• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58513
+
-

نمادی از هفت‌خان

گفت‌و‌گو با سازنده مجسمه «رستم و رخش»؛ مجسمه‌ای که در ابتدای مسیر آرامگاه فردوسی نصب شده است

هنری
نمادی از هفت‌خان

مجسمه رستم و رخش، حدود یک ماه پیش در ابتدای مسیر آرامگاه فردوسی در توس نصب شد. نصب این مجسمه هم جزئی از برنامه احیای جلوخان آرامگاه فردوسی در شهرداری مشهد است. به گزارش ایسنا «کاوه اسفندیاری» سازنده این مجسمه درباره آن گفت: قصد من از ساخت این مجسمه این بود که تداعی‌کننده هفت‌خان رستم باشد و نقش رستم و رخشی که این هفت‌خان را پشت سر گذاشته‌اند، به تصویر کشد. 


فراخوان المان‌های شهری

اسفندیاری در خصوص ساخت تندیس رستم و رخش در ابتدای مسیر آرامگاه فردوسی اظهار کرد: هر سال در مشهد برای المان‌های شهری فراخوانی داده می‌شود که امسال یکی از بخش‌های آن مربوط به فردوسی بود. درباره فردوسی و شاهنامه، معمولا اولین چیزی که به ذهن عموم می‌رسد رستم و رخش است. 

وی افزود: قصد داشتم المانی بسازم که علاوه بر این‌که رستم و رخش را به تصویر می‌کشد، بیننده را نیز با جزئیات رستم و رخش که در شاهنامه وجود دارد، بیشتر عجین کند و تداعی‌کننده هفت‌خان رستم باشد. 

این مجسمه‌ساز ادامه داد: اثری که قرار بود ساخته شود جزئیاتی داشت که عملا باید مطالعات وسیعی روی آن می‌شد که ما به دلیل کمبود وقت نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. به همین خاطر از اطلاعات و تجربیات اساتید شاهنامه‌پژوه که پیشگام هستند مانند دکتر یاحقی، دکتر راشد محصل و چند نفر دیگر استفاده کردیم و با آنها همکاری داشتیم تا بتوانیم هر چه بهتر اثر را شبیه به چیزی که در شاهنامه ثبت شده‌ است، دربیاوریم. 

اسفندیاری در خصوص انتخاب این طرح خاطرنشان کرد: طرحی که کار شده بود توانست بین 800 طرحی که به دبیرخانه جشنواره خانه بهار رسیده بود، مقام بیاورد و برای اجرا انتخاب شود. کارهای ابتدایی این طرح از بهمن آغاز شد و از 15 اسفند کار اجرای آن آغاز و تا 23 اردیبهشت به طول انجامید. 2 روز مانده به روز بزرگداشت فردوسی اثر در ورودی مسیر آرامگاه فردوسی نصب و در روز بزرگداشت این شاعر بزرگ از آن رونمایی شد. 


ویژگی‌های مجسمه رستم و رخش

وی در مورد ابعاد و متریال استفاده شده در این سازه مطرح کرد: کار در ابعاد 5.5 متر ساخته شد و بر روی یک پایه 5 متری قرار گرفته و تقریبا دو برابر اندازه واقعی طرح اولیه آن است. در ساخت این اثر از فایبرگلاس به همراه هسته‌های آهنی استفاده شده که در برابر آفتاب، باد و باران مقاوم است. 

این مجسمه‌ساز اضافه کرد: به دلیل این‌که باید روی این اثر نورپردازی خاصی انجام می‌شد تا بتوانیم بخش‌های مختلف آن را پیش ببریم، از کارگاهی با سقف بلند استفاده کردیم که برای ساخت چنین آثاری ساخته شده است. این اثر به صورت 2 تکه ساخته شد و روز نصب آن 2 تکه روی هم سوار شد. 

اسفندیاری در خصوص افرادی که در ساخت این اثر همکاری داشتند، بیان کرد: برای اجرا و ساخت این اثر 2 نفر دیگر هم به عنوان دستیار همراه من بودند و در این 3 ماه اکثر کارهای اجرای تندیس را با هم انجام دادیم. 


روند ساخت مجسمه

وی در مورد روند اجرای این اثر عنوان کرد: در کارهایی به این شکل ابتدا طرح روی کاغذ می‌آید و پس از آن ماکت طرح در اندازه کوچک ساخته می‌شود، سپس تغییرات لازم اعمال شده و در نهایت ماکت تبدیل به کار بزرگی می‌شود که قرار است ساخته شود. 
این مجسمه‌ساز یادآور شد: زمانی که ماکت کار در جشنواره به نمایش درمی‌آید همه فکر می‌کنند کار اجرای آن آن هم در ابعاد بزرگ با ارتفاع بلند کار راحت و آسانی است اما مراحل ساخت و اجرای چنین کارهایی بسیار طاقت‌فرساست و عرق‌های زیادی ریخته می‌شود تا کار به مرحله اجرا برسد و از آن رونمایی شود. 

اسفندیاری خاطرنشان کرد: زمانی که برای اجرای این کار در اختیار داشتیم بسیار کم بود و اگر زمان بیشتری داشتیم قطعا نتیجه بهتری می‌توانستیم از آن بگیریم و فشار کاریمان کمتر می‌شد. از روزی که اجرای این اثر را آغاز کردیم تا زمانی که برای نصب آماده شد استراحت کافی نداشتیم و تا زمان رونمایی به طور کامل مشغول کار بودیم. 

وی افزود: قطعا روز رونمایی و استقبال‌هایی که از سمت مردم و مسئولان صورت گرفت خستگی من و اعضای گروه رفع شد. ولی در نهایت هرچه کار با آرامش بیشتری انجام شود، مطمئنا سازنده آن نیز حس بهتری خواهد داشت. 
این مجسمه‌ساز ادامه داد: در این مدت استقبال زیادی از کار شد و دوستان هنرمندی را دیدم که از کار خوششان آمده بود که برایم امری بسیار خوشحال‌کننده است. امیدوارم این اثر کاری دائم و ماندگار باشد و پس از این نیز اتفاقات خوب مشابه در مشهد زیاد رخ دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید