• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 بهمن 1397
کد مطلب : 46622
+
-

صالحی: پی‌ام دی را طوری بسته‌ایم که باز نشود

دیروز سازمان انرژی اتمی با انتقال محموله‌ای، بخشی از چرخه سوخت کشور را به نمایش گذاشت

ما را وادار به گزینه‌های دیگر نکنید؛ این هشدار مسئول ارشد هسته‌ای ایران به طرف‌های برجام است. علی‌اکبر صالحی در تازه‌ترین مصاحبه‌ خود از روسیه تمجید، از چین گلایه و از غرب انتقاد کرده است. صالحی معتقد است اگر آژانس رفتار سیاسی نداشته باشد پرونده پی‌ام‌دی دیگر باز نخواهد شد. رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به تعلل چین به‌عنوان طرف قرارداد و انگلیس رئیس کارگروه بازطراحی رابطه با رآکتور اراک بیان کرد: اینها بخواهند تعلل کنند ما گزینه‌های مختلفی داریم که این کار را پیش ببریم. امیدوار هستیم که تعلل نکنند و ما را وادار نکنند که بخواهیم از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم. او در حالی که از چین گلایه کرده از روسیه، شریک قدیمی هسته‌ای ایران به‌خاطر انجام تعهداتش در همکاری‌های دوجانبه تشکر کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، کشورهای اروپایی از ایران خواستند در برجام بماند و وعده دادند بهره‌مندی ایران از برجام را زمینه‌سازی‌ خواهند کرد.

صالحی در رابطه با تلاش آمریکا برای بازگشایی پرونده مختومه مطالعات ادعایی موسوم به پی‌ام‌دی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ما این پرونده را به‌گونه‌ای بستیم که باز‌کردن آن به‌صورت منطقی و استدلالی و براساس واقعیات تقریباً غیرممکن است. درواقع اگر سعی کنند در بستر فنی، علمی و در یک بستر حقوقی کار و برنامه خود را پیش ببرند، راه به جایی نخواهند برد. البته اگر بخواهند فشار سیاسی وارد کنند، بحث دیگری است. آژانس هم بارها قول داده‌اند که تحت فشارهای سیاسی عمل نخواهند کرد و ما امیدواریم که به قولشان پایبند باشند.

معاون رئیس‌جمهور درخصوص اعتراض برخی کشورهای غربی ازجمله آمریکا و فرانسه نسبت به فعالیت‌های موشکی ایران نیز گفت: برجام کاملاً روشن گفته است که محدودیت‌های ایران چیست. ایران براساس برجام پذیرفته است موشکی را برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نکند. ما موشک را برای حمل کلاهک هسته‌ای و خود کلاهک هسته‌ای طراحی نکردیم. حالا اینها بگویند چون موشک شما برد زیاد دارد یا کلاهک می‌تواند وزن زیادی داشته باشد پس چنین است و چنان؛ آن مشکل خودشان بوده و این بهانه‌تراشی است.


انتقال محموله کیک زرد به تأسیسات اصفهان

دومین محموله کیک زرد کارخانه اردکان روز چهارشنبه به میزان 30تن به تاسیسات اصفهان منتقل ‌شد. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در این رابطه گفت: در ۴ تا ۵ سال گذشته با حمایت دولت و مجلس توانستیم مجددا کارخانه اردکان را راه‌اندازی کنیم و به وضعیت صنعتی برسانیم و این دستاورد را به مهندسان عزیز کشور تبریک می‌گویم. مجتمع شهید رضایی‌نژاد اردکان نخستین کارخانه تولید کیک زرد در این حجم است که از ۱۳۷۱ بنای تأسیس آن گذاشته شد اما در ۴ تا ۵ سال گذشته تکمیل شد. ایران قبلاً از معدن گچین برای تولید کیک زرد استفاده می‌کرد که حجم آن ۱۲۰ تن بود اما با تمام شدن ظرفیت، این معدن دیگر بسته شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید