• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 اسفند 1397
کد مطلب : 50892
+
-

حذف صف‌‌های گوشت با قطع سهمیه قصابی‌ها

ستاد تنظیم بازار فهرست اقلام اساسی مشمول نظام تأمین و کنترل قیمت‌ها را اعلام کرد

بازار
حذف صف‌‌های گوشت با قطع سهمیه قصابی‌ها

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

با وجود برگزاری تجمع‌های چندباره قصابان معترض به حذف سهمیه گوشت تنظیم‌بازاری مقابل وزارت صنعت، دیروز معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه جزئیات شیوه جدید توزیع گوشت تنظیم‌بازاری را اعلام کرد. تشکل‌های صنفی هم از توزیع برخی کالاهای تنظیم‌بازاری مانند شکر دولتی و گوشت مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر می‌دهند.
به گزارش همشهری، اقدام دولت و ستاد تنظیم بازار با قطع سهمیه گوشت تنظیم بازاری قصابی‌ها و تغییر شیوه توزیع آن از طریق عرضه بین جوامع هدف و حذف صف‌های طولانی موجب اعتراض و تجمع قصاب‌ها در مقابل وزارت صنعت شد. دیروز عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده تا گوشت قرمز تنظیم‌بازاری در بین اقشار تعریف‌شده توزیع شود و به همین دلیل سهمیه قصابی‌های دریافت‌کننده گوشت تنظیم‌بازاری را قطع کرده‌ایم. آنها هم که تا چند روز پیش از سهمیه‌های دولتی استفاده می‌کردند، می‌توانند مانند دیگر هم‌صنفان خود، گوشت قرمز را از بازار آزاد تامین کرده و بفروشند. قصابان برای تامین نیاز مصرفی خود نیز می‌توانند در قالب اتحادیه‌های صنفی از همین طریق گوشت تنظیم‌بازاری دریافت و توزیع کنند.

نحوه توزیع گوشت تنظیم بازاری
معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت در مورد شیوه جدید توزیع گوشت قرمز گفت: سازمان‌های دولتی و نظامی هم می‌توانند برای تامین گوشت مورد نیاز اعضا و پرسنل خود اقدام کنند. همچنین گوشت تنظیم‌بازاری در تعاونی‌های مصرف ازجمله اسکان، اسکاد، فرهنگیان، بازنشستگان، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌دست جامعه هدف می‌رسد. به گفته او، کارگران کارخانه‌ها می‌توانند به اتاق تعاون مراجعه کرده و از طریق تعاونی اسکات یا وزارت تعاون و از طریق سازمان تامین اجتماعی از گوشت تنظیم‌بازاری استفاده کنند. نیروهای نظامی نیز از طریق فروشگاه اتکا و دیگر سازمان‌ها و ادارات نیز می‌توانند از طریق تعاونی‌های خود گوشت قرمز دریافت کنند. قبادی تأکید کرد: همه افراد از مستمری‌بگیران تا بازنشستگان، خبرنگاران، کارمندان، کارگران و همه فعالان صنفی می‌توانند از گوشت تنظیم‌بازاری استفاده کنند اما اینطور نیست که هر هفته یا هر ‌ماه گوشت تنظیم‌بازاری توزیع شود، زیرا باید همه اقشار یک‌بار سهمیه گوشت خود را دریافت کنند و پس از آن مرحله بعدی آغاز شود.

توزیع مرغ منجمد و شکر
رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم از توزیع مرغ و شکر تنظیم‌بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبرداد و گفت: روزانه 100تن مرغ منجمد تنظیم‌بازاری به نرخ مصوب دولتی برای کاهش قیمت گوشت مرغ در استان تهران توزیع می‌شود. امیرخسرو فخریان افزود: این طرح مختص قشر خاصی نبوده و مصرف‌کنندگان می‌توانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتحادیه‌های سراسری تعاونی‌های مصرف محلی ایران، رفاه، افق کورش، هایپرمی، هایپر‌استار، شهروند، سپه، اوشانک (هفت)، جانبو، اتکا، کامبای فور، نجم خاورمیانه، یاران دریان و انتخاب من، این کالا را تهیه کنند. او در مورد توزیع شکر تنظیم‌بازاری افزود: ظرفیت اعضای این اتحادیه ماهانه 10هزار تن است که تا‌به‌حال بخش عمده‌ای از میزان شکر مورد نیاز جذب و بین مصرف‌کنندگان توزیع شده است. برنج تنظیم‌بازاری هندی نیز در سطح فروشگاه‌های عضو در حال توزیع است و برای تخصیص و توزیع سایر اقلام تنظیم‌بازاری شب‌عید در حال رایزنی با مسئولان ستاد تنظیم بازار هستیم.

توزیع بسته‌های 5 تا 10کیلویی شکر 
در این میان رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از شکست قیمت شکر با ورود دولت به بازار از طریق توزیع بسته‌های 5 تا 10کیلوگرمی این محصول گفت: با کمبود شکر در بازار و افزایش قیمت آن دولت به بازار ورود کرد و با توزیع شکر در بین اصناف و فروشگاه‌ها نبض بازار را در دست گرفت و مانع افزایش مجدد قیمت این محصول شد. محمد آقاطاهر همچنین از تخصیص مقادیر زیادی سهمیه شکر به همه شهرها توسط دولت خبر داد و افزود: این اقلام در حال حمل و انتقال به استان‌هاست و از امروز شکر دپو‌شده در اتحادیه تهران نیز برای فروش به مغازه‌ها ارسال خواهد شد. این شکرها به‌صورت بسته‌های 5 تا 10کیلویی بین مردم توزیع خواهد شد. او با اشاره به کاهش قیمت قندوشکر در استان‌های مجاور تهران افزود: قیمت این محصولات در استان قم به‌شدت افت کرده و با ادامه این تزریق قندوشکر ما شاهد کاهش قیمت در تهران خواهیم بود. این شکر که توسط دولت به بازار تزریق شده هم وارداتی و هم تولید داخل است که با هم در بازار توزیع می‌شود. علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران نیز گفت: دولت در بین اصناف مختلف شکر توزیع کرده و ما هم شکر سهمیه دولتی را بین اعضای خود تقسیم کرده‌ایم بنابراین هیچ افزایش قیمتی در صنف شیرینی و قنادی نخواهیم داشت و قیمت شیرینی را به همکاران خود ابلاغ کرده‌ایم.


   اقلام اساسی مشمول کنترل قیمت‌ها

با تصمیم ستاد تنظیم بازار، اقلام پروتئینی، کالاهای اساسی و مواد غذایی شامل نان، برنج، روغن نباتی، شکر، حبوبات، ماکارونی، رب گوجه‌فرنگی و... مشمول طرح کنترل قیمت‌ها در ایام پایانی سال شدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، همچنین پوشاک، کیف و کفش و لبنیات شامل 4 قلم اصلی شیر، پنیر، کره و ماست در این راستا در طرح تعادل و کنترل قیمت‌ها قرار دارند و قیمت و نحوه توزیع شیرینی‌جات، خشکبار و آجیل، میوه و همچنین مواد شوینده و بهداشتی نیز در این طرح کنترل می‌شود. تایر خودرو و روغن موتور و همچنین اقلامی مانند بنزین، گازوئیل و... نیز در این طرح مشمول طرح حفظ تعادل و کنترل قیمت‌ها خواهند بود. ستاد تنظیم بازار همچنین خدمات مشمول ‌حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری شامل بار و مسافر، هوایی، ریلی و جاده‌ای و دریایی، خدمات تعمیر خودرو و خدمات پس از فروش و اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، ​ هتلداری و گردشگری اعلام و تأکید کرده که واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها، رستوران‌های بین‌شهری و درون‌شهری نیز در این طرح نظارتی قرار دارند. همچنین عملکرد انبارها و سردخانه‌ها، ​میادین میوه و تره‌بار، قالیشویی و خشکشویی در این قالب مشمول حفظ تعادل و کنترل قیمت‌ها در ایام پایانی سال خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید