
هیچکس به تو مانند نشد
درباره هیولا، قورباغه و نهنگی که میخواهند شهرزاد شوند

مسعود میر/روزنامه نگار
شبکه نمایش خانگی مدتهاست سایهای جدانشدنی بهنام پول کثیف را با خود اینسو و آنسو میبرد. قهوه تلخ که به کام مردم شیرین آمد، در شبکه نمایش خانگی شد عرصهای بکر برای ورود سرمایه و البته کسب درآمدهای نجومی. شهرزاد در همین مسیر ساخته شد و استقبال عجیب مخاطبان قصههای شهرزاد را تا 3فصل تمدید کرد. شهرزاد با ستارههای درجهیک خود در جلوی دوربین و البته کولاک خوانندهاش، مرزهای موفقیت در شبکه نمایش خانگی را جابهجا کرد و بعد از آن خیلیها خواستند در این مسیر گام بردارند. شهرزاد البته بهخاطر پروندههای تخلف مالی تهیهکنندهاش، دیگر یارای ادامه نداشت اما پایان این سریال گویی شروعی بود برای آنهایی که میخواستند از عرصه کمدردسر و البته پولساز شبکه نمایش خانگی برای خود جولانگاهی تازه بسازند. هر روز خبر تازهای منتشر میشد و نامهای بزرگی خبر فعالیتشان در شبکه نمایش خانگی را تأیید میکردند. همین حالا هم که این متن را میخوانید، شبکه نمایش خانگی نام و البته حاشیه کم ندارد. جالب اینکه قریب به اتفاق محصولات روز شبکه نمایش خانگی بهرغم صرف هزینههای هنگفت تولید، در فروش اوضاع خوبی ندارند.
نهنگی که کبود شد
سعید ملکان میخواست سریال شبکه نمایش خانگی خود را با بهرام توکلی بسازد اما شرایط تغییر کرد و فریدون جیرانی کارگردان «نهنگ آبی» شد. ساعد سهیلی، لیلا حاتمی و ویشکا آسایش و کلی بازیگر دیگر قرار شد نهنگ آبی را به اقیانوس استقبال مخاطبان بفرستند اما حالا که 12 قسمت از این سریال توزیعشده، بهراحتی میتوان از عبارت استقبال سرد برای واکنش مردم به سریال نهنگ آبی استفاده کرد. جالبتر اینکه برخلاف داستان سریال که در آن برای آناهیتا با بازی لیلا حاتمی در منزل مروارید با بازی ویشکا آسایش از دو قسمت پیش مشکلی پیش آمده و فعلا خبری از حضورش در سریال نیست، ماجراها خارج از فیلمنامه پیش رفته است. شنیده میشود حاتمی بهدلیل استقبال کم مخاطبان از سریال ترجیح داده از ادامه حضور در آن انصراف دهد و سازندگان هم با این گره فیلمنامهای میخواهند نبود او را توجیه کنند.
داستان به ظاهر پیچیده سریال چیزی جز همان قصههای تکراری و گاهی بیمنطق کلاهبرداری و پولشویی و فساد مالی نیست و در پیشبردن این سریال ساعد سهیلی برای چندمینبار ثابت کرد که قدرت یک سوپراستار را ندارد و نمیتواند بهتنهایی فیلم یا سریالی را به موفقیت برساند. حالا با جداشدن حاتمی باید سرنوشت نهنگی که قرار است 18قسمت دیگر ادامه داشته باشد را نظارهگر بود.
از والتر وایت تا هوشنگ شرافت
ردپای بانک سرمایه در ماجرای پولهای کثیف شبکه نمایش خانگی پاکشدنی نیست. قسمت نخست سریال مهران مدیری با محوریت کاراکتر هوشنگ شرافت که معلم است و البته پلانهای اعتراض معلمان به سوءمدیریتهای مالی و بانکی عرضه شد و خود مدیری پیش از آغاز پخش «هیولا» آن را سریال مهمی خواند و با همان لحن مشابه در قهوه تلخ که ناتمام ماند و شوخیکردم، باز هم خواست تا مردم سریالش را کپی نکنند. مدیری در هیولا با سیدمصطفی احمدی بهعنوان تهیهکننده کار میکند که سابقه تهیهکنندگی برنامه پرحاشیه دورهمی را هم در کارنامه خود دارد. مدیری هرچند میخواهد با هیولا تا حدودی قصه جذاب و پرتماشاگر والتر وایت در سریال بریکینگ بد را بازسازی کند، اما در این دو، سه هفته اول متوجه شده که دیگر خبری از سرودست شکستن مخاطبان برای خرید کارهای او در شبکه نمایش خانگی نیست. یک پرسوجوی ساده از سوپرمارکتها که اصلیترین مرکز توزیع محصولات شبکه نمایش خانگی هستند، مشخص میکند که هیولا هم همان راه نهنگ آبی را میپیماید.
قورباغهات را قورت بده هومن
گرانترین سریال شبکه نمایش خانگی کشور به کارگردانی هومن سیدی در حال تولید است. میلیاردر اخیرا مشهورشده در سینما (محمدصادق رنجکشان) یکسوی ماجراست و محمد امامی که با سریال شهرزاد و البته ماجراهای بانک سرمایه و شرکت تصویرگستر پاسارگاد بارها به تیتر خبرها بدلشده، سوی دیگر ماجرا. نوید محمدزاده هم بازیگر اصلی این سریال خواهد بود و با دستمزد کلان ماهانهاش قرار است تا زمان توزیع این سریال در شبکه نمایش خانگی در هیچ فیلمی بازی نکند تا طرفدارانش برای تماشای «قورباغه» حسابی بیتاب شوند.
ظاهرا همین حالا هم بخشهایی از سریال در تایلند در حال فیلمبرداری است.
نکته مهم اما درباره این سریال و عواملش این است که اگر قورباغه به هر دلیل در شبکه نمایش خانگی با اقبال مواجه نشود، باید پرونده موفقیت در شبکه نمایش خانگی را لااقل برای مدتی طولانی بست. هومن سیدی و همکارانش البته به این مهم آگاه هستند و به همین دلیل میخواهند تا قورباغهشان بسیار محبوب شود و ظاهرا برای این محبوبشدن هم از هزینهکردن هیچ پولی ابایی ندارند.
قصه عبرتآموز شهرزاد
شهرزاد با همه حواشی مالی که بعد از عرضه سریال دچارش شد، در شبکه نمایش خانگی مقبولیت یافت و موفق بود.
بعد از این سریال لااقل تاکنون رقیبی نتوانسته به آمارهای فروش این سریال بهخصوص در فصل اول و دوم حتی نزدیک شود و دلسردی مخاطبان در خرید نهنگ آبی و هیولا گواه این مدعاست. بازار خوشرنگولعاب شبکه نمایش خانگی روزهای خوبی را سپری نمیکند و شاید برای بازیابی جایگاه طلاییاش در سالهای اخیر نیاز به یک اتفاق ویژه دارد؛ اتفاقی از جنس خلاقیت، هنر و البته بدون پول کثیف.
نهنگ آبی و هیولا نتوانستند به گوشه ای از موفقیت های شهرزاد در شبکه نمایش خانگی دست پیدا کنند و اگر قورباغه به هر دلیل در شبکه نمایش خانگی با اقبال مواجه نشود، باید پرونده موفقیت در شبکه نمایش خانگی را لااقل برای مدتی طولانی بست