• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 بهمن 1397
کد مطلب : 46636
+
-

اقدامات تازه برای کاهش فشار ارزی

بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار ارز از دیروز طرف تقاضای ارزی را هدف گرفت

ارز
اقدامات تازه برای کاهش فشار ارزی

بانک مرکزی برای کاهش فشار‌های ارزی ناشی از تحریم‌ها و همینطور حفظ ذخایر ارزی، واردات کالاهای‌ گروه چهارم را که شامل 1400قلم کالا می‌شود، حتی در مناطق آزاد تجاری و ویژه‌ اقتصادی ممنوع اعلام کرد. همزمان دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی اطمینان داد عوامل سیستماتیک تأثیری بر بازار ارز نخواهد داشت. به‌دنبال این اقدامات از عصر دیروز قیمت ارز در بازار تهران به سمت تعادل حرکت کرد.
 به گزارش همشهری، با توجه به اعمال تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا علیه ایران، ضرورت حفظ ذخایر ارزی نسبت به گذشته اهمیت دو‌چندانی پیدا کرده؛ ماه‌هاست افزایش قیمت ارز هم به نابسامانی‌های اقتصادی اضافه شده و به افزایش هزینه واردات منجر شده است. در روزهای اخیر نرخ ارز در بازار آزاد روی یک موج صعودی قرار گرفته بود و همین موضوع موجب شد دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی خود وارد عمل شود و با فعالان بازار بدون واسطه سخن بگوید. 
عبدالناصر همتی گفت: این روزها، متأسفانه برخی افراد و صاحب‌منصبان و بعضا ذینفعان، به تریبونی دسترسی پیدا کنند، با بی‌توجهی به جنگ تبلیغاتی و روانی دشمنان، یک آینده منفی را برای اقتصاد ایران به تصویر می‌کشند. دلالان و نوسان‌گیران هم سوار بر اینگونه القائات و بزرگ‌نمایی‌ها، با بحث‌هایی مانند تأثیر رد یا قبول پالرمو و SPV، کسب‌وکارشان را‌ با فروش ارزهای بالا خریده‌ خود، رونق می‌دهند. او با توجه به عوامل اقتصادی و توانایی مداخله بانک مرکزی تأکید کرد: «نرخ‌هایی که امروز توسط فرصت‌جویان در فضاهای مجازی مطرح می‌شود، ماندگار نیست. به مردم عزیز توصیه می‌کنم دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند.» همتی در عین حال وعده داده‌ بانک مرکزی در موقع مقتضی تدابیر پیش‌بینی‌شده را عملیاتی خواهد کرد؛ زمان و نوع مداخله را بانک مرکزی تعیین می‌کند، نه فضا‌سازی‌ دلالان و فرصت‌جویان.

4گروه کالایی
بانک مرکزی در تابستان امسال با تغییر سیاست‌های ارزی، کالاهای وارداتی را در 4 گروه ساماندهی کرد. گروه نخست کالاهای اساسی و ضروری هستند که ارز آنها از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت تامین می‌شود. گروه دوم شامل مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای می‌شود که تامین ارز آنها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی است. گروه کالایی سوم برای کالاهای مصرفی درنظر گرفته شده که ارز آنها ناشی از صادرات کالاهایی است که ملزم به ارائه در سامانه نیما نیستند. گروه چهارم هم که شامل 1400قلم کالا‌ست، از خرداد‌ماه امسال ممنوع اعلام شد.

سه‌قفله‌کردن منابع ارزی
اکنون 8‌ماه بعد از اجرای سیاست ممنوعیت واردات گروه چهارم، ممنوعیت ورود این کالاها به مناطق آزاد و ویژه نیز تسری پیدا کرده و وارد‌کننده‌ها دیگر نمی‌توانند این کالاها را حتی از مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی وارد کشور کنند. از خرداد‌ماه امسال که وزیر صنعت ممنوعیت ورود این کالا‌ها را ابلاغ کرده بود، برخی وارد‌کننده‌ها به‌دلیل تفاوت مقررات مناطق آزاد تلاش کرده بودند کالاهای ممنوعه را از طریق این مناطق وارد کشور کنند. اگرچه مطابق سیاست‌های جدید، هیچ ارزی به این کالا‌ها اختصاص نمی‌یابد، اما به‌طور کل واردات کالا نیازمند ارز است و ورود این کالا‌ها به کشور به هر نحوی می‌تواند فشار ارزی زیادی به ذخایر کشور ‌بیاورد. به این ترتیب با تأکید بانک مرکزی از دیروز ثبت سفارش این کالا‌ها که شامل لباس و منسوجات، لوازم آشپزخانه، ابزار کار، لوازم مورد استفاده در ساخت مسکن، خودرو، کفش و کیف و سایر مصنوعات چرمی، لوازم آرایشی بهداشتی، بعضی ماشین‌آلات تولیدی داخل، لبنیات و خوراکی‌ها، مبلمان و مصنوعات چوبی می‌شود، حتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم ممنوع است و سفارش‌های قبلی انجام‌شده برای واردات این کالاها نیز ابطال می‌شود.


   جهت‌دهی ارزی



حسین سلیمی، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران هم درباره اهداف بانک مرکزی برای ممنوعیت واردات این کالا‌ها گفت: بانک مرکزی در تلاش است تقاضاهای ارزی را جهت بدهد و آن را به سمت صنایع تولیدی و بخش‌های مورد نیاز سوق دهد. او تأکید کرد: با وجود اینکه این کالاها به‌طور کل ارز دریافت نمی‌کردند، اما بالاخره برای واردات کالا به ارز نیاز دارند و همین موضوع روی ذخایر و بازار ارز فشار می‌آورد و در مقاطعی به نوسان نرخ ارز کمک می‌کند بنابراین بانک مرکزی تلاش می‌کند تقاضا برای ارز‌ را کاهش دهد تا مانع جهش نرخ ارز شود.

   کم‌کاری وزارت صنعت


وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به همشهری گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های همه‌جانبه ما نیازمند یک مدیریت عاقلانه در حوزه واردات کالا‌ها هستیم که این کار را باید وزارت صنعت انجام می‌داد اما چون وزارت صنعت کاری انجام نداد، بانک مرکزی خود وارد عمل شده و هزینه‌هایش به دوش بانک مرکزی افتاده است. او با بیان اینکه ایران در شرایطی است که ذخایر ارزی باید عاقلانه و با تدبیر هزینه شوند، گفت: نمی‌دانیم تحریم‌ها چقدر طول خواهد کشید، ممکن است این تحریم‌ها 2سال یا بیشتر طول بکشد بنابر‌این ذخایر ارزی به‌عنوان مهم‌ترین و حیاتی‌ترین منابع کشور باید عاقلانه مصرف شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید