• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52637
+
-

گفت‌وگوهای ادبی ایران و آلمان

یادداشت
گفت‌وگوهای ادبی ایران و آلمان


علی اصغرمحمدخانی/ معاون فرهنگی شهرکتاب
سیل امسال اتفاقی دردناک و تأسف‌بار بود. تا سال‌های سال هم به‌عنوان عامل مرگ و بی‌خانمانی بخشی از هموطنان در یادها خواهد ماند.

اما نکته‌ای که باعث تأسف و تأثر بیشتر می‌شود، این است که اگر بعضی سوءرفتارها و سوءتدبیرها نبود، تلفات و خسارات سیل چنین گسترده نمی‌شد.

واقعیت این است که در دهه‌های اخیر، هر سال بیش از سال پیش، سطح زمین خالی از پوشش سبز می‌شود‌ و از میزان جذب باران کاسته و اندک بارشی، سیلاب می‌شود.

مدت‌هاست که تصور و اندیشه درست و معقولی درباره طبیعت در گفتار و کردار ما دیده نمی‌شود. گویا طبیعت تنها به ما تعلق دارد و جانداران دیگر، آیندگان و حیات وحش سهمی از آن ندارند.

هرجا که هوایی خوب و آسمانی آبی دارد، در اندک مدتی به تصرف سیمان و تیرآهن در‌می‌آید، چشمه‌هایش خشک و درختانش قطع می‌شود و جاندارانش آواره و نابود می‌‌شوند. طبیعت بی‌دفاع و بی‌زبان در مقابل این همه تاراج تنها می‌تواند پیام خود را با جاری‌شدن سیل، برخاستن بادهای حاوی ریزگرد و خشکسالی به گوش ما برساند.

هنوز بسیاری از ما پاسخ روشنی برای این سؤال نداریم که آیا همه سدسازی‌ها و جاده‌سازی‌ها درست و بجا بوده است؟ هنوز بسیاری از مسئولان برنامه قابل اجرا و قابل دفاعی برای حفاظت از حیات‌وحش و محیط‌زیست باقیمانده ندارند.

ای‌کاش در کنار تأسف از خسارات و تلفات سیل، گوش شنوایی هم برای شنیدن درددل طبیعت و درس‌گرفتن از وقایع تلخ اخیر داشته باشیم.

طبیعت امانت الهی و متعلق به همه موجودات و همه نسل‌هاست و هرگونه دراز‌دستی و تعدی به آن نتایج تلخ و مصیبت‌باری دارد. ای‌کاش این پیام کوتاه و واضح برای ما و مسئولان مفهوم و به‌یاد‌سپردنی باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید