• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49450
+
-

نخست‌وزیری یا زندان؟

اعلام جرم دادستان اسرائیل علیه نتانیاهو ممکن است مسیر او را از نخست‌وزیری به زندان تغییر دهد

خاورمیانه
نخست‌وزیری یا زندان؟

جملات کوتاه دادستان اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو در روز پنجشنبه آنقدر قدرتمند بود که تمامی جنگ‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و جهانی را از صدر اخبار رسانه‌های اسرائیل خارج و خود به خبر اول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های این رژیم تبدیل شده است. افیخای مندلبلیت، دادستان اسرائیل که زمانی منشی دولت نتانیاهو بود، سخنان خود برای بیان اتهامات نخست‌وزیر را اینگونه آغاز کرد: او از اختیارات خود که بر پایه رأی مردم بوده برای تأمین منافع شخصی‌‌اش سوءاستفاده کرده است.
اتهامات سه‌گانه نتانیاهو بر پایه همان پرونده‌هایی است که تاکنون منجر به 3 نوبت بازجویی پلیس از وی شده است؛ تبانی و دور زدن قانون، دریافت رشوه و خیانت در امانت. تمام اینها در حالی است که تنها کمتر از 2 ماه به انتخابات اسرائیل زمان باقی مانده؛ انتخاباتی که از حیث رقابت و تعدد لیست‌های شرکت‌کننده در تاریخ 70ساله اسرائیل بی‌نظیر است. بر این اساس، حزب لیکود در واکنشی قابل پیش‌بینی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پرونده فساد اقتصادی بنیامین نتانیاهو را اقدامی کاملا سیاسی برای ضربه به نماینده این حزب در آستانه انتخابات می‌داند؛ اگرچه در مقابل، احزاب و ائتلاف‌های رقیب لیکود به خوبی از این فرصت برای حملات رسانه‌ای به نتانیاهو استفاده کرده‌اند. برای مثال، سخنگوی ائتلاف سفید-آبی‌ها به ریاست بنی‌گانتز که اصلی‌ترین رقیب لیست لیکود در انتخابات است ساعاتی بعد از بیانیه دادستان گفت: زمان استعفای نتانیاهو فرا رسیده است، او طی سال‌های گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای به اعتبار اسرائیل آسیب زده و حاضر است برای حفظ منافع شخصی‌اش همه‌‌چیز را به آتش بکشد. از سوی دیگر روزنامه هاآرتص با انتشار گزارش انتقادی تندی علیه نتانیاهو نوشت: این نخستین بار در تاریخ اسرائیل است که یک نخست‌وزیر به دریافت رشوه متهم می‌شود. تسریع روند پیگیری پرونده فساد اقتصادی نتانیاهو همچنین باعث شد سفر او به مسکو ناتمام باقی بماند؛ سفری که به گفته روزنامه العربی الجدید، بخشی مهم از برنامه‌های انتخاباتی نتانیاهو بوده است. وی پیش از سفر به مسکو گفته بود که برای تعیین تکلیف وضعیت نیروهای ایرانی در سوریه به ملاقات پوتین می‌رود. در جریان این ملاقات نیم ‌روزه، طرفین به تفاهمی کلی برای خروج تمام نیروهای خارجی از سوریه بعد از پایان جنگ داخلی این کشور و خطر تروریسم دست یافتند؛ تفاهمی که پیش از این نیز مورد تأیید اسرائیل و روسیه بوده و البته به گفته روزنامه العربی الجدید، هیچ ضمانت اجرایی ندارد.
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به این تحولات نوشت: نتانیاهو که 2 روز قبل با اطمینان از «رفتن» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران سخن می‌گفت، حالا ممکن است حتی تا موعد برگزاری انتخابات اسرائیل هم قادر به حفظ موقعیت خود نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید