• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 بهمن 1397
کد مطلب : 46619
+
-

دادگاه متهمان محیط‌زیست برگزار شد

دادگــاه متـهـمـان محیـط‌زیـــست روز گذشته برگزار شد و آنطور که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند، دادگاه بعدی آنها روز شنبه برگزار می‌شود. با این حال، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده «فعالان محیط‌زیست» از برگزاری دادگاه بدون دعوت از وی برای حضور در جلسه انتقاد کرد و گفت: شعبه15 دادگاه انقلاب بدون اینکه موکلم مرا عزل کند، از حضور من در دادگاه خودداری کرد و دادگاه با حضور وکلای مورد تأیید قوه قضاییه برگزار شد.

محمد‌حسین آقاسی درباره جلسه محاکمه متهمان پرونده محیط‌زیست که دیروز در شعبه15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به‌صورت غیرعلنی برگزار شد، به ایرنا گفت: در این جلسه برخلاف آنچه در اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وکلای تعیینی متهمان در دادگاه حضور داشته‌اند، اما من به‌عنوان وکیل سام رجبی، یکی از متهمان پرونده، به جلسه دادگاه دعوت نشدم و اگر موکلم با درخواست دادگاه وکیل خود را عزل نکرده باشد، این اقدام جای سؤال دارد.
پیش‌تر برخی حقوقدانان این اقدام دادگاه را با توجه به تبصره ماده48 قانون مجازات که تأکید دارد وکلای متهمان امنیتی باید به تأیید قوه قضاییه برسند، تفسیر کرده بودند. هرچند غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری اخیرش به همشهری گفت که همه متهمان باید وکیل داشته باشند و دلیل عدم‌برگزاری دادگاه این متهمان هم عدم‌انتخاب وکیل برای آنها بوده است.

آقاسی گفته: تا پیش از جلسه محاکمه موکلم (سام رجبی) که پیش‌تر دادگاه از او خواسته بود وکیل خود را تغییر دهد، نسبت به عزل من اقدام نکرده و گفته بود وکیل دارم اما اینکه بعد از جلسه امروز(دیروز) موکلم نسبت به عزل من اقدام کرده باشد یا خیر، اطلاعی ندارم.

روز سه‌شنبه هم آقاسی از احضار متهمان به دادگاه خبر داده‌ و گفته بود: آنطور که خانواده متهمان می‌گویند، به‌زودی دادگاه برگزار می‌شود. 18آبان‌ماه هم غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران از ارسال پرونده چند متهم موسوم به جاسوسان محیط‌زیستی به دادگاه انقلاب خبر داد.
پرونده موسوم به فعالان محیط‌زیست، 8 متهم دارد که برای 4‌نفر به اتهام افساد فی‌الارض، 3نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، کیفرخواست صادر شده است.

اتهام 4متهم این پرونده در ابتدا جاسوسی بود که بعد به افساد فی‌الارض تغییر کرد.
آقاسی پیش‌تر به ایرنا گفته بود که شعبه بازپرسی در پرونده سام رجبی درخصوص اتهام جاسوسی قرار منع تعقیب صادر کرده و اتهام او به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی تغییر کرده‌است. 


   پیگیری‌های همشهری

همشهری پیش از این در نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه پیگیر پرونده محیط‌زیستی‌ها بود. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ۲۰آبان امسال در یکصدوسی‌و‌سومین نشست خبری خود درخصوص پرونده فعالان محیط‌زیست و تغییر عنوان اتهامی تعدادی از متهمان از جاسوسی به افساد فی‌الارض گفته بود: باید توضیح دهم که کیفرخواست آنها تغییر نکرد بلکه عنوان آن تغییر کرد. اینکه در یک پرونده کیفرخواست چیزی باشد و بعد عنوان کیفرخواست تغییر کند، موضوع جدیدی نیست و تغییر عنوان اتهامی مسئله تازه و بعیدی به شمار نمی‌رود. وی افزود: عنوان اولیه اتهامی این افراد جاسوسی بود و طبق ماده‌۲۸۶ قانون مجازات اسلامی برخی جاسوسی‌ها می‌تواند تا افساد فی‌الارض هم پیش برود. این آقایان یکسری ادعاهایی می‌کردند و برخی نهادها می‌گفتند که آنها جاسوس نیستند و برخی افراد هم می‌گفتند جاسوس هستند که گزارش آن برای ستادکل نیروهای مسلح ارسال شد و ابزار و آلات آنها هم مورد بررسی قرار گرفت و سؤال شد که ابزار و وسایل آنها برای چه کاری استفاده می‌شود. معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: براساس گزارش تکمیلی کارشناسان ستادکل نیروهای مسلح و اعترافات متهمان و همچنین ارزیابی خسارت‌هایی که از این بابت وارد شده بود، این افراد مشمول ماده‌۲۸۶ قانون مجازات اسلامی شناخته شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید