• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48130
+
-

مال‌سازی؛ مقصد نقدینگی سرگردان

رئیس مجمع کارآفرینان: پرداخت تسهیلات تولید در حد توصیه به بانک‌ها ماند

با گذشت چند سال از اجرای طرح پرداخت تسهیلات رونق‌بخش تولید، اجرای این طرح متوقف شده و در این مدت فقط 10تا  15درصد این تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت شده است.
محمد رضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان در پاسخ به همشهری از توقف اجرای پرداخت تسهیلات رونق تولید به بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد و گفت: مشکلات تامین نقدینگی و هزینه بالای تولید موجب شده بسیاری از واحدهای تولیدی حداکثر با 40درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند و با توجه به شرایط اقتصادی، سال 98سال سختی برای دولت، مردم و تولیدکنندگان خواهد بود. دیانی با بیان اینکه طرح تسهیلات تولید در حد یک توصیه‌نامه به بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات باقی‌مانده است، افزود: حداکثر 10تا  15درصدتسهیلات در چارچوب این طرح آن هم به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت شده و سهم صنایع بزرگ و پیشران به‌عنوان لوکوموتیو توسعه صنعتی از این تسهیلات صفر بوده است. او با تأکید بر اینکه اغلب بنگاه‌های بزرگ در تامین نقدینگی مورد نیاز ناتوان مانده‌اند، افزود: متأسفانه نقدینگی صرف ساخت ملک و ساخت‌وساز مال‌ها و املاک تجاری می‌شود. 

دیانی، رشد میزان بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها و بانک مرکزی را ازجمله مشکلات اقتصاد ایران دانست و افزود: این میزان بدهی از سال 87تا‌97 به سرعت افزایش یافته و اکنون به 1800هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر آن، بنابر آمار بانک مرکزی حجم بدهی مؤسسات و بانک‌های تجاری و غیردولتی نیز به 80هزار میلیارد تومان رسیده و در نتیجه آن سهم تسهیلات پرداختی به بخش‌های خصوصی و کارآفرینان به‌شدت کاهش داشته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید