• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5125
+
-

شهر در رسانه ها

ساماندهی دستفروشان در شبانه‌های تهران

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در یادداشتی به قلم ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران به موضوع ساماندهی دستفروشان پرداخته است؛ وی طرحی مبتنی بر «زنده کردن شب‌های تهران» را یادآور شده و نوشته که «با دنبال‌کردن طرح‌هایی مانند راه‌اندازی طرح حضور شبانه دستفروشان در برخی خیابان‌های تهران، هم به رونق کار آنها کمک کنیم و هم به زنده‌بودن تهران بعد از ساعت ۱۰ شب برای خرید شهروندان.» وی بر لزوم پایبندی دستفروشان به قوانین بعد از ساماندهی و پرداخت مالیات همچون سایر کسبه تأکید کرده و نوشته «در ساماندهی دستفروشان باید همه جوانب تجارت درنظر گرفته شود تا در ادامه راه به مشکل برنخوریم و همچنین بتوانیم اعتماد ازدست‌رفته شهروندان را هم دوباره بازگردانیم زیرا برای ساخت شهر به اعتماد مردم نیاز داریم و آنها باید در این راه به ما کمک کنند.»

 

تجربه همدان!

روزنامه «جوان» اظهارات سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان را برجسته کرده است که گفته «با نصف شدن تعداد واحدهای آلاینده نسبت به سال گذشته، روزهای ناسالم هوای همدان نصف شده است.» این در حالی است که استان همدان تا سال گذشته جزو آلوده‌ترین کلانشهرهای کشور به شمار می‌رفت اما چنان‌که سیدعادل عربی گفته با تمهیدات به‌کار رفته در زمینه تعطیلی مراکز آلوده‌کننده هوا و استفاده از موارد قانونی، میزان آلودگی هوا در این شهر به نصف کاهش یافته است.

 

چالش زنان زیرزمینی تهران

روزنامه «ایران» در قالب یک گزارش با تعدادی از زنان دستفروش متروی تهران گفت‌وگو کرده و با تأکید بر اینکه اغلب آنها سرپرست خانوار و مسئول تأمین هزینه زندگی خود و دیگران هستند، نوشته که دستفروشان زن مدام از کمبود فرصت‌ها، تماس‌ها و ارتباطات برای آشنایی با دیگر افراد تا قبل از کار در مترو گلایه می‌کنند و می‌گویند همواره از داشتن شبکه دوستی و خانوادگی که آنها را در یافتن کار یاری کند محروم بوده‌اند. به نوشته ایران، دستفروشان زن با گسترش بی‌سابقه شغل‌شان در متروی تهران چالشی بیش از یک دهه را بین خود، پلیس مترو و حتی سایر کسب و کارها شکل داده‌اند. زیرا با این کار توانسته‌اند نظم‌عمومی و فضای‌عمومی یکی از مهم‌ترین مراکز عمومی تهران را به چالش کشیده و هر روز به همه یادآوری کنند زنانی در این شهر هستند که احتیاج به‌کار دارند. زنانی که هیچ‌کس قادر نبوده برای‌شان کسب و کار مناسبی ایجاد کند.

 

غفلت از گردشگری ادبی در تهران

روزنامه «اعتماد» با اشاره به خروج خانه نیما یوشیج (پدر شعر نو) از فهرست آثار ملی و واکنش‌های پیرامون آن، نوشته که گردشگری ادبی یکی از شاخه‌های تخصصی گردشگری است که طرفداران خاص خود را دارد... این گزارش به نام‌های برخی شعرا و ادبا مانند صادق هدایت، فروغ فرخزاد، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان‌ثالث، سیمین بهبهانی، جلال آل‌احمد، سیمین دانشور، علی اکبر دهخدا، میرزاده عشقی، ملک‌الشعرا بهار و... اشاره کرده است که شهر تهران در مقطعی از تاریخ محل زندگی آنها بوده و نقش تأثیرگذاری در ادبیات ایران داشتند. به نوشته اعتماد، محل تولد، زندگی و مزار این شعرا و ادبا می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری ادبی در کلانشهر تهران باشد. اما این ظرفیت ارزشمند پایتخت پرهیاهوی تهران، مغفول مانده و بناهایی که بخشی از تاریخ ادبیات ایران به شمار می‌روند، یکی پس از دیگری جای خود را به برج و ساختمان‌های بی‌هویت می‌دهند.

 

برج‌سازی‌ در پادگان

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری«خانه ملت»، با انتقاد از مصوبات ضد‌محیط‌زیستی شورای شهر گذشته، گفته:‌ تخریب درختان پادگان ۰۶ در منطقه پاسداران تهران به بهانه برج‌سازی‌، مخالف منافع زیست‌محیطی است. سیده‌فاطمه ذوالقدر درخصوص مجوز ساخت‌وساز در پادگان 06و تخریب درختان این ناحیه، می‌گوید: «تخریب درختان این منطقه به بهانه برج‌سازی‌ و تراکم‌فروشی ازسوی شهرداری به‌طورحتم سبب افزایش آلودگی هوا، تشدید ترافیک و تخریب فضای سبز تهران می‌شود، از شورای شهر و شهرداری انتظار می‌رود که در اجرای مصوبات گذشته مدیریت شهری کارشناسی‌تر عمل کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید