• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47676
+
-

ورود رسمی ترکیه به بازار گردشگری ایران

مهم‌ترین نهاد گردشگری ترکیه تفاهمنامه همکاری گردشگری با ایران را امضا کرد

گردشگری
ورود رسمی ترکیه به بازار گردشگری ایران

محمد باریکانی/خبر‌نگار

بازار گردشگری ایران سرانجام ترکیه را متقاعد کرد تا با ورود رسمی به بازار گردشگری ایران، تعامل گردشگری بین ایران و ترکیه را به‌سامان برساند و برای ایجاد توازن در تعداد گردشگر ورودی 2کشور تلاش کند.
به گزارش همشهری، ایران و ترکیه سالانه 8میلیون گردشگر خروجی دارند که به گفته حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، 80درصد از این تعداد سالانه از ایران به ترکیه و عراق می‌روند و تنها 4درصد از گردشگران خروجی ترکیه به ایران سفر می‌کنند.
نبود توازن در گردشگری ورودی 2 کشور، موجب شده است تا «تورساب» یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهادهای گردشگری ترکیه با امضای تفاهمنامه مشترک گردشگری با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصمیم به ورود به بازار ایران را بگیرد و با معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در ترکیه، گردشگران خروجی آن کشور را ترغیب به سفر به ایران کند.

2میلیون گردشگر ایرانی در میان 40میلیون گردشگر ورودی به ترکیه
تفاهمنامه گردشگری ایران با تورساب، نهادی که زیر و بم گردشگری ترکیه را در دست دارد، یکی از مهم‌ترین سندهای گردشگری ایران است که در دولت تدبیر و امید امضا شده و یکی از اهداف مهم آن ایجاد توازن در تعداد گردشگران ورودی به 2کشور است.
به گفته فیروز باغری کایا، رئیس تورساب ترکیه سالانه 40میلیون گردشگر دارد که سهم گردشگران خروجی ایران از این تعداد 2میلیون گردشگر است.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در مراسم امضای تفاهمنامه گردشگری با تورساب ترکیه گفته است که بین ایران و ترکیه روزانه نزدیک به 100پرواز انجام می‌شود که سهم ایران از پروازهای ترکیه کمتر از یک‌دهم گزارش شده است و اگر فکری به حال این موضوع نشود، پروازهای دوطرف در آینده نزدیک کاهش می‌یابد.
فیروز باغری‌کایا، رئیس تورساب ترکیه اما می‌گوید: درست است که گردشگری ایران و ترکیه دچار عدم‌توازن است اما باید به جای کاستن از تعداد گردشگران ایرانی ورودی به ترکیه، کاری کرد که تعداد گردشگران ورودی از ترکیه به ایران بیشتر شود و تبادل گردشگر به توازن برسد.
باغری‌کایا یکی از ویژگی‌های ایران را تلفیق تمدن ایرانی و اسلامی با یکدیگر خوانده است که می‌تواند در جذب گردشگران خارجی به‌ویژه گردشگران خروجی ترکیه به این کشور کمک کند.
او به طرف ایرانی قول داده است که تورساب غنای فرهنگی ایران را با هدف برقراری توازن براساس تفاهمنامه‌ای که با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بسته است بیش از گذشته به مردم ترکیه و گردشگران خروجی آن کشور معرفی کند.

ایران هتل ندارد
دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران که البته به‌طور کامل به زبان فارسی مسلط است و به تازگی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده در نشست امضای تفاهمنامه گردشگری انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و تورساب ترکیه به همراه علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حضور داشت و به آینده روابط گردشگری ایران و ترکیه بسیار خوش‌بین است.
او البته انتقاداتی در حضور فعالان گردشگری 2 کشور و مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی به گردشگری ایران وارد دانست که با واکنش جالب علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی مواجه شد. دریا اورس، سفیر ترکیه در تهران، ایران و ترکیه را 2 کشور بزرگ و قدرتمند در منطقه خواند که اگر دست به‌دست یکدیگر دهند حرف نخست را در منطقه می‌زنند. سفیر ترکیه در ایران گفت که دلیل آمار اندک گردشگران ترکیه‌ای در ایران نبود زیرساخت‌های کافی به‌ویژه هتل در شهرهای مهم و گردشگرپذیر ایران همچون شیراز، اصفهان، یزد و تهران است و در این شرایط وقتی کمبود مراکز اقامتی در ایران وجود دارد گردشگران ترکیه به ایران سفر نمی‌کنند.
او البته تفاهمنامه مشترک گردشگری ایران و ترکیه را که به امضای تورساب و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران رسید نشانه‌ای از تلاش جدی 2 کشور در افزایش تعاملات گردشگری و تبادل متوازن گردشگر خواند.

مکث
پاسخ مونسان به انتقاد سفیر ترکیه




علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی اما پاسخ سفیر ترکیه در تهران را اینچنین داد که «کمبود زیرساخت و هتل در ایران وجود ندارد و بیش از ۱۴۰۰ هتل در ایران فعال است و همین حالا حدود ۱۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ۲هزار پروژه گردشگری که ۵۰۰ پروژه آن هتل است صورت گرفته و این پروژه‌ها در حال تکمیل است.»
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در جمع مسئولان وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و اعضای تورساب و فعالان صنعت گردشگری ایران همچنین از احداث ۱۴۰۰ واحد بومگردی در ایران سخن گفت و اعلام کرد: تلاش می‌شود این رقم تا پایان دولت دوازدهم به ۲ هزار اقامتگاه بومگردی برسد.
مونسان به تبدیل بناهای تاریخی کشور به هتل و اقامتگاه لوکس نیز اشاره کرد و خطاب به سفیر ترکیه و فعالان گردشگری ترکیه گفت: زیباترین هتل‌های تاریخی جهان اکنون در ایران وجود دارد که مورد علاقه گردشگران خارجی است. پس مشکل جدی در زیرساخت و هتل برای گردشگران ورودی در ایران وجود ندارد.
او به هیأت تورساب ترکیه و سفیر آن کشور در تهران گفت که با تفاوت‌های ایجاد شده نرخ ارز در ایران، سفر به ایران بسیار ارزان شده است. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی همچنین از متعادل نبودن حجم تبادل گردشگر بین ایران و ترکیه انتقاد کرد و خطاب به سفیر ترکیه در تهران و فعالان گردشگری 2 کشور گفت: برای پایدار ماندن روابط گردشگری ایران و ترکیه باید تلاش شود تا رقم گردشگران ورودی از 2 کشور نزدیک شود. معاون رئیس‌جمهوری حتی به هیأت تورساب اعلام کرد که صنعت گردشگری ایران در اختیار بخش خصوصی است و دولت تنها به پشتیبانی از این بخش می‌پردازد و بنابراین تورساب ترکیه می‌تواند فارغ از دغدغه‌های بوروکراتیک، ارتباط بیشتری با بخش خصوصی گردشگری ایران داشته باشد. مونسان به یک آمار جالب از گردشگری ایران نیز اشاره کرد که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و جنگ روانی آمریکا علیه ایران در جهان نتوانسته است تأثیر زیادی بر آن داشته باشد. او گفت: ۴۰سال قبل تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران ۴۵۰ هزار گردشگر بود اما اکنون تنها در ۹‌ماه امسال میزان گردشگران ورودی به ایران به ۶ میلیون گردشگر رسیده و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال‌جاری از رقم ۷میلیون گردشگر ورودی نیز عبور کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید