• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5166
+
-

دولت آمریکا؛ پایان تعطیلی، ‌آغاز جنگ تجاری

رئیس‌جمهور آمریکا پایان تعطیلی فدرال را یک پیروزی بزرگ خواند و بلافاصله، جنگ تجاری تازه‌ای علیه چین و کره‌جنوبی راه‌ انداخت

آمریکا
دولت آمریکا؛ پایان تعطیلی، ‌آغاز جنگ تجاری

 

جواد نصرتی| خبرنگار:

دونالد ترامپ، بعد ازآنکه جمهوریخواهان و دمکرات‌ها بر سر تصویب موقت بودجه توافق کردند تا تعطیلی دولت فدرال لغو شود، یکباره وارد گود شد و نه‌تنها پیروزی بزرگ را به‌خودش منتسب دانست، که یک جنگ تجاری فرااقیانوسی را با چین و کره‌جنوبی آغاز کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بودجه موقت دولت تا هشتم فوریه، در رأی‌گیری مجدد با نظر مثبت اکثریت موافق از هر دو جناح تصویب شد. ترامپ، که از سوی هر دو جناح جمهوریخواه و دمکرات در این چند روز به کم‌کاری و انفعال متهم شده بود، خیلی زود از خود واکنش نشان داد و پایان تعطیلی دولت را «یک پیروزی بزرگ» برای جمهوریخواهان که خودش هم منتسب به آنهاست، دانست.

این البته تنها خبر بزرگ آمریکا در این روز نبود؛ خبر تعیین تعرفه‌های مناقشه‌برانگیز بر واردات ماشین لباسشویی و پنل‌های خورشیدی توسط دولت ترامپ، جنگ تجاری داغ و جنجالی که شمارش معکوس آن از مدت‌ها پیش شروع شده را رسما آغاز کرد. این تصمیم، براساس سیاست مناقشه‌برانگیز «آمریکا مقدم بر همه‌‌چیز» دونالد ترامپ است که عملا شعار اصلی اقتصادی او در کارزار انتخاباتی بود. ترامپ وعده داده است با سخت‌کردن شرایط واردات، صنایع داخلی آمریکا را احیا و برای طبقه کارگر آمریکایی، زندگی بهتر فراهم می‌کند.

بازنده واقعی کیست؟

در سنا، بن‌بست سیاسی بعد از آن شکسته شد که رهبری اقلیت دمکرات قبول کرد در ازای موافقت جمهوریخواهان برای بررسی تداوم قانون حمایت از مهاجران غیرقانونی جوان (داکا) در اسرع وقت، به لایحه بودجه موقت رأی بدهد. چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها بعد از موافقت با جمهوریخواهان، با اشاره به انفعال ترامپ گفت: «رئیس‌جمهوری که ادعا می‌کند معامله‌گر بزرگی است، در تمام ماجرا کنار نشسته بود.»

کنایه او به این ادعای ترامپ است که می‌گوید توانایی‌های خارق‌العاده‌ای در رسیدن به توافق و سرانجام معاملات دارد.

برنده بزرگ این توافق در سنا، نزدیک به 750هزار کارمند دولت فدرال هستند که حالا بعد از 3 روز تعطیلی دولت، می‌توانند به روال سابق به کارشان برگردند. در آمریکا وقتی بودجه به تصویب نرسد، دولت تعطیل می‌شود و عملا بیشتر کارمندانش را به مرخصی اجباری می‌فرستد. در برابر خوشحالی آنها، نگرانی تقریبا 700هزار نفر دیگر قرار دارد که موضوع اختلاف نظر اساسی دمکرات‌ها با دولت ترامپ و جمهوریخواهان هستند؛ مهاجرانی که در زمان کودکی به‌صورت غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند و براساس قانون داکا که در دولت باراک اوباما تصویب شده، می‌توانند در این کشور به زندگی ادامه بدهند. با این حال ترامپ به‌صورت جدی به‌دنبال اخراج آنهاست و همین موضوع باعث بروز اختلاف‌نظر جدی بین دو طرف شده است. ترامپ در بیانیه‌اش درباره پایان تعطیلی دولت، به این موضوع اشاره کرد و وعده داد، با دمکرات‌ها در این‌باره همکاری کند؛ «خوشحالم که دمکرات‌ها در کنگره به‌خودشان آمدند. ما به توافقی بلندمدت درباره مهاجران خواهیم رسید، اما فقط و فقط به این شرط که برای کشورمان خوب باشد.»

هرچند رفتار ترامپ بعد از چند روز کنار نشستن واقعا نوعی بزرگ‌نمایی به شمار می‌رود، اما واقعیت این است که بسیاری از رسانه‌ها در آمریکا دمکرات‌ها را بازنده این ماجرا می‌دانند. در تعدادی از نظرسنجی‌هایی که قبل از توافق در سنا نتایج آنها منتشر شده، این جمهوریخواهان بودند که از نظر جامعه آمریکایی مقصر تعطیل‌شدن دولت شناخته می‌شدند. با این حال دمکرات‌ها با معامله‌ای که در میان خودشان هم‌شکافی عمیق ایجاد کرده است، این دست بالا را از دست دادند.

تعدادی از دمکرات‌ها از بی‌اعتمادی خود به وعده میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان برای شروع مذاکرات درباره قانون داکا خبر دادند و گروه‌های لیبرال هم از توافق در سنا ابراز نارضایتی کرده‌اند. حتی مردم در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «دمکرات‌ها وادادند» از این اقدام شومر و همفکرانش در سنا انتقاد کردند.

وجود شکاف شدید در میان سناتورهای دمکرات را از اینجا می‌توان فهمید که دمکرات‌هایی که به‌صورت بالقوه نامزد ریاست‌جمهوری سال2020 به شمار می‌روند - الیزابت وارن، کریستن جیلی‌براند، کوری بوکر، برنی ساندر و کامالا هریس - همگی به لایحه بودجه موقت رأی منفی دادند.

البته به‌صورت سنتی، مردم آمریکا خیلی زود مقصران و بازندگان و برندگان تعطیلی‌های دولت را فراموش می‌کنند و در این مورد خاص، به‌نظر می‌رسد شروع علنی یک جنگ تجاری، حتی زودتر این مسئله را به حاشیه براند و از یادها ببرد.

اعلان جنگ به چین و کره

بلافاصله بعد از اعلام افزایش تعرفه‌ها، صداهای موافق زیادی در آمریکا شنیده شد و چین و کره‌جنوبی، به‌عنوان طرف‌هایی که بیشتر از همه از این قانون جدید متضرر خواهند شد، با عصبانیت تمام از آن انتقاد کردند.

بعد از تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان‌های تجاری ترنس‌آتلانتیک و نفتا، این سومین تصمیم بزرگ تجاری ترامپ است. بر این اساس، در مورد ماشین لباسشویی، بسته به میزان واردات، تعرفه‌ها می‌تواند تا 50درصد هم افزایش پیدا کند. در مورد پنل‌های خورشیدی هم تعرفه‌ها می‌تواند تا 30درصد بالا برود.

در خود آمریکا، همین دیروز برخی کارخانه‌های داخلی از افزایش تعرفه‌ها استقبال کردند. با این حال واکنش‌ها در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده پنل‌های خورشیدی و کره‌جنوبی که سهم زیادی از بازار ماشین‌لباسشویی آمریکا را دارد، خشمگینانه بود. کره‌جنوبی گفته است از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند و چین هم گفته است این کار آمریکا، به فضای تجارت جهانی صدمه می‌زند و از پیگیری حقوق خود از طریق سازمان تجارت جهانی خبر داده است.

دولت ترامپ، همین که از تعطیلی نجات پیدا کرد، یک جنگ تجاری راه انداخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید