• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43528
+
-

نزول دوباره بازار‌های جهانی

بازارمالی
نزول دوباره بازار‌های جهانی

تشدید نگرانی‌ها نسبت به آینده اقتصادی جهان و گزارش جدید شرکت اپل مبنی بر کاهش درآمدهایش منجر به نزول سنگین قیمت سهام در وال‌استریت و بسیاری از بازارهای مالی جهان شد.
هشدار غیرمنتظره اپل برای کاهش درآمد این شرکت منجر به افزایش وحشت از کاهش فعالیت کارخانجات آمریکا و کند شدن اقتصاد جهان شد. این موضوع در نهایت منجر به سقوط شاخص‌ها در بازار‌های سهام وال‌استریت شد. این نخستین‌بار پس از بحران مالی سال۲۰۰۷ است که شرکت اپل چنین هشداری منتشر کرده است. کاهش درآمد‌های اپل به حدی است که موجی از شوک را به تمام بخش تکنولوژی منتقل کرد و باعث شد هر 3شاخص مهم سهام آمریکا بیش از ۲درصد سقوط کند و شاخص نزدک حتی بیش از ۳درصد پایین آمد. در عین حال شاخص تکنولوژی ای‌اندپی، بزرگ‌ترین سقوط یک‌روزه خود را از آگوست۲۰۱۱ تا‌کنون ثبت کرد و ۵.۱درصد پایین آمد. چهارشنبه‌شب، مدیرعامل اپل، تیم کوک در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران خود نوشت که این شرکت جنگ تجاری با آمریکا را پیش‌بینی نکرده بود و حالا با کاهش شدید فروش در بازار چین مواجه شده است. به‌دنبال این سخنان، سهام اپل ۱۰درصد سقوط کرد.
به گزارش رویترز، گزارش مؤسسه مدیریت عرضه آمریکا نشان داد که در‌ ماه دسامبر، فعالیت کارخانجات آمریکا، با بزرگ‌ترین سقوط خود از اکتبر۲۰۰۸ یعنی اوج بحران اقتصادی جهان روبه‌رو شده است. به‌دنبال نزول ارزش سهام در آمریکا بازار‌های سهام در آسیا هم با نزول سنگین مواجه شدند.
بیانیه غافلگیرکننده اپل همچنین فشار زیادی به شاخص‌های تایوان و کره‌جنوبی وارد کرد که سهام تکنولوژی، وزن سنگینی در آنها دارد. سهام کره ۱.۳درصد و سهام تایوان ۱.۴درصد سقوط کردند.
بازار سهام در ژاپن و استرالیا هم سقوط کرد. با بازگشایی بازارهای سهام ژاپن، به‌دنبال تعطیلی ۲روزه شاخص نیکی ۲.۶۸درصد سقوط کرد و شاخص تاپیکس ۱.۹درصد از ارزش خود را از دست داد. با این حال بازار‌های سهام در چین با امید به مذاکرات تجاری و داده‌های اقتصادی قدرتمند جدید، جهش کردند. حرکت مثبت بازارهای چین پس از آن انجام شد که وزارت تجارت چین اعلام کرد در ۷و۸‌ژانویه، مذاکرات تجاری با آمریکا در سطح معاونان وزیران، برگزار می‌شود. در عین حال بانک مرکزی چین، عصر چهارشنبه اعلام کرد که در حال تغییر سیاستگذاری‌های خود به سود شرکت‌های کوچکی است که برای تأمین مالی با مشکل روبه‌رو هستند. این آخرین اقدام این بانک برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی‌ است که نقشی کلیدی در تولید اشتغال دارد. به‌دنبال این تحولات قیمت دلار و نفت نزول کرد و طلا با تضعیف دلار، ۰.۳درصد رشد کرد و هر اونس طلا به قیمت نقدی ۱۲۸۸.۱۱دلار رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید