• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44429
+
-

تعطیلی تاریخی

عدم‌توافق کاخ سفید و کنگره بر سر بودجه دیوار مرزی جنجالی با مکزیک، رکورد تعطیلی دولت در آمریکا را شکست

گزارش
تعطیلی تاریخی


لجبازی دونالد ترامپ و نمایندگان کنگره بر سر تصویب بودجه دیوار جنجالی مرزی با مکزیک، تعطیلی دولت فعلی را به طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا تبدیل کرده است. تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال، شنبه به بیست و دومین روز خود رسید و از رکورد 21روز که در سال‌های96-1995در دولت بیل کلینتون ثبت شده بود، عبور کرد. ترامپ تا زمانی که منابع ساخت دیوار مرزی با مکزیک تامین نشود از تصویب بودجه خودداری می‌کند و در مقابل دمکرات‌ها هم بودجه 5.7میلیارد دلاری درخواستی او برای دیوار مرزی  را رد می‌کنند. این بن‌بست سیاسی باعث شده است که بخش‌های زیادی از دولت فدرال همچنان تعطیل بماند. این یعنی بازرسی در آمریکا متوقف است، شرکت جدیدی در این کشور نمی‌تواند ثبت شود و هیچ آمار اقتصادی رسمی‌ای منتشر نمی‌شود. و البته بزرگ‌ترین قربانیان این شرایط، 800هزار کارمند دولتی هستند. روز جمعه نخستین موعد پرداخت حقوق کارمندان دولت در آمریکا فرارسید و بسیاری از این کارمندان در سازمان‌های دولتی مانند فرودگاه‌ها، زندان‌ها و سازمان‌های امنیتی، یک چک به مبلغ صفر دلار دریافت کردند.


شرایط واقعا اضطراری است؟
تعطیلی دولت، داد 800هزار کارمند و کارگر دولتی را که برای گذران زندگی به حقوق ماهانه‌شان نیاز دارند، درآورده است و بسیاری از آنها، با انتشار تصویر چک صفر دلاری حقوقشان در فضای مجازی، ‌خواستار پایان تعطیلی دولت شدند. با این حال به‌نظر می‌رسد نه کنگره و نه ترامپ به فکر تغییر شرایط نیستند. ترامپ هر روز بیشتر از گذشته به تحقق یکی از مهم‌ترین وعده‌های اصلی کارزار انتخاباتی‌اش اصرار می‌کند و درمجلس نمایندگان هم که سال جدید را با اکثریت دمکرات شروع کرده، نشانه‌ای از عقب‌نشینی از مواضع خود مشاهده نمی‌شود.

در این شرایط، ترامپ با ایده اعلام شرایط اضطراری کنگره را تهدید کرده است. ترامپ با این کار، می‌تواند کنگره را دور بزند و بودجه‌اش را تامین کند. او البته گفته است که ترجیح می‌دهد مسئله بودجه از طریق کنگره برطرف شود. کنگره که تا دوشنبه تعطیل است، روز جمعه قانونی تصویب کرد که براساس آن، حقوق کارمندانی که به‌خاطر تعطیلی حقوق نگرفته‌اند قطعا به آنها پرداخت خواهد شد. براساس این قانون، ‌پرداخت حقوق به کارمندان فدرال، در تعطیلی‌های احتمالی در آینده هم تضمین شده است.



بسته‌های حمایتی برای کارمندان
مشکل بزرگ کارمندان دولتی، این است که تعطیلی فعلی زندگی را برایشان به‌شدت سخت کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، 800هزار کارمند دولتی آمریکا نه‌تنها احساس می‌کنند که به آنها توهین می‌شود و فراموش‌شده‌اند، که باید نگران صورتحساب‌های بیمه و اقساط خودشان هم باشند. صدای اعتراض آنها در روزهای اخیر بیشتر از گذشته به گوش می‌رسد. ژاکلین ملونی، یکی از آنها که روز جمعه نتوانست طبق روال چک حقوقش را بگیرد، درباره شرایطش به سی‌ان‌ان گفته است: «من از مجلس و مردم آمریکا خواهش می‌کنم که کارمندان فدرال را درک کنند. ما خانواده داریم.» شرایط برای آنها چنان بد است که در نقاط مختلفی از آمریکا، مانند یک فرودگاه در تامپا و چند نقطه در واشنگتن، بانک غذای آمریکا، بسته‌های حمایتی در اختیار کارکنان دولتی قرار می‌دهد. فروش لوازم منزل برای تامین هزینه‌های جاری زندگی هم به یک اتفاق روزمره در میان کارکنان دولت آمریکا تبدیل شده و کارکنان دولتی که حقوق نگرفته‌اند، ‌از تخت گرفته تا اسباب بازی و وسایل منزل خود را برای فروش گذاشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید