش کنند تا سهم بیشتری برای استان از این منابع داشته باشیم.
«مهرداد غضنفری» افزود: بهره‌های بسیار پایینی به این تسهیلات تعلق می‌گیرد. از این‌رو می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان ایفا کند.

وی بیان کرد: باید با اطلاع‌رسانی درست زمینه را برای بهره‌مندی از این تسهیلات فراهم کنیم.
معاون استاندار قم گفت: با توجه به محدودیت زمانی اعلام‌ شده از سوی بانک توسعه صادرات برای معافیت برگشت ارز یا انجام تعهدات ارزی اطلاع‌رسانی در این مورد اهمیت زیادی دارد.

غضنفری با اشاره به وجود 5 شرکت مدیریت صادرات در استان گفت: شرکت‌های مذکور حلقه‌ای هستند که در زنجیره تولید تأثیر بسزایی دارند و باید در تقویت و افزایش آنها با برنامه‌ریزی حرکت کنیم.
وی با اشاره به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در ۳۰ آبان امسال در استان گفت: در پذیرش هیأت‌های تجاری باید به‌گونه‌ای اقدام شود که منطبق با تاریخ همایش یاد شده باشد.

معاون استاندار قم ادامه داد: هدف ما از این همایش رونق تولید است و باید به ایجاد ارزش افزوده منجر شود که تحقق آن نیز فقط از مسیر صادرات امکان‌پذیر است. معاون استاندار قم با اشاره به کاهش میزان صادرات استان در سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، پر کردن خلاءهای صادراتی را مورد تأکید قرار داد و افزود: سهم بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت و کشاورزی باید ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد و دستگاه‌های اقتصادی نیز تعهد داشته باشند و سهم هر بخش طبق نظر کارشناسان تعیین شود.


جذب سرمایه‌گذار خارجی 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم با اشاره به ظرفیت ویژه شهرک صنعتی غدیر استان گفت: این شهرک تخصصی با توجه به نزدیکی به تهران و فرودگاه امام خمینی(ره) برای جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.

«اسرافیل شعاعی» در این کارگروه ادامه داد: مشکلات زیرساختی از جمله آب و برق از جمله مهم‌ترین موانع توسعه شهرک غدیر است. ضمن این‌که هم‌اکنون ظرفیت برق این شهرک یک مگاوات است.

وی اضافه کرد: درخواست ما ۲۰ لیتر بر ثانیه آب و تأمین ۱۰ مگاوات برق برای شهرک غدیر در سال جاری است که با توجه به این‌که واحدهایی با اشتغال‌زایی هزار تن درخواست زمین برای فعالیت در این شهرک دارند ضرورت دارد تا برای توسعه زیرساخت‌های آن تلاش جدی‌تری صورت گیرد.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم با اشاره به راهبردهای حمایتی و جذب سرمایه‌گذاری جدید در استان گفت: توسعه خوشه کسب و کار سنگ، توسعه خوشه کسب و کار انگشتر و اتمام مطالعات راه‌اندازی خوشه پوشاک از جمله اقدام‌های صورت گرفته برای رونق تولید در استان است.

شعاعی ادامه داد: حمایت از حضور ۱۰۰ واحد تولیدی در نمایشگاه‌های داخلی، حمایت از حضور ۱۸ واحد تولیدی مبلمان در نمایشگاه مبلمان و همچنین حضور یک واحد تولید انگشتر در نمایشگاه چین از جمله اقدام‌های حمایتی این شهرک برای توسعه فعالیت‌های واحدهای صنعتی و تولیدی قم است.

وی ادامه داد: ارائه مجوز ساخت ۲ شهرک صنعتی خصوصی، توسعه شهرک صنعتی محمودآباد با وسعت ۷۸ هکتار، توسعه شهرک صنعتی شکوهیه با وسعت ۴۰ هکتار، توسعه شهرک صنعتی قنوات به میزان ۸۰ هکتار و همچنین آماده‌سازی ۴۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی شکوهیه برای واگذاری به متقاضیان از جمله اقدام‌ها برای جذب سرمایه‌گذار جدید است.

شعاعی اظهار کرد: آماده‌سازی سایت ۹۶ هکتاری شکوهیه برای واگذاری به واحدهای کفش ماشینی و دمپایی، توسعه ۴۴ هکتار ناحیه صنعتی سیرو و خوآباد، تغییر کاربری شهرک صنعتی شهاب، ایجاد ناحیه تخصصی پوشاک در بخش کهک، ایجاد واحد صنعتی بیدهند برای استقرار واحدهای تولید فنر و تسریع در اخذ مصوبه ایجاد ۴ ناحیه صنعتی جدید از دیگر اقدام‌ها برای جذب سرمایه‌گذار است.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم با بیان این‌که تغییر کاربری شهرک صنعتی شهاب مصوبه شورای برنامه‌‌ریزی استان است گفت: به دلیل اصلاح نشدن قرارداد واگذاری اراضی این شهرک، تاکنون تغییرکاربری آن صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که کمبود آب توسعه شهرک قنوات را با مشکل مواجه کرده است اضافه کرد: پاسخ منفی شرکت آب منطقه‌ای برای تأمین آب واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی قنوات موجب شده تا برنامه توسعه این شرکت با مشکل مواجه شود که پیشنهاد ما تأمین حقابه صنعت از آب‌های سرشاخه دز برای این شهرک است.

وی ادامه داد: ۴۰ هکتار زمین برای توسعه شهرک صنعتی شکوهیه آماده‌سازی شده است که برای توسعه این شهرک با کمبود تأمین برق و گاز مواجه هستیم و با توجه به این‌که واحدهای در دست احداث بالای ۶۰ درصد پیشرفت فزیکی هستند، ضرورت دارد تا نسبت به افزایش ظرفیت برق شهرک اقدام لازم صورت گیرد.
شعاعی با بیان این‌که ۶ هزار متر مکعب واحد صنعتی راکد در شهرک صنعتی شکوهیه وجود دارد تأکید کرد: ۱۰ هزار متر مکعب برساعت نیاز فعلی این شهرک به گاز است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید