• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49175
+
-

جای خالی مدیریت یکپارچه شهری


یوسف یوسفی|  کارشناس ارشد شهرسازی:


 یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها ایجاد شریان‌های شهری و «ساخت جاده‌ای است که ترافیک خودروها را بین آزادراه‌ها و جاده‌های جمع‌آوری‌کننده از محلات تبادل می‌کند» و برابر بند یک ماده 55 قانون شهرداری‌ها شامل ایجاد خیابان، کوچه‌، میدان‌ و توسعه معابر است. این امر، با توجه به این‌که بیشتر شهرهای ایران سیر تکاملی داشته و از روستا به شهر تغییر وضعیت داده‌اند و هیچ‌گونه ارتباط علمی و تناسب بین راه‌ها و شرایط انسانی با آینده‌شان وجود نداشته، باعث مشکلات زیادی در آتیه آنها شده است. با ابلاغ طرح‌های جامع و تفصیلی از سوی ادارات کل که با وضع موجود سازگاری ندارند نیز گرهی بر گره‌های ناگشودنی در حوزه توسعه معابر افزوده
 شده است.

همچنین توسعه معابر، فارغ از هزینه اجرای طرح‌های عمرانی در محدوده شهری، نیازمند بودجه کلان صرفا برای تملک اراضی و مستحدثات است. برای رفع این مشکل قانونگذار باید توجه ویژه داشته باشد و این اصل را مدنظر قرار دهد که بیش از نیم قرن از عمر قوانین مرتبط با حوزه شهری گذشته است و با توجه به توسعه‌ شهری عملا پاسخگو نیستند و باید در آنها بازنگری
 کرد.

یکی از معضلات کنونی که شهرداری‌ها در خصوص نگهداری معابر شهری با آن مواجهند، طرح‌های توسعه‌ای ادارات خدمات‌رسان است که نبود تونل تاسیسات مشترک شهری و عدم توجه به این مقوله باعث شده این ادارات گاه و بیگاه به حفاری‌هایی در معابر اقدام کنند.

بنابراین ساخت تونل مشترک تاسیسات شهری اقدامی در جهت توسعه پایدار شهری خواهد بود و زیرساخت‌های پنج‌گانه آب، برق، گاز، تلفن و مخابرات داخل تونل تاسیسات مشترک شهری قرار می‌گیرند. این کار نقش موثری در ساماندهی نظام مدیریت زیرساخت‌های شهری، صرفه‌جویی در هزینه‌های زیرساختی، تامین ایمنی، افزایش زیبایی وکاهش میزان آلودگی بصری موجود را در پی خواهد داشت.

همچنین یکی از معضلات موجود در اغلب شهرها نبود سیستم فاضلاب شهری است. شهروندان با رهاسازی فاضلاب خام در معابر، ضمن آسیب رساندن به زیرساخت‌ها از جمله معابر، باعث ایجاد مشکلات بهداشتی و آلودگی بصری می‌شوند.
این موضوع را باید به یاد داشت که ساخت معابر شهری و نگهداری از آنها نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها از جمله ادارات برق و شرکت آب و فاضلاب با شهرداری‌هاست. آنها با عمل کردن به وظایف خود در این حوزه می‌توانند شرایطی فراهم کنند که شهروندان در بستری راحت و ایمن به مناطق مختلف شهر دسترسی داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید