• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56116
+
-

تلاش برای بازگشت 15 هزار سیل‌زده به خانه

نماینده فراهان، آشتیان و تفرش در مجلس: برآورد خسارات وارده به واحدهای مسکونی استان بیش از 2 هزار میلیارد ریال است

گزارش
تلاش برای بازگشت 15 هزار سیل‌زده به خانه

مریم جباری | اراک- خبرنگار:


طبق آمار خسارت سیل بهار امسال به استان مرکزی بیش از 11 هزار میلیارد ریال برآورد شد و به بیش از 5 هزار واحد مسکونی خسارت جدی و جزئی وارد شد. به گفته مسئولان 4 هزار و 755 منزل مسکونی در شهرها و روستاهای استان تخریب شده‌اند و حالا بسیاری از ساکنان این منازل خانه‌ای برای زندگی ندارند. با توجه به این آمار با یک حساب ساده، اگر در هر خانه‌ای دست‌کم 3 نفر زندگی می‌کردند، حالا بیش از 15 هزار نفر در روستاها و شهرهای استان یا سرپناهی برای زندگی ندارند یا در خانه‌های خشت و گلی زندگی می‌کنند که هر لحظه ممکن است به خاطر آسیبی که سیلاب به آنها وارد کرده، خراب شود. با این حال مردم این استان با همه مشکلات و خسارت‌هایی که به آنها وارد شده، دست از کمک به مناطق سیل‌زده کشور برنداشته‌اند و با کمک آنها پروژه ساخت 2 هزار و 500 واحد مسکونی در شهرستان چگنی ادامه دارد. 


تلاش برای احیای 5 هزار واحد مسکونی

معاون عمرانی استاندار مرکزی در این رابطه می‌گوید: متاسفانه هنوز خرابی‌های سیل بهار امسال در استان مرکزی هنوز کاملا برطرف نشده و هر روز ابعاد جدیدی از میزان خسارت‌ها دریافت می‌کنیم. البته از ابتدای سال تاکنون بیش از 15 جلسه مدیریت بحران با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد که با برگزاری این جلسات توانستیم بسیاری از بحران‌های ناشی از سیل را در استان کنترل و از خسارات بیشتر جلوگیری کنیم.
«مهدی زندیه‌وکیلی» بیان می‌کند: در آخرین سرشماری و آماری که از خسارت سیل منتشر شده سیل 4 هزار و 755 واحد مسکونی در نقاط مختلف استان مرکزی را تخریب کرد و هنوز بسیاری از ساکنان آنها خانه‌ای برای زندگی ندارند. 

بیش از 95 درصد این تعداد از خانه‌های خسارت دیده در مناطق روستایی خشتی و گلی بودند و با همکاری بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) حدود 4 هزار واحد تخریبی تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفتند. شهرستان شازند با 757 واحد بیشترین و شهرستان دلیجان با 24 واحد کمترین واحدهای مسکونی تخریب شده ناشی از سیلاب امسال را به خود اختصاص داده‌اند. این واحدهای مسکونی تخریب شده که بیشتر در نقاط روستایی استان هستند به هیچ عنوان قابل تعمیر و بازسازی نیستند و باید واحدهای جدید ساخته شود.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر همه موارد مذکور، مرکزی در زیرساخت‌ها از جمله چند پل بزرگ در اراک، شازند، خنداب و کمیجان دچار خسارت شد که تاکنون مصوبه‌ای در زمینه جبران خسارت برای این زیرساخت‌ها به استان ابلاغ نشده است. علاوه بر خسارت‌های عمرانی وارد شده ناشی از سیل در این استان، در حوزه کشاورزی و دامپروری نیز به دلیل سرمای اخیر بیشترین آسیب وارد شد که این خسارات حدود 30 میلیارد تومان برآورد شده و می‌توان گفت 100 درصد محصولات باغی و زراعی در بیشتر شهرهای استان دچار خسارت شده است.


 ضرورت ساخت سریع منازل تخریبی 

استاندار مرکزی نیز می‌گوید: با توجه به این‌که سیل اخیر به بیش از 5 هزار واحد مسکونی در استان خسارت وارد کرد، بازسازی سریع آنها کاری ضروری است، چون بسیاری از مردم ساکن این خانه‌ها سرپناهی ندارند و دست‌کم حدود 15 هزار نفر در امید بازسازی یا ساخت خانه به سر می‌برند. در زمینه بازسازی این واحدها قرارگاه «بازسازی مناطق سیل‌زده» فعالیت خود را آغاز کرده است. «سیدعلی آقازاده» بیان می‌کند: بازسازیها و نوسازیها در مناطق سیلزده زیر نظر این قرارگاه انجام میشود و همه دستگاهها و نیروهای مردمی در این راستا کمک خواهند کرد. 

متأسفانه استان مرکزی در بخش زیرساخت‌ها از جمله تاسیسات پل، شبکه آب و برق و... دچار خسارت‌های بسیار جدی شده‌ است که در کنار این موارد خسارت ناشی از سرمازدگی نیز به این بخش اضافه شده است. بنابراین برای رفع این مشکلات و جبران این خسارت‌ها داشتن یک نگاه ویژه و جدی به استان باید مورد توجه مسئولان ارشد کشور قرار گیرد. استاندار مرکزی می‌افزاید: به منظور بازسازی واحدهای مسکونی تخریبی، 200 هزار تن فولاد مورد نیاز است. همچنین تأمین سیمان به منظور ساخت واحدهای تخریب شده را بنیاد مستضعفان برعهده دارد.

آقازاده اظهار می‌کند: سیاست دولت این است که تا پایان امسال کار بازسازی واحدهای مسکونی تخریبی از طریق منابع بانکی از جمله وام‌های بلاعوض و کمک‌های دولتی به اتمام برسد که در این بخش با توجه به این‌که 3 استان بیشترین میزان خسارت را دیده‌اند، باید مورد توجه قرار گیرند. وی عنوان می‌کند: در کل کشور 200 هزار واحد مسکونی دچار خسارت شده که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و بحران‌های موجود باید بتوانیم علاوه بر کمک‌های بلاعوض بانکی و دولتی از ظرفیت خیران نیز برای بازسازی هرچه سریع‌تر این مناطق استفاده کنیم.


تأمین منابع جدید برای جبران خسارت‌های سیل 

نماینده فراهان، آشتیان و تفرش در مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌ها می‌گوید: متأسفانه سیل اخیر خسارت‌های فراوانی به تأسیسات دولتی و غیردولتی کشور و استان وارد کرد که با توجه به این شرایط باید به فکر تأمین منابع جدید برای جبران این خسارت‌ها باشیم.«سیدمحمد حسینی» بیان می‌کند: این‌که 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ارزی برداریم و آن را به ریال تبدیل کنیم قطعاً راحت‌ترین راه برای جبران خسارت‌های سیل است، اما بهتر است که دنبال تأمین منابع مالی جدید برای جبران این خسارت‌ها باشیم. 

برآورد خسارات وارده به واحدهای مسکونی استان مرکزی بیش از 2 هزار میلیارد ریال است. سیل، بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها در استان مرکزی به واحدهای مسکونی در شهرستان‌های شازند، اراک، خنداب و کمیجان خسارت وارد کرده است. وی افزود: برای ساخت وساز این واحدها 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصد و 100 میلیون ریال بلاعوض تعیین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید