• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 بهمن 1397
کد مطلب : 46637
+
-

نوسان قیمت‌ها در بازار گوشت و مرغ

قیمت مرغ به 14هزار و800 تومان رسید،گوشت مخلوط گوساله 75هزار تومان شد

بازار
نوسان قیمت‌ها در بازار گوشت و مرغ

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز و مرغ در سطح شهر حاکی از تلاش دست‌اندرکاران برای تنظیم بازار،افزایش قیمت مرغ و کاهش نسبی قیمت گوشت قرمز است. به گزارش همشهری،  فعلا تنظیم بازار با افزایش واردات و توزیع گوشت و مرغ به نرخ دولتی در دستور کار مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.  با وجود این، دیروز عباس وحیدی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج از توقف توزیع مرغ گرم در بازار روزهای این شهرستان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

مرغ 14هزار و 800 تومان
 
به‌رغم ممنوعیت صادرات مرغ،  دیروز رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، نبود نظارت بر تولید مرغ را عامل افزایش قیمت مرغ زنده در مرغداری‌ها و گرانی گوشت مرغ در بازار قلمداد کرد و گفت: چهارشنبه‌شب، قیمت مرغ زنده در مرغداری‌ها ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد و با توجه به قیمت نهاده‌ها و جوجه یکروزه، قیمت مرغ زنده نباید بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد اما مرغداران برای کسب سود بیشتر حاضر به عرضه مرغ به قیمت مناسب نیستند.
مهدی یوسف‌خانی،  قیمت مرغ آماده طبخ در سطح شهر را  ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: دیروز قیمت مرغ در کشتارگاه‌ها ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان و در مراکز عمده‌فروشی ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان بود که با این روند مرغ آماده طبخ با نرخ 15هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. محمد یوسفی،  رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هم،  نرخ دیروز هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم آماده طبخ در مراکز خرده‌فروشی را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام و تأکید کرد: فروش گوشت مرغ با نرخ‌های بالاتر از ۱۱‌هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر مورد تأیید انجمن نیست.

تشدید نظارت بر قاچاق دام
بررسی قیمت خرده‌فروشی گوشت قرمز حاکی از کاهش نسبی قیمت این اقلام در برخی مراکز سطح شهر است؛ به‌نحوی که دیروز قیمت یک کیلوگرم ران و دست گوساله به 78 هزار و گوشت مخلوط گوساله به 75 هزار تومان رسید. همزمان وزارت صنعت در نامه‌ای به سازمان‌های حمایت، خواستار تشدید نظارت و کنترل بر قاچاق دام زنده در 9 استان‌ مرزی شامل آذربایجان غربی، کردستان،  کرمانشاه،  ایلام،  خوزستان،  بوشهر،  هرمزگان،  سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی شد. 
در بخشی از این نامه با تأکید بر ضرورت تشدید نظارت بر قاچاق دام زنده آمده است: با توجه به گزارش‌های متعدد دریافتی درباره افزایش مستمر قیمت گوشت قرمز متاثر از تداوم قاچاق دام زنده،  به‌ویژه دام سبک به خارج از کشور توسط برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب، ضروری است مبادی مرزی،  خروجی و محورهای مواصلاتی با حساسیت بیشتری توسط دستگاه‌های نظارتی و متولی تحت کنترل و نظارت قرار گیرد. این وزارتخانه قبلا نیز از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت منجمد با هماهنگی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی و ورود چند محموله به کشور خبر داده بود.

   رشد 70درصدی هزینه تولید مرغ

نوسان قیمت گوشت و مرغ در شرایطی است که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد هزینه تولید در گاوداری‌ها در پاییز امسال 63 درصد افزایش یافته و تورم تولید در مرغداری‌های صنعتی به‌رغم تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین نهاده‌ها،  70 درصد نسبت به پاییز پارسال،  افزایش داشته است. بررسی شاخص استانی قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی نیز نشان می‌دهد تولید در تمام استان‌های کشور نسبت به فصل قبل گران شده و بیشترین میزان افزایش به‌ترتیب مربوط به استان‌های گیلان و چهارمحال و بختیاری با ١١٦ و 100درصد بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید