• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 23 اسفند 1397
کد مطلب : 50886
+
-

روحانی در سفر به عراق با آیت‌الله سیستانی و سایر علمای نجف ملاقات کرد

دیدار بی‌سابقه

دولت
دیدار بی‌سابقه

اسماعیل سلطنت‌پور/خبر‌نگار

عالی‌ترین مرجع شیعیان عراق روز گذشته میزبان حسن روحانی بود. آیت‌الله سیدعلی سیستانی از با نفوذ‌ترین روحانیون جهان تشیع است که البته به‌ندرت با چهره‌های سیاسی دیدار می‌کند با این حال برای نخستین‌بار با یک رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد.

حسن روحانی در سومین روز سفر خود به عراق به نجف رفت و پس از زیارت مرقد امام اول شیعیان به دیدار آیت‌الله سیستانی از مراجع ذی‌نفوذ شیعیان رفت.
تصاویر ابتدایی نشان می‌داد که بخشی از دیدار با آیت‌الله سیستانی خصوصی بوده و فقط حسن روحانی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در آن حضور داشته‌اند؛ البته براساس رویه معمولا سایر افراد هیأت هم پس از دیدار خصوصی به نوبت برای دیدار با آیت‌الله سیستانی وارد منزل ایشان می‌شوند.


پیش از روحانی، علی لاریجانی، رئیس مجلس عالی‌ترین مقام رسمی ایران بود که با آیت‌الله سیستانی دیدار کرده بود.
در آن زمان خبرنگار همشهری مطلع شد این مرجع ایرانی‌الاصل به لاریجانی توصیه‌هایی در رابطه با وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایران و آینده سیاسی کشور کرده است.
علاوه بر آیت‌الله سیستانی در نجف مراجع دیگری نیز حضور دارند؛ ازجمله آیت‌الله بشیر نجفی، آیت‌الله سعید حکیم و آیت‌الله فیاض اما بانفوذترین آنان آیت‌الله سیستانی است که فتوای جهاد ایشان نقش مهمی در شکل‌گیری بسیج مردمی برای مقابله با داعش داشت.



حضور روحانی در بیت امام

روحانی با حضور در منزل امام راحل در شهر نجف از بخش‌های مختلف محل اقامت ایشان دیدن و با حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی نوه امام(ره) گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور با حضور در اتاق مطالعه امام خمینی(ره) دفتر یادبود مجموعه فرهنگی-تاریخی بیت ایشان در نجف اشرف را امضا کرد.
 


محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی به یک خبرنگار عراقی گفت که دیدار خیلی خوب بوده است.
سایت رئیس‌جمهور ایران هم دیدار روحانی و آیت‌الله سیستانی را صمیمانه توصیف کرد.
براساس اطلاعیه سایت آیت‌الله سیستانی، در این دیدار رئیس‌جمهور ایران نتایج مذاکرات خود با مسئولان عراقی و آنچه در چارچوب تقویت روابط دوستی و حسن همجواری میان 2 کشور به‌دست آمده را تشریح و آیت‌الله سیستانی نیز از هرگونه اقدامی در راستای تقویت روابط عراق با همسایگان خود براساس منافع طرفین و احترام به حاکمیت کشورها و عدم‌دخالت در امور داخلی آنها استقبال کرد.


آیت‌الله سیستانی همچنین با تمجید از نقش دوستان عراق در نابودی داعش یادآور شد: مهم‌ترین چالش‌های پیش روی عراق در مرحله کنونی مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی، انحصار سلاح در دست دولت و سرویس‌های امنیتی است. آخرین ملاقات‌های آیت‌الله سیستانی پیش از دیدار با روحانی با 3 مقام سازمان ملل و درباره اوضاع عراق و مقابله با داعش بوده است.


بیت آیت‌الله سیستانی در چند قدمی مرقد امیرالمومنین(ع) قرار دارد و براساس تصاویر منتشر شده تدابیر شدید امنیتی در حوالی منزل آیت‌الله سیستانی حاکم است.
در 4دهه اخیر آیت‌الله سیستانی به‌ندرت از منزل خود خارج شده‌اند و گفته می‌شود جز یک‌بار در سال  96 آن هم برای انجام عمل چشم در سال‌های اخیر از خانه خارج نشده‌اند و حتی به دلایل عمدتا امنیتی سال‌هاست به زیارت مرقد حضرت امیرالمومنین علی(ع) که در چند قدمی منزل خود قرار دارد، مشرف نشده است.
ایشان در مقطعی به‌دلیل گرفتاری‌های مردم عراق به هیچ شخصیتی اجازه ملاقات نمی‌داد اما پس از تشکیل دولت جدید عراق ملاقات‌هایی داشته‌اند که دفتر ایشان تصاویری هم از آنها منتشر کرده است؛ درحالی‌که پیش از این انتشار تصاویر ملاقات‌های آیت‌الله سیستانی مرسوم نبود.
حسن روحانی در ادامه برنامه‌های خود در نجف با برخی دیگر از علمای این شهر از جمله آیت‌الله محمد سعید حکیم، آیت‌الله بشیر نجفی و آیت‌الله فیاض  دیدار کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید