• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48021
+
-

درخواست برای پایان انحصار رسانه‌ای در کشور

مقام‌های وزارت ارتباطات می‌گویند صدا و سیما باید نگاه تمامیت‌خواه را کنار بگذارد و بیشتر نقش رگولاتوری داشته باشد

به جای فیلترینگ که مشکلی را حل نمی‌کند، باید از ظرفیت‌های نهفته فضای مجازی استفاده کرد، بر نقص‌های فضای مجازی فائق شد و نقاط مثبت آن را پررنگ‌تر کرد؛ این‌ خلاصه‌ای از موضعی است که دولت درباره فیلترینگ، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گیرد. طبق این نگاه که بارها از تریبون‌های مختلف بازگو شده، مخالفت با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و بستن سایت‌ها یا به قولی «بگیر و ببند مجازی»‌ دردی را دوا نمی‌کند. وزیر ارتباطات هم چندی پیش در واکنش نسبت به درخواست فیلترینگ بیشتر اعلام کرد که «با غیرقانونی نشان دادن فضای مجازی مشکل حل نمی‌شود».‌
محمدجواد آذری‌جهرمی با تأکید بر اینکه نباید میدان رسانه را خالی کرد، گفت: «مقام معظم رهبری جوانان را به فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی دعوت کردند. منافقین و سلطنت‌طلبان که کشور را به خاک و خون کشیدند، اکنون در این فضا بر ضد‌نظام اسلامی تبلیغ می‌کنند. بگذاریم جوانان جواب این دشمنان را بدهند. نمی‌شود این افراد در شبکه‌های اجتماعی دشمنی کنند و ما در صدا و سیما جوابشان را بدهیم؛ مگر صدا و سیما مخاطب جهانی دارد؟ باید در شبکه اجتماعی جوابشان را داد».
او با تأکید بر اینکه در فضای جدید باید با اسلحه تازه‌ای به جنگ دشمن رفت، گفت: «در چهل سالگی انقلاب مخالفت با رسانه‌های نوین و انحصار رسانه را کنار بگذاریم. با برنو نمی‌توان به جنگ اف۱۴ رفت».

نگاه تمامیت‌خواه صدا و سیما
حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تأکید بر اینکه تکلیف موضوع رسانه در فضای مجازی باید مشخص شود، گفت: «از لحاظ قانونی تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و همه شئونات آن به صدا و سیما واگذار شده است اما امروز شاهد هستیم که بخش عمده فعالیت صدا و سیما با این شرایط تطبیق ندارد. صدا و سیما به جای اینکه نگاه تمامیت‌خواهی داشته باشد باید به‌عنوان رگولاتور و تنظیم‌کننده، نقش بخش خصوصی و حاکمیتی را مشخص کند». او با تأکید بر اینکه فضای جدید منتظر کسی نمی‌ماند، تأکید کرد: «این رگولاتوری باید با نگاه به جنس فناوری و فضای مجازی انجام شود. هم‌اکنون دائما رسانه‌های مجازی پررنگ‌تر می‌شوند اما صدا و سیما و بخش‌های خبری آن اخبار جدید و به‌روزی ندارند. این اتفاق به‌خاطر خاصیت و جنس فضای مجازی رخ داده است و نمی‌توان آن را متوقف کرد. به‌خاطر همین جنس خاص فضا نمی‌توان انتظار داشت که صدا و سیما مثل سابق کار اجرایی بکند بلکه باید به‌عنوان تنظیم‌کننده، نقش حاکمیت، بخش خصوصی و... را در زمینه صوت و تصویر فراگیر انجام بدهد».

صحبت با مخاطب جهانی
بومی‌سازی پلتفرم‌های خارجی و بین‌المللی یکی از راه‌حل‌هایی است که گاه به‌عنوان راهی برای مقابله با شبکه‌های مجازی عنوان می‌شود؛ درحالی‌که بسیاری از کارشناسان، ازجمله حمید فتاحی معتقدند چنین رویکردی در وضعیت کنونی باعث شنیده شدن صدای ایران در جهان نمی‌شود، او در این‌باره به همشهری گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که استفاده از فرصت‌های رسانه‌ای خیلی مهم است. همانطور که دشمن می‌خواهد از طریق این فضا وارد خانه ما بشود، ما هم باید از همین طریق حرفمان را بزنیم. این روزها، به‌روزترین اخبار، تصاویر و اطلاعات مربوط به مقام معظم رهبری را پیش از آنکه خبری در صدا و سیما پخش شود، در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید. این یعنی استفاده از فرصت خوب رسانه‌ای که می‌تواند بدون واسطه صدای ما را به دنیا و مخاطب جهانی برساند». او تأکید کرد: «اگر روزی یک نمونه داخلی توییتر را ساختیم که یک میلیارد نفر در آن عضو شدند، اتفاق خوبی است اما اگر قبل از ایجاد چنین پلتفرمی، خودمان را از فضای موجود محروم کنیم، منطقی نیست؛ چون با این کار خودمان را از یک فرصت مهم محروم کرده‌ایم.» ‌او در عین حال تأکید کرد که باید به سمتی رفت که یک پلتفرم بین‌المللی با تعداد بالای عضو بین‌المللی وجود داشته باشد اما اینطور یادآور شد: «طبیعی است هم‌اکنون، ‌درحالی‌که پیام‌رسانی با 4، 3میلیون عضو داخلی داریم، حرف‌های جهانی ما به گوش خودمان هم نمی‌رسد، چه برسد به مردم جهان».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید