• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48012
+
-

هوش مصنوعی پلیس در خدمت استارتاپ‌های ایران

رئیس مرکز پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا از همکاری با استارتاپ‌ها برای کاهش جرایم آنلاین خبر داده است؛‌ کارشناسان به همشهری از باگ‌هایی می‌گویند که باید برطرف شوند تا فضا امن‌تر شود

هوش مصنوعی پلیس در خدمت استارتاپ‌های ایران

اشکان خسروپور ـ خبرنگار

 رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا اخیرا از راه‌اندازی سامانه‌های جدیدی برای تسهیل کار استارتاپ‌ها و جلوگیری از کلاهبرداری خبر داده است. سرهنگ حسین رمضانی با تأکید بر اینکه کسب‌وکارهای نوپا در کشورهای غربی ناجی اقتصاد کشورها بوده‌اند، گفته جلوگیری از این حرکت خوب اقتصادی بی‌عقلی کامل است. سرهنگ رمضانی در عین‌حال تأکید کرده، پلیس فتا در نهایت دنبال رسیدن به مفهومی به نام صلاحیت سایبری است. او به استانداردهایی اشاره کرده که باید در زیرساخت فنی و امنیت سایبری از طرف کسب و کارهای نوپا رعایت شود تا فضا برای مجرمان کمتر شود. او از مشورت پلیس فتای ایران با پلیس‌های سایبری اروپایی برای پیدا کردن بهترین روش در این زمینه خبر داد و تأکید کرد: «به‌زودی سامانه‌ای با نام سامانه هشدار راه‌اندازی می‌شود که فضا را برای فعالیت استارتاپ‌ها بهتر خواهد کرد.»


سیستم‌های الکترونیکی؛ کمک بزرگ برای استارتاپ‌ها
کاهش هزینه‌های مالی و نیروی انسانی در شرکت‌ها و افراد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت آنلاین شدن سامانه‌های احراز هویت است. در این سامانه‌ها، امنیت اطلاعات کاربران با تقریب بیشتری حفظ می‌شود و در عین حال، نیازی به همراه داشتن مدارک نیست. حورا وکیلی، فعال استارتاپی با اشاره به اینکه امنیت اطلاعات در این سامانه‌ها بسیار بیشتر از شیوه‌های سنتی است و در هزینه استارتاپ‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد کرد، به همشهری می‌گوید: «در روش سنتی بسیاری از استارتاپ‌ها با دریافت تصویر کارت ملی، شناسنامه یا پاسپورت هویت افراد را بررسی می‌کنند. این شیوه بسیار قدیمی است و راه‌ را برای مجرمان باز می‌کند. به جز این، هزینه نیروی انسانی اجرای این برنامه‌ها بسیار بالاست و روی سرعت کار استارتاپ‌ها تأثیر جدی می‌گذارد. این در حالی است که رشد استارتاپ‌ها برخلاف شرکت‌های سنتی به ساعت و روز وابسته است.» به گفته وکیلی، اتصال تمام سیستم‌های آنلاین مربوط به تشخیص هویت به یکدیگر می‌تواند باعث راحتی کار استارتاپ‌ها نیز بشود و کاری کند که آنها سرویس‌هایشان را به اشخاص اشتباه ارائه نکنند: «یکی از استارتاپ‌هایی که در زمینه فروش جنس اقساطی کار می‌کند، اگر بتواند از طریق سامانه‌های تشخیص اطلاعات متوجه شود که چه کاربرانی از نظر بانکی دارای تخلف هستند یا در بازپس دادن اقساط‌شان تخلف کرده‌اند، بخش مهمی از کاربران ساختگی‌اش را کنار خواهد گذاشت. استارتاپ‌های مشابه زیادی هستند که این سیستم الکترونیکی می‌تواند کارشان را بهبود دهد.»

اولویت مهم؛ پاکسازی داده‌های سنتی
با وجود آماده بودن بسیاری از سیستم‌های احراز هویت هنوز باگ‌هایی در این سیستم‌ها وجود دارد که جلوی کارکرد بهینه آنها را می‌گیرد. ضمن اینکه برای احراز هویت درست و دقیق باید تمام سیستم‌های مرتبط با یکدیگر وصل باشند. حمیده حبیبی، بنیانگذار یک استارتاپ حوزه فین‌تک درباره این باگ‌ها به همشهری می‌گوید: «واقعیت این است که دیتای درستی وجود ندارد که بتوان از طریق آن احراز هویت درستی را انجام داد؛ طبق گفته بسیاری از استارتاپ‌هایی که با مشکل احراز هویت درگیری جدی دارند، برخی افراد چند کد ملی دارند، سیم‌کارت‌ها هنوز به درستی تعیین تکلیف نشده و نشانی محل سکونت بسیاری از افراد نادرست ثبت شده است. پیش از اینکه یک سیستم الکترونیکی برای ارتباط این داده‌ها فعال شود، باید این داده‌ها به‌صورت درست و دقیق جمع‌آوری شده باشند و در سیستم‌هایی مثل بانک، ثبت احوال و... باید داده‌ها پاکسازی و تمیز شوند. اپراتورهای تلفن همراه شاید بتوانند در این راه پیشقدم شوند و اطلاعات مربوط به صاحبان سیم‌کارت‌ها را دقیقا مشخص کنند.»

API باید رایگان باشد
در نهایت برای اینکه حریم خصوصی کاربران حفظ شود، استارتاپ‌ها باید بتوانند از API خاصی استفاده کنند که امکان بررسی اطلاعات را داشته باشد و در عین حال، با سادگی بیشتری در اختیار کاربر قرار بگیرد. این در حالی است که به گفته حمیده حبیبی، ‌API ثبت احوال برای اینکه در اختیار استارتاپ‌ها قرار بگیرد باید یکی از پیچیده‌ترین روال‌ها را پشت سر بگذارد. او در عین حال می‌گوید: «گرفتن استعلام به‌طور سنتی هزینه دارد. API نوعی سامانه استعلام‌گیری تلقی می‌شود و برخی سازمان‌ها برای ارائه چنین سرویس‌هایی از استارتاپ پول می‌گیرند. درصورتی که قرار بوده این سیستم‌ها به رایگان در اختیار کسب و کارهای جوان باشد.» او با اشاره به اینکه کسب و کارهای نوپا می‌توانند به پلیس فتا برای شناختن کاربران متخلف و مزاحم کمک کنند، می‌گوید: «گروهی از فین‌تک‌ها یک برنامه داخلی تهیه کرده‌اند که براساس آن کاربران متخلف یا کسانی که کارهای مشکوکی در سیستم‌های مالی استارتاپی انجام می‌دهند، شناسایی و به بقیه استارتاپ‌های این حوزه معرفی می‌شوند. اطلاعات شبیه این می‌تواند به پلیس فتا در شناسایی مجرمان بسیار کمک کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید