خبرهای کوتاه / شهر
درهای «تئاتر نصر» به روی مردم باز شد
شهردار منطقه ۱۲ از استقبال بینظیر مردم از تئاتر نصر که درهای آن بهمدت یک هفته به روی مردم باز شده، خبر داد. به گزارش ایسنا، علیمحمد سعادتی گفت: «معتقدیم که ترمیم، احیا و باززندهسازی خیابان لالهزار یک پروسه تدریجی و نه یک پروژه است و باید در همان مدت زمانی که دچار تخریب شده است احیا شود. در مرحله اول باید به مردم و متخصصان نشان بدهیم که چه ظرفیتهایی در خیابان لالهزار وجود دارد و چه بلایی بر سر داراییهای شهر آمده است که پروژه تئاتر نصر نیز جزو املاکی است که شهرداری تهران آن را خریداری کرده و برای مرمت در اختیار سازمان زیباسازی قرار داده است.»
او در پاسخ به چرایی بازگشایی درهای تئاتر نصر، عنوان کرد: «درهای تئاتر باز شده تا مردم ببینند که چه بلایی بر سر داراییهای شهر آمده و انگیزه و مطالبهای برای حفاظت، مرمت و احیای آن انجام بگیرد و بیشتر یک تلنگر به فضای فرهنگی، هنری و مدیریتی است تا یاد بگیریم از سرمایههای شهرمان حفاظت کنیم.» به گفته شهردار منطقه ۱۲ قرار بود درهای تئاتر نصر بهمدت یک هفته به روی مردم باز شود اما بهنظر میرسد با توجه به استقبال بینظیر مردم این مدت تمدید شود. تئاتر نصر یکی از نخستین سالنهای تئاتر ایران بوده که در دوره قاجار در خیابان لالهزار ایجاد شد و در سال ۱۳۸۱ بهعنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است؛ تئاتر نصر را بهعنوان نخستین تماشاخانه تهران نیز نامگذاری کردهاند که سالهای سال در آن به روی مردم بسته شده بود، اما نهایتا شهرداری تهران در تفاهمنامهای با سازمانهای مختلف تئاتر نصر را خریداری کرد.
رشد 300درصدی معاینه فنی خودروها
10 تا 15درصد خودروهای در حال تردد در تهران فاقد معاینه فنی هستند و روزانه با دوربین جریمه میشوند.
به گزارش همشهری، سیدنواب حسینیمنش، مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی خودروهای تهران در اینباره گفت: خودروهای 2شرکت سایپا و ایرانخودرو متأسفانه کاتالیست استاندارد و تعریفشدهای نداشته و این مسئله در حالی است که روی کاتالیست خودرو درج شده فاقد الزام آلایندگی است. وی در مورد اینکه جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی ۵۰هزار تومان است و آیا این میزان جریمه کافی است، افزود: جرایم مربوط به معاینه فنی صرفا یک تلنگر است و بهنظرم فشار روی خودروساز و نه روی مردم باید باشد. حسینیمنش افزود: میزان مردودیهای معاینه فنی خودروها سال گذشته 42درصد بود که نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده و این مسئله به 2 دلیل اجرای معاینه فنی برتر در تهران و دقت بالاتر در مراکز معاینه فنی پایتخت است. سال گذشته در تهران حدود یک میلیون و 820هزار خودرو در فرایند معاینه فنی شرکت کردند. حسینیمنش گفت: قبل از اجرای طرح کاهش، سالانه 370هزار مورد معاینه فنی انجام میگرفت و بعد از گذشت 3سال از اجرای این طرح، با افزایش 300درصدی رشد معاینه فنی خودروها همراه بودهایم.
شهرداری لایحه استفساریه عوارض طرح زوج و فرد را ارائه کند
درپی نامه شکایت پلیس راهور تهران به دیوان عدالت اداری درباره عوارض طرح زوج و فرد، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که شهرداری تهران برای رفع اختلافنظر درخصوص مصوبه شورای شهر و دریافت عوارض زوج و فرد لایحه استفساریه به شورا ارائه کند.
علی اعطا با بیان اینکه دریافت عوارض از محدوده طرح زوج و فرد به برداشتهای دوگانه از مصوبه شورای شهر برمیگردد، به ایرنا گفت: در مورد برخی بندهای مصوبه شورای شهر اختلافنظر وجود دارد. او با اشاره به شکایت پلیس راهور به دیوان عدالت اداری درخصوص دریافت عوارض طرح زوج و فرد از خودروها، افزود: این شکایت هم به ابهام در موضوع برمیگردد که با مصوبه جدید، شهرداری میتواند این شکایت را پیگیری کند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر تهران، فرمانداری و پلیس راهور نسبت به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد به شهرداری تهران تذکر دادند اما شهرداری تهران براساس تفسیری که از مصوبه شورای شهر تهران داشت، دریافت این عوارض را قانونی میدانست. پلیس راهور بهمنماه سال گذشته از شهرداری تهران درخصوص اخذ عوارض ورود به محدوده زوج و فرد شکایت کرده است. در شرایط کنونی 2طرح محدوده «ترافیک» و «زوج و فرد» در شهر تهران اجرا میشود که ورود به محدوده ترافیک منوط به داشتن مجوز ورود و نیز ورود به محدوده طرح زوج و فرد براساس رقم سمت راست پلاک خودروهاست.