• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5130
+
-

پیگیری مطالبات از دولت به‌صورت دوستانه

آنچه در چهلمین جلسه علنی شورای شهر تهران گذشت

شورا
پیگیری مطالبات از دولت به‌صورت دوستانه

 محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران دیروز همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) که روز پرستار نامیده شده از افزایش هرم سنی جمعیت ایران سخن گفت و چنین نتیجه گرفت که جامعه در آینده به خدمات پرستاری بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد، بنابراین باید توجه ویژه به شرایط کار و حق و حقوق این بزرگواران صورت گیرد. به گزارش همشهری، هاشمی در بخش دیگری از سخنان پیش از دستور خود درباره رویکردهای بودجه سال آینده سخن گفت که باید بر ویژگی‌های کاهش هزینه اداره شهر، افزایش شفافیت در تأمین و مصرف منابع، ارتقای کارآمدی و اثربخشی خدمات‌رسانی به شهروندان و درنهایت افزایش اتکا به منابع پایدار باشد تا بتوانیم پاسخگوی امید و اعتماد شهروندان تهرانی به لیست امید باشیم.

 

برگرداندن پرونده باغات به کمیسیون ماده 7

یکی از تصمیمات مهمی که دیروز در صحن علنی شورای شهرتهران گرفته شد این بود که پرونده‌ باغات به کمیسیون ماده 7برگردانده شود تا مسئولان شهرداری و کارشناسان ذیربط در این زمینه تصمیمات نهایی را اتخاذ کنند. از نظر رئیس شورای شهر تهران ورود شورا به مسئله باغات سبب شده که تعداد پرونده‌ها افزایش یابد بنابراین شورای شهر فقط در پرونده‌هایی دخالت می‌کند که مربوط به وظایف قانونی‌اش است. به گزارش همشهری، یکی از مصوبات دیروز شورای شهر اختصاص به یک فوریت طرح سیاست‌ها، راهبردها، اولویت‌ها و مسائل کلیدی و الزامات تدوین برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران و برنامه راهبردی، عملیاتی شهرداری تهران بود. درجلسه دیروز همچنین اعضای شورای شهر و شهردار اسفراین، اعضای شورای شهر صفی‌آباد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان مدعو حضور داشتند.

 

نطق پیش از دستور

مجید فراهانی، ناطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز شورای شهر بود. او خواستار اصلاح و بهبود مدیریت، افزایش رضایت و کاهش هزینه‌ها به‌منظور برداشتن بار از روی دوش مردم شد و گفت: مطمئنا گران کردن خدمات شهر و بنزین و این و آن کالا برای تحمیل هزینه‌های اداره دولت و شهر بر مردم اشتباهی است نابخشودنی که ما باید از آن بر حذر باشیم. آنچه از نظر فراهانی باید در دستور کار قرار گیرد تحول در نظام مالیه شهری بود که از نظر این عضو شورای شهر بسیار دشواراست به‌ویژه برای سازمان‌ها، شرکت‌ها، مناطق و معاونت‌هایی که در 12سال گذشته براساس رانت و رابطه اداره شده‌اند و نظام مدیریت غیرمنطقی، پرخرج و هزینه‌بری را شکل داده‌اند. او همچنین بر اصلاح و تعدیل بودجه شهرداری در مسیری که منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شود تأکید کرد و گفت: نقطه آغاز اصلاح و بهبود نظام مدیریتی شهری و کشوری در اصلاح نگاهمان به بودجه است. فراهانی استفاده از اهرم اصلاح نظام بودجه‌ریزی را برای اصلاح و بهبود مدیریت پیشنهاد کرد و گفت: باید از تحمیل هزینه‌های اداره گران شهر به مردم تهران با پیشقدم شدن در اصلاح بودجه جلوگیری کنیم و با واگذاری تصدیگری‌ها به مردم وبهره‌گیری از توان و مشارکت سرمایه‌گذاران تنها وظایف حاکمیتی غیرقابل واگذاری را از طریق شهرداری انجام دهیم تا خدمات لازم را با بهای تمام‌شده منطقی و بهره‌وری حداکثری به شهروندان ارائه کنیم.

 

   فرصت فاینانس از دست نرود 

 

دیروز محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی در پاسخ به سؤالی درباره سرانجام دریافت مطالبات شهرداری از دولت گفت: «نتایج خوبی در این‌باره به‌دست آمده ضمن اینکه به‌نظرم در مواردی مثل یارانه مترو و اتوبوس موضوع مانند مهریه عندالمطالبه است و باید دوستانه دنبال شود. هاشمی از موافقت معاون اول رئیس‌جمهور در سال94 برای اختصاص 2میلیارد یورو به‌منظورتأمین واگن مترو به‌عنوان اتفاقی خوب یاد کرد و گفت: این رقم به نرخ امروز چیزی حدود 8 تا 9هزار میلیارد تومان می‌شود که رقم بالایی است ولی کسی از آن یاد نمی‌کند، درحالی‌که این پول‌ها باید صرف خرید واگن می‌شد. براساس قانون برای فاینانس خطوط 6 و 7 مترو 470میلیون یورو درنظر گرفته شده که اگر از آن استفاده نشود، بی‌عرضگی است.»

 

تذکرات اعضا

 

 

 

احمد مسجدجامعی، فرهنگی و اجتماعی : پیاده‌راه 17شهریور مصوبه شورای شهر را نداشت و باعث مشکلاتی برای اهالی و کسبه آن منطقه شد. در شورای شهر چهارم از شهرداری در قالب یک مصوبه دوفوریتی خواستیم که طرح ساماندهی 17شهریور حدفاصل امام حسین تا شهدا را ارائه کند تا این خیابان دسترس پذیر شود اما ا قدامی نشد مردم و اهالی شکایات زیادی دارند و مرجعی دراین زمینه پاسخگو نیست و لازم است راهکاری اندیشیده شود.

 

محمد علیخانی، رئیس، عمران و حمل ونقل: متأسفانه برخی مدیران مسئله‌دار از شهرداری دوره قبل در سازمان تاکسیرانی همچنان به‌کار مشغولند درحالی‌که بسیاری از مشکلات رانندگان تاکسی ناشی از سوء‌مدیریت آنهاست. رانندگان را تهدید می‌کنند اگر شکایتی پیش اعضای شورای شهر ببرند به خاک سیاه می‌نشانندشان. این افراد باید شناسایی، تعیین تکلیف و به مراجع قضایی معرفی شوند.

 

 

ابراهیم خلیل‌آبادی، فرهنگی و اجتماعی: تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن از وظایف انحصاری شورای شهراست ولی موارد متعددی از قبیل مجموعه‌های خدماتی، فرهنگی و گردشگری برج میلاد، شهدای خلیج‌فارس(چیتگر)، اراضی عباس‌آباد، باغ‌موزه قصر، مجتمع تفریحی سورتمه و... بدون اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران ازمردم پول دریافت می‌کنند که ضروری است به این موضوع رسیدگی شود.

 

 

علی اعطا، معماری و شهرسازی : زمین مرکز آموزش درجه‌داری ٠٦ به مساحت 49هکتار و دارای مجوز از کمیسیون ماده ٥ به‌منظور بارگذاری است که البته باید به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز می‌رسید.کسی مخالف نیست در این زمین بارگذاری معقول انجام شود اما تأکید می‌کنم لازم است اینگونه تصمیم‌گیری‌ها برای شهر با اطلاع و آگاهی شهروندان و نمایندگان مستقیم آنها در شورای شهر باشد.

 

 

 زهرا صدراعظم نوری، رئیس، سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری : بند٣ ماده٧١ برنامه توسعه دوم شهرداری تصریح کرده که شهرداری تهران از ایجاد تشکل‌های ایمنی، آتش‌نشانی و مدیریت بحران به‌ویژه با محوریت زنان و کودکان حمایت کند یعنی تا پایان برنامه حداقل ۱۰تشکل،  سالانه 2تشکل در این زمینه باید ایجاد شود اما در سال آخر برنامه هستیم وهیچ‌گونه فعالیتی در مورد حمایت، تقویت و ایجاد مدیریت بحران با محوریت زنان و کودکان صورت نگرفته است. از شورای پنجم و ستادسمن‌های شورای شهر درخواست می‌کنم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

 

 شهربانو امانی، عمران و حمل ونقل : نحوه انعکاس اخبار مربوط به مرگ آتنا محمدی - بانوی ورزشکار - برخورد آموزش و پرورش با مهشید اشتری - دختر ورزشکار - و نحوه برخورد با دختر دوچرخه‌سوار به نام متین معززی من را بر آن داشت به‌عنوان نماینده مردم چند نکته را متذکر شوم، به یاد داشته باشیم که زنان شهروندان درجه دو نیستند و نباید رسانه‌ها به‌گونه‌ای کار کنند که تصور کنیم حتی یک‌صدم هم به زنان توجه نمی‌شود. همان تفکری که قبلا می‌گفت‌دختردرس‌می‌خواهدچه‌کار، باید شوهر کند امروزمی‌گویند دختر ورزش می‌خواهد چه کار؟ باید دختران در جامعه حضور داشته باشند. شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که مردان به تنهایی توان اداره زندگی را ندارند و زنان باید وارد عرصه کار و اجتماع شوند. 

 

 

محسن هاشمی، رئیس شورای شهرخطاب به شهربانو امانی : پیگیری تذکر شما کار سختی است. باید کمیته‌ای تشکیل شود تا پیگیر این تذکرات باشد.

 

 

 محمدجواد حق‌شناس، فرهنگی و اجتماعی : متأسفانه یک کانال در خبری جعلی اعلام کرده که کمیته نامگذاری شورای شهر پس از بررسی‌های متعدد اعلام کرده که نمی‌تواند خیابانی به نام مصدق ثبت کند، در این خبر جعلی عنوان شده بود که بررسی‌ها نشان داده است دکتر محمد مصدق ویژگی‌های لازم برای نامگذاری را ندارد. حتی دراین خبر نسبت‌هایی به اعضای کمیته نامگذاری داده شده که به‌نظر می‌رسد تخریب منسجم و سازماندهی شده‌ای علیه شورا و این مجموعه راه افتاده و باید ازسوی رئیس شورای شهر پیگیری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید