• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6439
+
-

بیم‌ها و امیدهای نوسان قیمت دلار در بورس

با رشد قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد فضای سرمایه‌گذاری هم در حال تغییر است. در این میان تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند ترکیب سرمایه‌گذاری در بازار سهام هم به‌زودی دستخوش تغییر شود. به گزارش همشهری، افزایش قیمت دلار تیغ دو لبه‌ای است که به رشد سود شرکت‌های صادر‌محور و کاهش درآمد شرکت‌هایی منجر خواهد شد که تولیداتشان بر مبنای واردات مواداولیه است.  در عین حال پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت دلار طی سال آینده اثر زیادی بر تورم بگذارد و حتی نرخ تورم را دست‌کم تا سطح 15درصد افزایش دهد. با این تغییر در مولفه‌های کلان اقتصادی پیش‌بینی می‌شود ترکیب سرمایه‌گذاری در بازار سهام هم دستخوش تغییرات بنیادین شود.

 

توجه بیشتر به صادر‌کننده‌ها

حامد مددی، کارشناس بازار سرمایه درباره اثری که افزایش قیمت ارز بر بازار سهام دارد، گفت: از آنجا که سرمایه‌گذاران عدد 4500تومان را برای تثبیت قیمت ارز پیش‌بینی می‌کنند تمایل به صنایع صادرات محور در بازار بیشتر می‌شود. حامد مددی با اشاره به عملکرد 9ماهه هلدینگ‌های پتروشیمی و شیمیایی گفت: صنعت پتروشیمی از یک سو به واسطه افزایش نرخ فروش در داخل و از سوی دیگر به‌دلیل افزایش قیمت دلار سودش افزایش خواهد یافت به همین دلیل بازار به این دسته از شرکت‌ها توجه بیشتری خواهد کرد. حمیدرضا صفری، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم این سخنان را تأیید کرد و گفت: با توجه به رشد قیمت ارز و نوسان مثبت این بازار، صنایع برتر بازار همچنان صنایع صادرات‌محور از قبیل پتروشیمی، معدنی، فلزی و پالایشی‌ها هستند. فردین آقابزرگی، کارشناس دیگر بازار سرمایه هم این موضوع را بیشتر موشکافی کرد و گفت: ارزش جایگزینی شرکت‌ها و کارخانه‌ها با افزایش برابری ارزها و پول ملی متقابلا افزایش خواهد یافت.

او با تأکید بر اینکه افزایش برابری ارز و پول ملی موجب افزایش گردش مالی و در نتیجه افزایش قدر مطلق سود خواهد شد، گفت: با افزایش نرخ ارز در شرایطی که رقم سرمایه ثابت است، پیش‌بینی سود شرکت‌هایی که مبنای قیمت‌گذاری محصولاتش نرخ ارز است، افزایش و در نتیجه قیمت سهام افزایش خواهد یافت.او با تأکید بر اینکه کاهش ارزش پول ملی دغدغه‌ای است که سرمایه‌گذاران را ترغیب به روش‌هایی برای حفظ ارزش سرمایه خود خواهد کرد، گفت: باوجود تفاوت بین شرکت‌ها و صنایع ارز بر و ارزآور می‌توان گفت اکثر صنایع از افزایش قیمت ارز تأثیر مثبت می‌گیرند و با رشد سودآوری مواجه می‌شوند اما میزان تأثیر‌پذیری، شدت و تناسب آن یکسان نخواهد بود.

 

   اثر افزایش قیمت ارز بر یک صنعت

 

شواهد میدانی نشان می‌دهد، افزایش قیمت ارز روی طیف زیادی از صنایع ایران که مواداولیه تولیدشان را وارد می‌کنند، اثر منفی خواهد داشت، به‌طور مثال هنوز زمان زیادی از افزایش قیمت دلار نگذشته که صنعت خودرو‌سازی‌ تحت‌تأثیر این رشد قیمت قرار گرفته است.ارزبری اقلام یادشده و فشار افزایش قیمت دلار در سال‌جاری و در ماه‌های گذشته باعث شده قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی خودروسازان نیز رشد کند. مضاف بر افزایش قیمت دلار، رشد نهاده‌های تولید به‌ویژه ورق در داخل نیز باعث شده قیمت تأمین سایر مواداولیه داخلی نیز با افزایش قیمت همراه باشد. رضا نصیری‌کلیان از کارشناسان صنعت خودرو درباره اثر افزایش دلار بر شرکت‌های خودرو‌ساز گفت: بنا بر اعلام منابع رسمی، در ردیف اول مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی در ۱۰‌ماه سال‌جاری، قطعات منفصله تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از۳۰ درصد به استثنای لاستیک قرار دارد.ارزش این واردات یک میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار و با سهم ارزشی بیش از ۳ درصد است. ذرت دامی، برنج، لوبیا و سویا در ردیف‌های دوم تا چهارم و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی به جز آمبولانس و هیبریدی به ارزش ۶۸۳ میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از یک و نیم درصد در ردیف پنجم اعلام شده است.رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور هم گفت:انفجار ناگهانی نرخ ارز تأثیر منفی قابل توجهی بر صنعت قطعه‌سازی‌ گذاشت. محسن جهرودی، مدیرعامل سایپا هم در مورد اثر افزایش ارز گفت: نرخ ارز روی محصولات سی کی دی گروه سایپا بسیار تأثیرگذار است و چنانچه بتوانیم 5درصد از هزینه‌های محصولات سی کی دی را کاهش دهیم، بخش زیادی از هزینه‌های سایپا را پوشش خواهیم داد. او افزود: سراتو در ابتدای تولید با دلار 3هزار و 200تومان به بازار عرضه شده اما هم‌اکنون قیمت دلار بالای 4هزار و 800تومان است. با این شرایط سایپا برای تولید سراتو زیان می‌دهد که باید درخصوص قیمت‌گذاری منطقی این خودرو در حاشیه بازار تلاش شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید